החמרה אפשרית בהיקף ההסגר בשל משבר הקורונה, כמו גם העלייה במספר החולים והמבודדים, מחייבות מענה אונליין שיביא את המזון מהרשתות עד הבית. אלא שרשתות המזון הגדולות לא מסוגלות לעמוד בעומס.
מבדיקת "כלכליסט" עולה כי בשופרסל ניתן לבצע הזמנות מקוונות רק לאחרי חג הפסח, ובאתרים של רמי לוי ויינות ביתן, מופיעה הודעה כי אין מועדים לאספקת הזמנות. ברשת ויקטורי אין בשלב זה משלוחים זמינים לאזור תל אביב. גם רשת טיב טעם, שאינה פונה לכלל הציבור משום שהיא לא כשרה, נמצאת תחת עומס עצום ולא ניתן בשלב זה לקבל מועד אספקה להזמנה.
מדובר בבעיה שהרגולטור ידרש לתת לה מענה, כיוון שהיעדר היכולת לקבל הזמנה עד הבית צפויה להוביל להתנפלות מחודשת על החנויות הפיזיות - מה שעלול לגרום להדבקות בשל הצפיפות.
אחד הפתרונות שניסו הרשתות לתת הוא פתיחת חנויות 24 שעות ביממה. שופרסל הכריזה לפני שבוע על פתיחת 34 חנויות סביב השעון, אולם הביקוש מצד הצרכנים היה דל, ולכן רק מספר בודד של חנויות נותרו פתוחות עד חצות. גם רמי לוי, שהודיע שיפתח חנויות 24 שעות, מצא כי אין כמעט לקוחות אחרי חצות והקפיא את היוזמה בשלב זה.
בניסיון לצמצם את זמן הליקוט של הזמנות האונליין, חדלה שופרסל לפני כשבועיים לעדכן לקוחות באפשרות לקבל מוצר חלופי במקרה שהמוצר שהוזמן חסר, ועברה לאפשר קבלת הזמנה ללא תחליפים, כשבמקרה זה חלק מההזמנה לא מסופק. במקרים אחרים ניתן לקבל תחליפים לפי שיקול דעת המלקט.
אולם המהלך לא הספיק, והרשת החמירה את שיטת הפעולה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", שופרסל צמצמה את מגוון המוצרים בהזמנות האונליין לפריטים המובילים, כמו לדוגמה מספר מצומצם של סוגי פסטה או שוקולד. בהמשך, צפוי נוהל זה אף להתרחב. בכך, מקווה החברה לקצר עוד יותר את זמן הליקוט של כל הזמנה ולטפל ביותר הזמנות בכל יום. בנוסף, החברה החלה להגביל בהזמנות אונליין את כמות היחידות בחלק מהמוצרים.
בנוסף, כעת צרכן יכול להכניס לסל האונליין עד ארבע חבילות קמח רגיל וארבע חבילות סוכר לבן. כמות הביצים הוגבלה גם בסניפים לשני מארזים של 12-18 יחידות.
ברשתות השיווק אישרו את הפרטים ותיארו את הקושי עימו הם מתמודדים. אייל רביד, מנכ״ל ומבעלי השליטה בויקטורי מסר כי "כל בוקר מחדש נפתחים חלונות ההספקה, אל הכל תלוי גיוס מלקטים. לצערי מדווחים על 800 אלף מובטלים, ואני מנגד לא מוצא מלקטים. אלו לא מובטלים, אלו אנשים בחל"ת, שאין להם עניין לעבוד בליקוט. כל הציבור רוצה הזמנת אונליין ואף אחד לא רוצה לעבוד בליקוט".
משופרסל נמסר כי "הביקוש האדיר למשלוחי אונליין לאור אירועי הקורונה מביא למילוי כל חלונות האספקה. הרחבנו מאד את היקפי הפעילות כולל גיוס למעלה מ 1,000 איש למערך האונליין והוספת סניפי אונליין משלחים נוספים, אולם עדיין הביקוש החריג מביא למילוי כל חלונות האספקה לימים הקרובים עד חג הפסח. אנו ממשיכים לפעול להרחבה משמעותית של מערך האונליין כדי לתת מענה לביקוש האדיר".
ומי מרוויח מהמצב?
העומס על הרשתות הגדולות, מקנה הזדמנות למיזמים קטנים יותר לצמוח. כך לדוגמא, מיזם Shopo של יוניליוור המבוסס פלטפורמה המאפשרת לסופרים ומרכולים שכונתיים לספק מכירה און ליין ומשלוחים מהירים לשכונות שמסביב. היתרון נעוץ בנגישות ובמהירות, כיוון שאין צוואר בקבוק של מרכז לוגיסיטי או מוקד טלפוני ולכן המשלוח מגיע בטווח של שעות בודדות, לעומת מספר ימים ברשתות הגדולות. במיזם 43 מרכולים שכונתיים ועוד 21 מרכולים צפויים להצטרף. בחברה טוענים כי המכירות עלו בשבוע החולף ב-157% ביחס לשבוע ממוצע וגודל הסל הממוצע עמד על 548 שקל מול 470 שקל ברבעון האחרון.
חברה נוספת. היא קוויק שבעקבות הזינוק בהיקף המשלוחים בחודש האחרון, פועלת לגייס מאות עובדים כמוקדנים, מלקטים ושליחים. "בשבועיים האחרונים יש גידול של מאות אחוזים בביקושים עם עלייה של מעל 1,000% בנרשמים ו- 250% בהזמנות. אנחנו מגייסים כבר בימים האחרונים כ-200 עובדים נוספים, חלקם ממפוטרי המשבר" מסר המנכ"ל אבירם גנות.
העומס על רשתות השיווק הוליד בשבוע החולף שת״פ בין wolt לחנויות הנוחות yellow של חברת פז. המיזם מאפשר הזמנת מוצרי צריכה שיגיעו באמצעות שליחי וולט עד פתח הבית, במשלוח מהיר או באיסוף עצמי. בשלב ראשון, השירות יינתן בתל אביב, גבעתיים, רמת השרון הסביבה. בהמשך, בכוונת החברות להרחיב את המיזם לאיזורים נוספים. סל כלול "מוצרי מכולת" שונים, בהם מוצרי חלב, גבינות, לחמים, פירות, ירקות, חטיפים, ממתקים, גלידות ומוצרי היגיינה.