בשעה טובה החלטתם לקנות דירה חדשה בבניין שהולך וקורם עור וגידים. אתם ממש יכולים לראות אותו צומח וההתרגשות שלכם בשיאה.
בדקנו עם מעצבים ואדריכלים החברים בקהילת ענבלת ועם בעלי מקצוע באתר "המקצוענים" וחזרנו עם מידע מאוד שימושי שחשוב שתדעו אותו לפני שלב החתימה על החוזה עם הקבלן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"עוד בשלב הקניה, כשיושבים עם הנציג של החברה, מקבלים המפרט הטכני של הדירה", מסבירה האדריכלית ומעצבת הפנים, צביה רוזנקרנץ שמש.
"בשלב זה, בודקים את התכניות, מקבלים את רשימת הספקים ומעלים שאלות לגבי שינויים אפשריים", אומרת חני אלאלוף הנדסאית אדריכלות ועיצוב פנים.
"הקבלנים והיזמים מודעים לכך שלכל אחד מאיתנו צרכים והעדפות שונות ועל כן הם מאפשרים לרוכשי הדירות לבצע שינויים והתאמות. בכל פרויקט קיימת מחלקה למטרה זו, המכונה 'תיאום בין בקשות דיירי הפרויקט לקבלנים המבצעים", ובשמה הנפוץ יותר 'שינויי דיירים'".
"תהליך שינויי דיירים מתנהל על פי לוח זמנים מוקפד ונוקשה", מבהירה אלאלוף, "כל מעבר לשלב הבא תלוי בסיום השלב הקודם. מיד עם רכישת הדירה עליכם להגיש את רשימת השינויים והתוספות שלכם".
לדבריה, "נציג החברה איתו תפגשו יסביר ש'כמעט הכל אפשרי'. אמנם השינויים המתאפשרים הם במסגרת פנים הדירה (מדלת הכניסה הראשית ופנימה), כאלה שלא כוללים ומצריכים שינוי חזיתות (מעטפת הבניין), אבל גם כאן יש מגבלות מסוימות, בהתאם לתשתיות של כלל המבנה, ובהתאם למועד שבו תגישו את השינויים.
"ככל שהם יתאפשרו, וככל שתגישו אותם בזמן ובפורמט הנכון, הסיכוי שהם יהיו אפשריים, גדל".
"נציג החברה הקבלנים יגיד לכם שהכל תלוי בכם, ולא באמת ירחיב בעניין העלויות", מוסיפה רוזנקרנץ שמש. "בפועל, מחירי השינויים עלולים להגיע לעשרות אלפי שקלים, ובתוספת שדרוגים בחומרי הגמר אף למאות אלפי שקלים".
בכדי להגיע לתכנון אופטימלי עבורכם, שישאיר אתכם במסגרת תקציבית שתוכלו לעמוד בה, כדאי להגיע מוכנים כמה שיותר.
גם אם נדמה לכם שהביצוע עוד רחוק, כדאי לרדת כמה שיותר לפרטים הקטנים, ולדרוש ותם מראש.
הגיעו עם רשימה מסודרת של ריהוט, עם סידור העמדה שלו, ערכו סיבוב בחנויות השונות וקבלו השראה ותתוודעו להתקדמות שחלה בענף בשנים האחרונות.
בקרו בדירות אחרות, דברו עם קרובי משפחה, חברים ושכנים – וכל זאת בשביל ללמוד מטעויות של אחרים, ולהגיע עם דרישות מדויקות.
כשרשימת הדרישות שלכם מוכנה, כדאי שתפעלו בשלב מוקדם ככל הניתן, בכדי להוזיל את עלויות השינויים שאתם מעוניינים בהם.
5 צפייה בגלריה
 שדרוג אריחי אמבטיה
 שדרוג אריחי אמבטיה
שדרוג אריחי אמבטיה
(צילום: מאור מויאל, באדיבות מעצבת הפנים אורית ירופייב.)

בדקו את רשימת ההטבות שהקבלן מציע

"עוד לפני הרכישה, בשלב המשא ומתן, הקבלן שמעוניין למכור לכם את הדירה, יצייד אתכם בדרך כלל ברשימת הטבות", ממליצות מעצבות הפנים, חמוטל און דריזן ואורית שלום.
"כדאי לדעת לבקש את ההטבות למקרה שהן לא עלו בשלב המשא ומתן הראשוני. כדאי לדעת שאנשי מכירות בדרך-כלל יציעו לכם כהטבה חלק ממה שממילא מובטח במפרט הטכני של הדירה".
לדבריהן, "יש להבדיל בין מה שמקבלים כל רוכשי הדירות בבניין ומופיע כחלק מן המפרט הכללי, לבין תוספות על המפרט.
"למשל אם מופיעה במפרט 'הכנה למערכת קולנוע ביתי', יש לוודא מה היא כוללת. הכנה מלאה תכיל: הכנה לארבעה רמקולים, ריכוז לנקודות הריכוז וכבל קוברה שמייצר מעבר בתוך הקיר בין הטלוויזיה לרהיט שתחתיה. אם חסר אחד מהמרכיבים, כדאי לבקשו כהטבה".

