קבוצת קסטרו-הודיס מסכמת את 2019 עם הפסדים של 85 מיליון שקל. עוד בטרם החל משבר הקורונה, התמודדה הקבוצה עם קשיים שנבעו מחולשה במכירות ההלבשה והפסדים שיצרה פעילות קרולינה למקה בארה"ב. החברה החלה בצעדי התייעלות בניסיון לעצור את המשך ההפסדים בארה"ב, אך אלו התעצמו עם פרוץ מגפת הקורונה. בדו”חות שלה עדכנה קסטרו כי "יש בידה די מקורות כספיים לחזור לפעילות סדירה עם תום משבר הקורונה ולרכוש סחורה לעונת החורף".
הכנסות הקבוצה ירדו ב-2019 ב-0.65% והסתכמו בשנה החולפת ב-1.73 מיליארד שקל. הפגיעה בהכנסות נבעה מהירידה בפדיון החנויות הזהות בתחום ההלבשה, והתקזזה בחלקה בעלייה בפדיון החנויות הזהות בקוסמטיקה ואביזרי האופנה. הפדיון השנתי הממוצע בחנויות הזהות בתחום ההלבשה ירד ל-1,099 שקל למ”ר ב-2019 לעומת 1,181 שקל למ”ר ב-2018.
3 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן בקמפיין קרולינה למקה
(צילום: יח"צ)

הרפתקה בארה"ב

מפעילות אתר האונליין לאדילה קבוצת האופנה רשמה הפסד של 7 מיליון שקל, וזו הופסקה תקופה קצרה לאחר שקסטרו רכשה אותו. הקבוצה רשמה הפחתת ערך מלאי בהיקף 22.5 מיליון שקל בתחום פעילות אביזרי האופנה בארץ ובחו”ל, שנבעה מכישלון פעילות קרולינה למקה בארה”ב ומסגירת רשת אקססוריז בישראל. הפחתת ערך המלאי פגעה ברווח הגולמי של הקבוצה, שירד ב-3.33% ל-972.4 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד ל-56%. הקבוצה עברה להפסד תפעולי של 30.8 מיליון שקל לעומת רווח של 24.4 מיליון שקל אשתקד.
בשורה התחתונה עברה החברה להפסד של 85 מיליון שקל, מתוכם 60 מיליון שקל נבעו מהפסדי קרולינה למקה בארה”ב ושיתוף הפעולה עם קים קרדשיאן - לעומת רווח של 11.5 מיליון שקל ב-2018. אשר לחברות-הבנות, הודיס הרוויחה ב-2019 10.3 מיליון שקל, אורבניקה הרוויחה 1.5 מיליון שקל, קרולינה למקה הפסידה 40.4 מיליון שקל וטופ טן הפסידה 1.2 מיליון שקל.
עתה בצל משבר הקורונה הקבוצה פועלת לצמצום ההוצאות, הוציאה את מרבית העובדים לחל"ת והקפיאה תשלומים לספקים. קסטרו גם הפסיקה לשלם שכר דירה עבור כל החנויות שלה בקניונים ומחוץ להם. נכון לעכשיו, פעילות האונליין של החברה היא היחידה שפועלת ועל פי מקורבים פעילות האי־קומרס רשמה עלייה של מאות אחוזים.
עתה מרבית המלאי של קסטרו לעונת הקיץ נמצא בחברה, אך בשל הפסקת הפעילות החברה תתקשה למכור חלק מהמלאי. "בצל אי הוודאות בדבר מועד החזרה לשגרה, אין באפשרות הקבוצה להעריך כעת האם ניתן יהיה להנזיל מלאי זה ובאילו מחירי מכירה. הקבוצה פועלת להיערך להזמנת מלאים לעונת החורף, מתוך תקווה כי בעונת החורף, תשוב פעילותה המסחרית לסדרה".
3 צפייה בגלריה
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
(צילום: איימי נקדאי)

עובדים על חורף 2021

מקורבים לקבוצה מסרו כי גם בתרחיש קיצון יש לקסטרו יכולת כספית להתמודד, שכן לחברה תזרים מזומנים של 167 מיליון שקל וקרקעות. לקסטרו מלאי מוכן שיעזור לה להתחיל פעילות מיידית במידה שהחנויות ייפתחו בקרוב. במקביל, פועלת החברה על הכנת מלאי לקולקציית החורף, ומעסיקה כ-50 עובדים ומעצבי החברה ממשיכים לעבוד על דגמי החורף מהבית.
המפעלים שאיתם עובדת קסטרו בהודו ובנגלדש אינם מייצרים כרגע וגם בסין, שחזרה לפעילות, קסטרו עדיין לא שבה לייצר, שכן קיימת אי ודאות בנוגע למועד פתיחת החנויות. בחברה נערכים גם להדממה ארוכה של עד חצי שנה.
כן נמסר כי אתי וגבי רוטר, מנכ"לים משותפים בקבוצה, מוותרים על שכרם החל מ-15 במרץ, ויתר חברי ההנהלה ובעלי השליטה מוותרים על 30% עד 70% משכרם עד החזרה לשגרה. עלות שכרם של הזוג רוטר הסתכמה ב-2019 ב-2.38 מיליון שקל כל אחד.
גבי רוטר מסר כי הקבוצה הפחיתה את העלויות הקבועות לכשני מיליון שקל ו"אנו ממשיכים להתקדם בהכנת הקולקציות הבאות לחורף וקיץ 2020/21, כדי להבטיח חזרה מלאה לפעילות כלל מותגי הקבוצה, עם חזרת המשק הישראלי לפעילות באישור המדינה".