"זה הולך להיות חודש קניות מוזר מאוד", כך מתארים בענף הקמעונאות את נובמבר, בו חלים חגי הקניות - חג הקניות הישראלי שופינג איי אל (11-10 בנובמבר), יום הרווקים הסיני של עלי אקספרס (סינגלס דיי, 11 בנובמבר), ובלאק פריידיי (27 בנובמבר) וסייבר מאנדיי (30 בנובמבר) האמריקניים. בדצמבר: כריסמס ויום אחריו בוקסינג דיי הבריטי (26 בדצמבר) וסוף השנה האזרחית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השנה החגים האלה ייחגגו בצל מכה קשה שנפלה על העולם, מכה כלכלית בעיקרה, שהובילה לפחות כסף בכיסים ופחות מוצרים באתרים.
5 צפייה בגלריה
חגי הקניות בצל הקורונה
חגי הקניות בצל הקורונה
חגי הקניות בצל הקורונה
(צילום: shutterstock)
כבר בשנה שעברה המוכרים הישראלים התחזקו מאוד אונליין ובחנויות והצליחו להניב מכירות שיא בנובמבר. השנה, חגיגת מבצעי הקניות בארץ תחל בשבוע השני של נובמבר. החנויות שבדרך כלל חוגגות את חגי הקניות סגורות כרגע (למעט חנויות מוצרי חשמל ואלקטרוניקה), וכולם משליכים את יהבם על מכירות אונליין.
גם מבחינה בינלאומית יהיה חודש מעניין: ב-11 בנובמבר בשנה שעברה, אמזון השיקה משלוח חינם בישראל שעה לפני יום הרווקים הסיני, וכך מוטטה את יום המכירות השנתי של עלי אקספרס בארץ. שנה אחרי כן: אמזון ביטלה את המשלוח חינם לארץ וסין, למרות שהייתה ארץ מולדתה של המגפה העולמית - שיפרה מאוד את המשלוחים לארץ. שתי הענקיות ייקרו השנה את המשלוחים (אמזון הרבה יותר) בשל התייקרות עולמית של טיסות ושילוח.

עליות מחירים של מאות שקלים

לא רק המשלוחים התייקרו. כשמונה חודשים עברו מאז נכנסה הקורונה לחיינו ועדיין קשה למצוא מספיק מוצרי כושר, דיו, מדפסות. יש מחסור גדול בלפטופים זולים ולפטופים בכלל, מחסור בדגמי דייסון v8 ו-v10, מוצרי נינג'ה (שייקר, גריל) ומיקסרים של קנווד וקיטשן אייד. כל אלה הם להיטי מכירות באתרים ישראלים ובינלאומיים. רעות לונברג, מנהלת קבוצת הקניות "רעות תקני לי", אמרה ל-ynet שהמחסורים החלו כבר בתחילת משבר הקורונה ולא נמצא להם מזור. כל השחקנים בשוק עמם דיברנו הדגישו כי חלק מהקטגוריות התייקרו לעומת השנה שעברה.
באחת מאתרי הקניות הגדולים בישראל אמרו ל-ynet: "דגמים ישנים של דייסון v8 שנמכרו ב-1,300 שקל התייקרו לאחרונה בארץ ל-1,500 ו-1800 שקל. יש מחסור, מחירי השילוח עלו, אין סחורות. ויש גם כאלה שמנצלים את זה. העצה שלנו לצרכנים היא: יש מותגים אחרים חוץ מדייסון. תבדקו גם מוצרים מתחרים".
5 צפייה בגלריה
שואב דייסון V11
שואב דייסון V11
"דגמים ישנים של דייסון v8 שנמכרו ב-1,300 שקל התייקרו בארץ עד ל-1800 שקל. העצה שלנו: לבדוק מוצרים מתחרים"
(צילום: Shutterstock)
מנכ"ל ksp, אביחי שכטר, אמר ל-ynet: "יש מחסורים מאוד גדולים בלפטופים, כי בכל העולם כולם צריכים לפטופ. משק בית שהיה לו פעם מחשב אחד צריך ארבעה מחשבים היום וזה לא קורה רק בישראל, אלא בכל העולם. השוק היותר גדול, הוא המנצח ואליו זורמת הסחורה. מדינות יותר גדולות מישראל מקבלות יותר הקצאות. ייקח רבעון או שניים עד שידביקו את הביקוש. אז כרגע, יש פחות לפטופים זולים, בסיסיים. תחליף לזה זה מחשבי all in one שהם זולים יחסית. יש מחסורים בכל מה שקשור בסביבת משרד ביתית, מדיו ועד מצלמות רשת".
יש עליית מחירים? "כן, יש עליית מחירים. למשל בלפטופים מה שיש התייקר ובנוסף, אנשים קונים לפטופים מתקדמים כי יותר קשה להשיג לפטופ בסיסי ואז ההוצאות גדלות. ניתן להניח שלא יהיו מבצעים בתחומים האלה כי אין היצע. אם אין היצע, אין מבצע, אבל כן יהיו מבצעים במסכי טלוויזיה, למרות שבחלק הדגמים גם פה יש מחסור. גם בכל מוצרי האירוח, בגרילים ומעשנות וגם בצעצועים יהיו מבצעים חזקים וכדאי להתמקד בזה.
"בלאק פריידי תמיד היה חג של אלקטרוניקה ומוצרי חשמל, אבל השנה, החג יתמקד יותר בכל מה שלא אלקטרוניקה".
5 צפייה בגלריה
שיחת זום
שיחת זום
"יש מחסורים בכל מה שקשור בסביבת משרד ביתית, מדיו ועד מצלמות רשת"
(צילום: Shutterstock)

