צפו בריאיון עם אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים לאולפן ynet
(צילום: משי בן עמי, ירון ברנר)

הממשלה אישרה בסוף השבוע לפתוח את החנויות במרכזי הקניות הפתוחים וברחובות, אולם חנויות ורשתות רבות הודיעו כי לא יפתחו את החנויות עד שלא יקבלו פיצוי. אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "אם אני אפתח את הרשת ואף אחד לא יעזור לנו, סביר להניח שאני ועוד 200 רשתות כמוני לא נהיה מסוגלים לחזור לשגרה".
שומר מספר כי החנויות הראשונות של רשת צומת ספרים נסגרו כבר ב-12 במרץ, לפני כחודש וחצי. כיום הוא יכול לפתוח כ-40 חנויות שממוקמות במרכזי קניות פתוחים או ברחובות מתוך 100 החנויות של הרשת - אך הוא אינו עושה זאת עד שלא יקבל סיוע מהמדינה, לדבריו.
4 צפייה בגלריה
צומת ספרים סופרברנדס
צומת ספרים סופרברנדס
צומת ספרים. לא פותחים חנויות עד שלא יקבלו סיוע מהמדינה
"אנחנו לא פותחים את החנויות משום שלהתניע את כל המערכת הזאת בלי עזרה זה קשה מאוד עד בלתי אפשרי. המצב כיום הוא הכי פחות גרוע מבחינתנו כי אנחנו לא צריכים להפעיל את כל המטה שלנו. אל תשכחו שאי אפשר לפתוח את כל החנויות, אנחנו יכולים לפתוח רק שליש מהחנויות שלנו בערך, ובשביל זה צריך להחזיר את העובדים מחל"ת ואז מחר יש סגר, מחרתיים יש סגר.
"אם אני פותח את החנויות שלי אני יכול חס וחלילה למוטט את הרשת משום שאף אחד לא יסייע לי. אני צריך להפעיל רשת בפול ווליום, כאשר מה שאני מקבל בתמורה זה אנשים שלא יכולים לעבור את ה-500 מטר מהבית, אני יכול להכניס רק שני אנשים לחנות, אז מראש הפידיון שלנו יהיה שליש או רבע עם אותן ההוצאות. ברגע שאנחנו פותחים את החנויות אנחנו צריכים לשלם שכר דירה, אנחנו צריכים לשלם שכר עובדים, חשמל, מים, ארנונה ועוד".
לדבריו, "בלי עבודה ובלי הכנסה הצטברו לי חובות וירטואלים של 10-12 מיליון שקל רק לשכירויות, שאף אחד לא הודיע לי שהוא ויתר עליהם, רק שדחו אותם".
4 צפייה בגלריה
אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים
אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים
אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים
(צילום: ג.ר)

"החזקים ישרדו והחלשים יפלו - אבל זה לא מה שצריך לקרות"

שומר כועס על המדינה משום שלא העניקה סיוע ראוי, לדבריו. "אני כועס כי אנחנו אחרי כמעט חודש וחצי של אירוע מתגלגל, שבו הממשלה החליטה שאנחנו צריכים לסגור את החנויות שלנו תחת תקנות שעת חירום. סגרנו את החנויות שלנו, הוצאנו את העובדים לחל"ת, המשכנו להיגרר להפסדים עצומים בכל התקופה הזאת - וציפינו שהממשלה תסייע לנו כמו שהיא הבטיחה לנו, כמו שהשרים ושראש הממשלה הבטיח לנו כשנפגשנו איתו.
"צריך להבין - היה לנו פיגוע המוני, לא באשמת אף אחד אבל אנחנו חייבים לצאת ממנו. אם טילים היו נופלים מצפון או מדרום אז הממשלה הייתה עוזרת, מס רכוש היה נרתם ישר ולא היה אף אחד שלא פוצה פה. האוצר חושב שאם מחר נפתח את החנויות אז יגידו 'זהו חזרו לעבודה ואפשר להמשיך להתנהל כרגיל'.
"יש מדיניות של הרעבה שאומרת שהחזקים ישרדו והחלשים יפלו וזה מה שצריך לקרות - אבל זה לא מה שצריך לקרות כי אנחנו מחזיקים עשרות אלפי עובדים אם לא מאות אלפי עובדים שכולם מחזיקים מאות אלפי משפחות. צריך להבין, כל עובד שלנו הוא משפחה, הוא לא עומד בפני עצמו".

