טיסות המטען של אל על: איך נראים מטוסי הנוסעים שהוסבו למטוסי מטען?

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, שלח אחר הצהריים אגרת לעובדי החברה שבה עדכן על מצבה הקשה של אל על, שנכנסה בסוף השבוע להדממה. "החל מסוף יוני טייסי החברה סירבו לאייש את הטיסות וכל פניותינו לאייש אותן לא נענו במשך ארבעה ימים רצופים", כתב המנכ"ל. דירקטוריון החברה צפוי להכריע ככל הנראה מחר על מתווה הסיוע המועדף עליו להצלת החברה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באגרת כתב המנכ"ל לעובדים, שרובם המוחלט נמצא בחל"ת, כי "כולנו חווים ימים קשים ואתגר שהוא הגדול ביותר עמו נאלצה אל על להתמודד בכל שנותיה. לצערי ככל שהימים חולפים ענן אי הוודאות אינו מתפזר, ישראל נמצאת בגל קורונה שני עם החמרה בהגבלות והיעדר צפי של ממש לחידוש הטיסות".
2 צפייה בגלריה
מטוסי אל על שהוסבו לצורך הטסת מטען
מטוסי אל על שהוסבו לצורך הטסת מטען
מטוסי אל על שהוסבו לצורך הטסת מטען
(צילום: אל על)
המנכ"ל ציין כי מאז תחילת המשבר הצליחה החברה לייצר לעצמה פעילות מסחרית, בעיקר באמצעות טיסות מטען, עד שבחודש יולי החלה האטה בפעילות המטענים שגרמה לצמצום כוח האדם. ועד טייסי אל על טען כי לא סירב לאייש טיסות אלה, אלא שבגלל הביקוש ההולך ופוחת של הטיסות החליטה ההנהלה להוריד את הצוותים, דבר שאוסישקין דחה על הסף: "עדיין, החברה התכוונה להפעיל טיסות מטען חיוני ונוסעים בחודש יולי, כפי שעשתה בחודשים הקודמים.
2 צפייה בגלריה
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין
מנכ"ל אל על גונן אוסישקין
(צילום: סיון פרג')
"החל מסוף יוני טייסי החברה סירבו לאייש את הטיסות וכל פניותינו לאייש אותן, לא נענו במשך ארבע ימים רצופים ואחרי מאות פניות. אפשר לדבר בתקשורת על ספינים ופייק ניוז, אך האמת תמיד נמצאת בתוך החברה ואנשינו יודעים אותה".
אוסישקין המשיך בביקורת על התנהלות הטייסים וציין כי "הוועד סירב לפניותיי להירתם לתוכנית ההתייעלות, תוכנית הנדרשת על מנת לחלץ את החברה מהמשבר החמור אליו נקלענו שלא באשמתנו, ביחד עם כל ענף התעופה. לאור חוסר היכולת להפעיל את הטיסות, התאמנו את מצבת כוח האדם הפעיל בחברה להפסקה של פעילות מטוסי החברה".

"האשמת העובדים היא עדות נוספת לחוסר ההנהגה"

ועד טייסי אל על מסר בתגובה כי "בניגוד לטענת ההנהלה, הטייסים לא סירבו לאייש טיסות, אלא ביקשו מההנהלה לכבד את ההסדרים שעליהם הוסכם בזמן משבר הקורונה. כבר ביום שלישי הודיעה הנהלת החברה על הפסקת הפעילות בשל הירידה ברווחיות של הטסת מטענים ובשל התכווצות הפעילות מתחת למסה הקריטית הנחוצה להפעלת החברה.
"האשמת העובדים הינה עדות נוספת לחוסר יכולת ההנהלה והבעלים להנהיג את החברה בתקופה קשה זו. בנוסף, הטייסים כן נענו להזמנת ההנהלה לקיים משא ומתן ענייני להבראת החברה. לשם כך הגיע ועד הטייסים לפגישה עם ההנהלה ביחד עם צוות המו"מ שלו. שני הצדדים הציגו את עמדות הפתיחה שלהם למו"מ והטייסים הביעו נכונות להמשיך במו"מ. דווקא אז סגר המנכ"ל את הדיון באמירה שאם זאת עמדת הפתיחה של הוועד הוא מתכוון להפסיק את פעילות החברה לאלתר. זאת כאשר הטיסה הבאה שלא היתה מאויישת עדיין היתה רק למחרת היום, כ-24 שעות קדימה.
"טייסי אל על חוזרים ומדגישים, כי ההנהלה היא זו שהחליטה להשבית את כל טיסות החברה. בניגוד להאשמות מנכ"ל החברה, טייסי אל על מוכנים בכל רגע להטיס את מטוסי החברה, ולסייע לחברה בשעה קשה זו. טייסי אל על מבקשים בתמורה דבר אחד ויחיד: לקיים את הסכמי הקורונה שעליהם הסכימה ההנהלה פעמיים בחודשיים האחרונים ומסרבת לקיימם".

"אל על לא תוכל לשוב לפעילות סדירה ללא קבלת הסיוע"

בהמשך המכתב, התייחס המנכ"ל למתווה הסיוע שחברת התעופה תצטרך לקדם בשבועות הקרובים, בהתאם למתווה שעליו יחליט הדירקטוריון, ככל הנראה מחר. "אל על לא תוכל לשוב לפעילות סדירה ומשמעותית, ללא קבלת סיוע הנדרש על מנת להניע את הפעילות שלנו, להשיב את כספי הכרטיסים ללקוחותינו ולשלם חובות לספקים. נזקי הקורונה השפיעו באופן דרמטי על התוצאות שלנו מאחר והחברה נפגעה מירידה חדה בתנועת הנוסעים. הכנסות החברה ירדו ברבעון זה ב-25% ביחס לרבעון הראשון של השנה הקודמת וההפסד הסתכם ב-140 מיליון דולר".
לסיכום כתב אוסישקין לעובדיו כי "אני יודע כי כל אחת ואחד מכם מצוי במצב של עמימות וחוסר ודאות וזהו המצב הקשה ביותר להתמודדות, אך אני מבטיח לכם כי ליבי ומחשבותיי אתכם ולכל מה שאני עושה, לילות וימים, יש מטרה אחת בלבד - הצלת החברה והבטחת עתיד לאלפים מאיתנו".