עליות מחירים של עשרות אחוזים בלהיטים נינג'ה וקנווד

בני בוחניק, מנהל קבוצת הדילים "כזה אני רוצה I NEED IT" בפייסבוק, מספר: "לא יהיו מבצעי לפטופים בנובמבר השנה. בנוסף, יש מחסור רציני בדגמי קנווד והדגמים שיש בארץ - המחיר שלהם קפץ ב-30%.
"יש המון חוסרים במוצרי נינג'ה, בחלק מהדגמים הישנים של דייסון יש חוסרים קשים וברגע שיש מחסור - המחירים עולים והמבצעים לא מעניינים. מכשירי כושר התייקרו בצורה משמעותית. אלה מחסורים גלובליים. למשל, המחסור בקנווד הוא מחסור עולמי. לגבי נינג'ה, עד לפני שבועיים - חצי מהדגמים לא היו זמינים באמזון אירופה. הגיע למלאי סיר גריל קטן של נינג'ה, במשך שבוע נמכר בכל האתרים, ואחרי שבוע - נגמר המלאי לכולם. את חלק מהפריטים האלה עדיף לקנות מאתרים בחו"ל, אבל גם שם: ברגע שחסר לאורך זמן, אז מוכרים יותר ביוקר".
יש לך דוגמא לעליית מחירים? "מיקסר קנווד 750 מ"ל נמכר ב-1,200-1,300 שקל לפני שנה והיום נמכר ב-1,700-1,600 שקל ויש מחסורים. אז אם אני חייב מיקסר לבית, אחפש לקנות אותו במבצע ב-1,400 שקל, שזה מחיר נמוך יחסית לחצי השנה האחרונה. אם אני לא חייב אותו עכשיו לא הייתי קונה. כדאי להשוות מחירים בזאפ שם אפשר לראות היסטוריית מחיר של המוצר או ב-keepa שמראה היסטוריית מחירים באמזון".
יניב פורת, הבעלים של אתר הדילים AliBuy, מספר גם הוא על מחסורים ועליות מחירים. "יש ביקוש אדיר למכונות תפירה, לכיסאות מחשב, ואין סחורה. פרסמנו דיל לכיסא למחשב שבשגרה לא היו קונים אותו ופירקו את המלאי. ועוד מבקשים: תחזיר את המבצע, אבל אין מלאי".
מה התייקר? "סיר נינג'ה היו מוכרים באלף שקל לפני הקורונה. אם מישהו יגיד לי היום שהוא נותן ב-1,300 שקל כי רק לו יש סחורה, אני אומר: תביא. בעולם יש מחסור מטורף בטוחני אשפה. כל פעם עולה באמזון טוחן אשפה לכמה דקות ואחרי עשר דקות ויורד. והמלאי אוזל. מוזר שהחוסר במוצרים כמו מוצרי כושר נמשך. זה כבר לא חודשיים שלוש. אני מניח שהעלייה בביקוש היא בכל העולם, לא רק בישראל. דייסון למשל, לא עומדים בביקוש".
5 צפייה בגלריה
אותו מוצר ב-2019 וב-2020. הפער במחיר: 440 שקל
אותו מוצר ב-2019 וב-2020. הפער במחיר: 440 שקל
אותו מוצר ב-2019 וב-2020. הפער במחיר: 440 שקל
(צילום מסך מפייסבוק)

