תוכנית מגורים חדשה בחדרה, הכוללת יותר מ-700 יחידות דיור, מבטלת תוכנית ישנה בת יותר מ-30 שנה, שכללה הקמת צמודי קרקע בסמוך לחוף גבעת אולגה. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה בראשות איתמר בן-דוד החליטה באחרונה להפקיד תוכנית לשכונת האירוסים בעיר, שמסיטה את הבינוי מזרחה תוך הגדלת שמורת חוף גדור בכ-25 דונם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית, שקידם משרד הבינוי והשיכון, משתרעת על קרקעות מדינה בהיקף של כ-115 דונם וממוקמת בדרום מערב גבעת אולגה, בין עין הים לשמורת חוף גדור ושטחי פארק השרון. היא כוללת 724 יח"ד חדשות שייבנו במבני מגורים של עד 10 קומות. בנוסף, יהיו בה שטחי מסחר וציבור (כולל בית ספר חדש). מדובר בקרקע משלימה שתאפשר כדאיות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית בגבעת אולגה הוותיקה.
1 צפייה בגלריה
חוף הים בשמורת תל גדור
חוף הים בשמורת תל גדור
הגן הלאומי ושמורת הטבע חוף גדור
(צילום: טל חנוכי)
התוכנית המאושרת כללה הקמת 116 בתים צמודי קרקע בסביבת החוף ובסמוך לגן הלאומי גדור, בקרבת מצוק הכורכר. התוכנית התגלגלה בוועדות התכנון במשך השנים, אבל כחלק מהמדיניות העדכנית של מינהל התכנון וחוק החופים הוחלט כי אי-אפשר לבנות דירות בתחום של 300 מטרים בסביבה החופית. בתוכנית המתאר לגבעת אולגה תוכננה גם התוכנית החדשה לגבעת האירוסים, שהציעה להתרחק מהחוף כך שרק חלקה המערבי יחרוג בכמה עשרות מטרים לסביבה החופית.
בוועדה המחוזית חיפה מסבירים כי עיקר השטח בסביבה החופית הוא בייעוד של גן לאומי למעט אותה חריגה, ומאחר שכעת התוכנית אושרה להפקדה היא עוד דורשת את אישור הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הולחוף) ואת אישור הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ). בנוסף, כשתופקד התוכנית להתנגדויות הציבור תדון הוועדה בהתנגדויות וייתכן כי החריגה בסביבה החופית עוד תשתנה.

לטובת הציבור

מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, מסרה כי "הוועדה שמה דגש מיוחד על התועלת הציבורית של התחדשות עירונית בחדרה, ובגבעת אולגה בפרט. מאחר שזו קרקע בבעלות המדינה, יחידות הדיור המוצעות בתוכנית יוכלו לתמוך בתהליכי התחדשות עירונית בגבעת אולגה הוותיקה, וראוי שיעשה כך בתיאום בין עיריית חדרה ורשות מקרקעי ישראל. התכנון המוצע משפר את המצב התכנוני הקיים ויוצר ציפוף משמעותי בשטח המיועד לבינוי תוך הגדלת שטח שמורת הטבע באזור".
מהחברה להגנת הטבע נמסר כי היא תמכה בתוכנית מכיוון שהוועדה המחוזית קיבלה את דרישתה העיקרית להגדיר שמורה רחבה ככל האפשר ולהגדיר גבול ברור ובלתי עביר לכלי רכב לכיוון השמורה. החברה תומכת בהתחדשות עירונית בגבעת אולגה, ובהחלטת הוועדה הוכנסו סעיפים התומכים בכיוון זה. "הגענו להסכמות על הסטת הכביש וביטול מבואה לשמורה, שהיו בתוכנית המקורית, כלומר למעשה מנענו את גלישת הבינוי לשטח השמורה".