בררו עם הקבלן טרם רכישה איזה מערכות קיימות בבניין

"כדאי לבדוק עם הקבלן האם יש חימום במים בגז, האם יש דוד שמש וחשמל והאם מחיר הדירה כולל רשתות בחלונות ומערכת מיזוג", מוסיפות און דריזן ושלום.

עיתוי תהליך השינויים

"חשוב מאוד להתחיל את התהליך מוקדם ככל הניתן, כאשר הבניין עדיין בשלביו הראשונים", מדגישות און דריזן ושלום.
"בשלב זה, ניתן לבצע את מרבית השינויים שתבקשו, בהנחה שהם בהתאם לחוק ולתקנים הנדרשים, כמובן. לפני שלב הביצוע, עלויות השינויים יהיו נמוכות יותר. שינויים שמבוצעים לאחר שהדירה כבר בנויה, תמיד יהיו יקרים משמעותית".
"ככל שתעשו יותר שינויים לפני יציקת הקומה כך הם יהיו יותר זולים" מסכימה מעצבת הפנים, אורית יורופייב.
"אם בכל זאת הגעתם לשלב קניית הדירה, לאחר שהיא כבר בנויה, חישבו היטב על השינויים אשר תרצו לבצע ודאגו לשלבם כבר בשלב החוזה, על מנת להוזיל עלויות, כי בשלב זה עוד יש חלון הזדמנויות קטן שבו ניתן להתמקח, והדבר תלוי גם בכמה לחוץ הקבלן למכור את הדירה".

בדקו את מסגרת העלויות של השינויים שאתם רוצים לעשות ופעלו לפיה

"כדאי לבדוק מהי העלות של פתיחת 'תיק שינויים'", ממליצה רוזנקרץ שמש.
"יש לברר מהי עלות הפעלת 'יועץ מומחה', (במקרה של בדיקת אפשרות הזזת ספרינקלרים, למשל), מהי עלות הוספת נקודות חשמל ואינסטלציה (ולפעמים גם רק הזזתם מהמקום שנקבע בתכנית), שינוי גודל וסוג חומרי הריצוף והחיפוי, כלים סניטרים וברזים (מהמבחר אותו תקבלו מהקבלן) ועבודות גבס למיניהן".
לדבריה, "ישנם שינויים אותם ניתן לבקש ולקבל בשלב התכניות ללא תוספת תשלום. זאת, בתנאי שהדירה בבניין שרכשתם עוד רחוקה משלב הביצוע, ובתנאי שהשינויים שביקשתם הועברו מראש למחלקה וקיבלו את האישור שהאישור אכן אפשרי.
מה למשל יכול להיות שינוי שניתן לבקש ללא תוספת?
רוזנקרץ שמש: "לדוגמא, ביטול קיר מסוים מהתכנית או שינוי מיקומו ב-20 ס"מ, שינוי מיקום דלת פנימית, שינוי הגודל שלה או סוג הפתיחה".
ישנם שינויים ותוספות שתרצו לבצע, אך לא יהיו אפשריים, או שעלות השינויים תהיה כל-כך גבוהה, שתחליטו לוותר עליהם.
"למשל, שינוי מיקום ביוב, שינוי שיפועי ניקוז, אלמנטים קונסטרוקטיביים שלא תוכלו להזיז", מדגימה רוזנקץ שמש.
"לעיתים נחשף עמוד תומך או צינור בקוטר של 4 צול, שבתכנית המכירה לא הופיעו או שלא שמתם לב אליו, וכעת יהיה צורך בחישוב מסלול מחדש, בחזרה לשלב התכניות, בתעדוף שינויים ובשקלול עלויות מחדש".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מקדו את הבקשות ותנו למישהו מקצועי וניטרלי לכוון אתכם

"נסו להימנע מרעשי רקע שמגיעים מהקרובים אליכם", ממליצה רוזנקרץ שמש. "פעמים רבות, גם אם הכוונות שלהן טובות, הם רק מבלבלים ומרחיקים אתכם מהגשמת החלומות שלכם".
"נסו לערוך רשימה של יתרונות וחסרונות במטבח שלכם כיום", מציעות און דריזן ושלום.
"מה חסר בו כיום, והייתם רוצים לשנות? מה אתם דווקא אוהבים בו? האם נקודות החשמל שבו מספיקות לכמות מוצרי החשמל שברשותכם? אילו מכשירי חשמל אתם רוצים שיהיו במטבח החדש? האם אתם משתמשים בבר מים או אולי מעדיפים לעבור לברז עם פילטר על השיש? האם תרצו כיריים מסוג גז או אינדוקציה? האם תרצו להוסיף טוחן אשפה? האם יש לכם כיום מספיק שטחי אחסון, והאם הגישה אל המוצרים נוחה?"
לדבריהן, "כל השאלות האלו, ישפיעו על תכנון של נקודות החשמל והמים, ולכן חשוב שתגיעו מוכנים לחברת המטבחים. כך, תוכלו לתכנן מטבח בצורה חכמה, לפני ביצוע שלב תשתיות החשמל והמים בדירה".