לא קונים לפני שבודקים היסטוריית מחירים

העצה של בני בוחניק היא: "להיות צרכן מאוד חכם ולעקוב אחרי מחירים. אם לא צריך מוצר מסוים ואתם רואים שאין בו ירידת מחיר כי ברוב התחומים המחירים עלו, הייתי יושב על הגדר ולא קונה, אלא אם אני חייב את זה. כדאי להשוות מחירים חצי שנה אחורה ושנה אחורה ולראות אם מדובר במבצע אמיתי.
"בחצי השנה האחרונה, הביקושים היו אדירים במיוחד לדברים לבית: אפייה, צעצועים ובישול - כל הקטגוריות צמחו בצורה קיצונית, אז זה יצר מצב תקדימי של ביקושים ומחסורים שאנחנו נמצאים בשיא שלו, רגע לפני חגי הקניות.
"מצד שני הרבה מהסוחרים והיבואנים אומרים לי: לא תהיה לנו בעיה, כי לבלאק פריידי תהיה סחורה. אז אולי כן יהיו מחירים טובים על חלק מהמוצרים. אם את רוצה להיות צרכנית נבונה: תבדקי מה המחירים עכשיו, לפני חצי שנה ולפני שנה. זאת צרכנות נבונה".
מה כדאי לקנות בארה"ב? "בבלאק פריידיי כדאי להתמקד במוצרים שלא גדולים פיזית ללא נפח גדול או לא שוקלים המון, בגלל מרכיב השילוח שיהיה משמעותי יותר ככל שהמוצר יותר גדול. אני מאמין שמכירות האופנה יהיו חזקות בבלאק פריידי, כמו גם בסייבר מאנדיי ובבוקסינג דיי. יש מלאים וקמעונאי האופנה הפסידו הרבה הכנסות".
יניב פורת חושב שישתלם לקנות מחשבים ניידים באמזון: "שם אין מחסור בניגוד לארץ. על כל מוצרי הכוננים פנימיים וחיצונים למחשבים יש סייל. אסוס יצאו כרגע ב-20% הנחה ובטח יציעו הנחה ליום הרווקים. ויהיו מבצעים בכל האתרים בארה"ב".

עלי אקספרס הגיעה ליום הרווקים מוכנה היטב

כולם מסכימים שעלי אקספרס נמצאת במצב טוב לעומת האחרים. "עלי אקספרס ממש השתפרו בקורונה, השילוח מהיר, מאחדים חבילות והכל בתנאים בהם אין טיסות לארץ והמשלוחים התייקרו. מדהים", מסביר פורת.
גם בוחניק מסכים: "סין בשיא הכוח שלה. עלי אקספרס מצטיינת בזמני אספקה מצוינים, הם מגיעים לנובמבר בשיא כושרם ליום הרווקים. ישראל זאת מדינה חשובה עבורם".
רעות לונברג, מנהלת קבוצת הקניית "רעות תקני לי" רואה איך כוחו של הקמעונאי הישראלי עולה. "מה שמעניין זה ששופינג איי אל נכנס השנה ראש בראש עם סינגלס דיי. הוא תמיד עלה שבוע לפני כדי לא להתחרות. אני חושבת שזאת תעוזה לתת ספוט כזה על ישראל ובצדק, כי המכירות בישראל באמת מאוד עלו.
"אני חושבת שהאתרים הישראלים מתכננים מבצעי כסחא ויהיה נובמבר אגרסיבי בישראל. אני השנה באג'נדה לחגוג את הישראליות. אקדם עסקים ישראלים ויש לי תחושה שזאת פריחתה של הכלכלה בישראל".
הישראלים מכרו ביוקר במשך שנים "נכון אבל דברים השתנו. לדוגמא: פעם מאק היו נותנים לי הנחה של 20% וזה היה אירוע. היום, אם לא נותנים לקבוצה 25% אין בכלל מה לדבר. פעם על 20% הייתי משתטחת על הרצפה. ברור לכולם שהמשחק השתנה והתחרות רצינית ואני חושבת שהם יהיו אגרסיביים".
איפה כדאי לקנות בחו"ל? "כבודו של חו"ל במקומו מונח וברור שאעלה מבצעים מחו"ל, אבל פריים דיי של אמזון לא היה להיט. היה קשה למצוא מבצעים חזקים כי מחירי השילוח לארץ כה יקרים ושיטת חישוב המס של אמזון מסורבלת במבצעים, אז אני לא יודעת מה יהיה איתם בבלאק. גם אסוס נחלשו מאוד וכך גם נקסט. SHEIN הסיני הפך לשלאגר.
"יום הרווקים צפי להיות להיט, אם כי המחירים בסין עלו כי מחירי המשלוחים עלו. יתרון הוא שהמשלוחים מגיעים בטיל בזכות חברת הלוגיסטיקה שלהם קאינו ועלי אקספרס משחרר קופונים כל הזמן וזה מאוד עובד על הישראלים. אצלי המכירות של עלי אקספרס הן בשיאן. אתרים מתחרים בסין פחות עובדים. גירבסט (gearbest) בנמנמנת. הרבה זמן הוא היה אליל, לפני שנה וחצי הגיע לשיא ונעלם מהתודעה. אני ממליצה לבדוק את בנגגוד (banggood). הם יודעים לעבוד עם ישראלים: מציעים ביטוח מס, משלוחים סבירים, שירות לקוחות לא רע בכלל, עובדים עם פייפאל שנותן ביטחון לאנשים. הם עובדים טוב. שם כדאי לקנות טלפונים טבלטים, מוצרי גיימינג".
פורסם לראשונה: 18:54, 31.10.20