גם הקיוסק במגרש הכדורגל יישאר סגור

במקביל לחנויות ולרשתות שהחליטו לא לפתוח על אף ההקלות החדשות, יש עדיין לא מעט עסקים קטנים שנאלצים להישאר סגורים תחת ההגבלות. כפיר גרינשטיין, הבעלים של קיוסק באצטדיון עירוני בבת ים, התראיין לאולפן ynet ואמר כי "אם בעקבות הקורונה החליטו לסגור את הכדורגל, אני חושב שמין הראוי שהמדינה תהיה שם בשבילי, אבל היא לא".
צפו בריאיון עם כפיר גרינשטיין, הבעלים של קיוסק באצטדיון עירוני בבת ים
(צילום: משי בן עמי, ירון ברנר)
גרינשטיין פרסם פוסט בקבוצת הפייסבוק "אני שולמן", ובו כתב על המצב העגום שנקלע אליו - עם עסק שלא צפוי לחזור לפעול בקרוב ועם ארבעה ילדים בבית. "אני מטיל את האחריות על מקבלי האחריות, על פקידי האוצר, על הממשלה ועל העומד בראשה. שתבין שהפוסט הזה היה באמת אחרי מחשבה כי זה לא פשוט להיחשף, ואם הגעתי למצב שאני נחשף ככה אז תבין כמה כואב לי. אני עצמאי, אני משלם מיסים, שירתתי בצבא ואני תורם לחברה - ככה שהגיע הזמן שהמדינה תעזור לי ולעצמאים כמוני".
4 צפייה בגלריה
הקיוסק הסגור של גרינשטיין באצטדיון. "מה צריך, שאנשים שלא ימותו מקורונה ימותו מכאב לב? לא ימותו מקורונה אבל יקפצו מהמרפסות? מה אני מבקש בסך הכל?"
הקיוסק הסגור של גרינשטיין באצטדיון. "מה צריך, שאנשים שלא ימותו מקורונה ימותו מכאב לב? לא ימותו מקורונה אבל יקפצו מהמרפסות? מה אני מבקש בסך הכל?"
הקיוסק הסגור של גרינשטיין באצטדיון. "מה צריך, שאנשים שלא ימותו מקורונה ימותו מכאב לב? לא ימותו מקורונה אבל יקפצו מהמרפסות? מה אני מבקש בסך הכל?"
(צילום: כפיר גרינשטיין)
4 צפייה בגלריה
אצטדיון עירוני בת ים
אצטדיון עירוני בת ים
אצטדיון עירוני בת ים
(צילום: כפיר גרינשטיין)
איזושהי עזרה קיבלת? הבטיחו מיליארדים.
"המיליארדים לא אצלי יקירי, לפי האתר של מס הכנסה מגיע לי מענק של 1,700 שקל שעדיין לא קיבלתי אותו. בלי קשר שזה מצחיק בפני עצמו, 1,700 שקל זה טלאי לא מעבר לזה. עם ארבעה ילדים בבית פלוס ההורים, כי אני מצא בגיל שצריך לדאוג גם להורים שלנו שהם פנסיונרים שיהיו בריאים וגם לילדים שלנו והנטל נופל עלינו, בני ה-40-50 וזה לא מצב פשוט.
"מעולם לא ביקשתי שקל מאף אחד, אני לא עשיתי את הפוסט הזה כדי לקבל תרומה או נדבה חלילה אני פשוט רוצה להתפרנס. אני פרסמתי את הפוסט הזה בקבוצת אני שולמן וקיבלתי רוח גבית מטורפת, באמת מטורפת. אנשים שלחו לי בפרטי שהם יביאו לי אוכל הביתה, יביאו לי כסף. היה בחור, חייל משוחרר, שאמר לי 'בוא אני אעביר לך 500 שקל זה מה שיש לי'. תבין, שרים דיברו איתי על כתף לכתף - שילמדו מהאזרחים, זה פשוט מרגש ואני עם דמעות בעיניים".
זה קצת מרים את רוחך?
"זה מעודד שיש לנו אנשים טובים במדינה, הבעיה שלי היא עם אלה שלמעלה, שבאים ולוחצים ידיים בשווקים לפני בחירות ואלה שמבטיחים הבטחות ולא מקיימים. כל אלה שאומרים 'אנחנו ניתן לכם' ולא נותנים. אני עצמאי אני לא פושע, יש פה בעל משפחה, יש פה ילדים, אין לי כבר מילים, אין לי כבר מה להגיד, אין פתרון אמיתי לעצמאיים.
"מה צריך, שאנשים שלא ימותו מקורונה ימותו מכאב לב? לא ימותו מקורונה אבל יקפצו מהמרפסות? למה מחכים? שבן אדם יגיע לביטוח לאומי וישרוף את עצמו? מה אני מבקש בסך הכל? אני מבקש לעבוד. מנעתם ממני את העבודה? תנו לי פיצוי ראוי, זה הכל, זה לא שמאל זה לא ימין וזה לא ביבי ולא גנץ, זה לא מעניין אותי, מישהו שם צריך להבין ולרדת אל העם, פשוטו כמשמעו, אין לי פתרון אחר. הם יורדים אל העם לפני הבחירות, את זה הם יודעים, אבל אם הם יבואו ויסתכלו לי בלבן שבעיניים ויראו את הסיטואציה עכשיו אז אני רוצה להיות שהם לא יעזרו".