שימו לב לעלות שדרוג המפרט

"כאשר ניגשים לשדרג את מפרט הקבלן, חשוב להבין שעלות שדרוג המוצר (מעבר למפרט) עלולה לגרור גם עלות נוספת של עבודה", אומרת מעצבת הפנים, נורית בלטמן.
"כך למשל, אם הקבלן מספק על פי המפרט המקורי, אריחי ריצוף בגודל של עד 80 ס"מ, ואתם מעוניינים בשדרוג לאריחי ענק באורך 1.2 מטר, הרי שעלות העבודה תעלה, שכן יישום אריחי ענק מחייב עבודה של שני בעלי מקצוע. גם אריחים קטנים במיוחד (כמו אריחי פסיפס), מצריכים יותר שעות עבודה מאריחים סטנדרטיים, ולכן גם הם יתומחרו גבוה יותר".
"אם אתם במגבלת תקציב, ואתם מתלבטים אילו על אילו שינויים לוותר, כדאי להעדיף לוותר על שינויים שניתן יהיה לעשות לאחר קבלת הדירה", מציעה בלטמן.
"לעומת זאת, שינויים שהם חלק מהתשתיות, כמו נקודות חשמל ותאורה או הכנות להתקנת מזגנים, כדאי מאוד להכניס כבר לשלב השינויים, ולא להשאירם לשיפוץ עתידי.

היו ערים לניסוחים בחוזה

"סמנטיקה היא הכל", מדגישות און דריזן ושלום. "לכן, כדאי לקרוא בעיון, ולשים לב אם כתוב בחוזה מילים כמו 'עד 30 יום', או 'לפחות 30 יום'. כמו כן, יש הבדל בין 20 נקודות חשמל לבין 'עד 20 נקודות חשמל'.
5 צפייה בגלריה
(צילום: מאור סטודיו לצילום, באדיבות מטבח נוי נטע רבס, תכנון ועיצוב מטבחים)

הקפידו להיצמד ללוח הזמנים של הגשת השינויים שנקבע על ידי הקבלן

"הקבלן מחויב לעבוד בהתאם לתקנים ולחוקי התכנון והבנייה של ישראל", מוסיפה בלטמן.
"על כן, בהסכם המכר נקבע לו"ז למסירת שינויים. זאת, משום שעל הקבלן לבדוק את עמידתם של השינויים בדרישות התקן, בטרם הוא מאשר אותם. שימו לב, שאם לא תעמדו בלו"ז שנקבע על-ידי הקבלן, תידרשו לשלם הוצאות נוספות ויקרות משמעותית בגין האיחור.
"כמו כן, הקבלן עלול לסרב לבקשות שהוגשו באיחור, ולבנות בהתאם למפרט המקורי, שלא בהכרח יענה על הצרכים שלכם ויהיה בהתאם לטעם שלכם".

תכניות מכר ובדיקת קנה מידה

"אל תסתמכו על התכניות היפות שקיבלתם ועל הסידור המוצג בהן, אלא בדקו היטב את המידות", אומרת מעצבת הפנים, אורית ירופייב.
"לעתים, מציגים לנו בפרוספקט השיווקי דירה בקנה מידה אחד וריהוט בקנה מידה שונה, כדי ליצור מצג שהחלל גדול וניתן להכניס בו ריהוט רב וגדול ואז רק בפועל מגלים שאין זה המצב", מוסיפה בלטמן.
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
(צילום: מאור סטודיו לצילום, באדיבות נטע רבס, תכנון ועיצוב מטבחים.)

תכנית העמדה תשפיע על נקודות חשמל ומים

"שימו לב לסידור שקיבלתם מהקבלן, אומרת ירופייב. "הריהוט מסומן שם לא סתם והוא משפיע על תכניות נוספות הנגזרות מתכנית העמדת הריהוט.
"אם מסומן שולחן, סביר להניח שיהיו לידו שקעי רשת למחשב. אם מסומן מקרר, יהיה שקע עבורו מאחור. במידה וברצונכם לבצע שינויים בתכנית ההעמדה, קחו זאת בחשבון".
לדברי ירופייב, "אחד האלמנטים המייצרים שינויים בחדרי שינה למשל זו המיטה. בדקו האם המיטה שלכם תואמת לגודל המשורטט בתכנית.
"לרוב, בתכנית הסטנדרטית, תופיע מיטה זוגית ברוחב של 140 ס"מ. אם המיטה שלכם רחבה יותר, עליכם לוודא שהמיקום של המיטה אפשרי בסידור העמדת הריהוט הנוכחי, שהשקעים והמתגים מסביב הותאמו לרוחב המיטה שבחרתם ושיש מספיק שטחי מעבר משני צדי המיטה".
גם לחדרי ילדים, גודל המיטה המתוכנן הוא ברוחב של 90 ס"מ, אך אם הילדים שלכם כבר בחטיבת ביניים או בתיכון ותכננתם לקנות להם מיטה וחצי (ברוחב של כ-120 ס"מ), הרי שהדבר ישפיע על סידור הריהוט בחדר.
"בחנו היטב את המידות ואת המעברים ותחסכו מעצמכם עגמת נפש מיותרת בהמשך".