בעשור האחרון מתו 453 ילדים בעקבות תאונות בתוך הבית. רק בשנת 2018, היו כ-37 אלף פניות לחדרי מיון בשל היפגעויות ילדים מתאונות בבית. נתוני 2019, טרם הגיעו מבתי-החולים, אך לאור הנתונים המצערים שנאספו בעשור האחרון, סביר כי אין שינוי משמעותי באחוזי הפציעות בקרב ילדים בבית.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בימים אלו, כשהילדים נמצאים בבית כל היום וכל השבוע, הסטטיסטיקה יכולה להיות הרבה יותר עגומה. הדאגה של כולם מהקורונה, יכולה לטשטש מעט את הסכנה לילדים, הנמצאת דווקא בתוך הבית, ואשר יכולה לגבות קורבנות מצערים מאוד. זאת, בשל חוסר תשומת לב וחוסר היערכות בתוך הבית למצב החדש.
אילו ילדים בגילאי הסיכון הגבוה ביותר להיפצע? מהם גורמי הפגיעה השכיחים ביותר, ומדוע חשוב שתישארו ערניים ביותר בייחוד בימים אלו, הקשים ממילא? לפניכם כמה עובדות שיכולות למנוע מכם את האסון המיותר הבא.

הבידוד וההימצאות הממושכת עם ילדים בבית מעלים את הסיכון לפציעות של ילדים בבית

התקופה הזו מלאה ממילא בכאוס, מחלות, צפיפות בבתי-חולים ושינוי שגרה משמעותי בארץ וברחבי העולם. הדבר האחרון שאתם רוצים הוא להגיע, חלילה, עם אחד הילדים לבית-חולים, בגלל תאונה ביתית. אי אפשר להתעלם מהמספרים המטרידים של העשור האחרון, וחשוב מאוד למזער סיכונים ולהתאים את הבית לימי קורונה, אם נמצאים בו ילדים קטנים.
"אנחנו נמצאים בתקופה חריגה שבה השגרה של כולנו הופרה", אומרת אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, אשר אוסף לאורך השנים את נתוני ההיפגעויות בקרב ילדים. "לכל משפחה יש קשיים אחרים שעימם היא מתמודדת וההורים נדרשים לחשיבה יצירתית, גם בשמירה על בטיחות הילדים. הלמידה מרחוק פסקה, ופרץ האנרגיה הלא ממומשת בקרב הילדים, יכולה לגרום להם להשתולל בבית, אף יותר מבימות שגרה. לצורך כך פיתחנו בארגון את מודל התאמ"ה, המתייחס לחמישה שלבים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המודל שפותח בעקבות משבר הקורונה לשמירה על בטיחות הילדים

השלב הראשון - שינוי הפעילות של המבוגר או של הילד: במידה ופעילות המבוגר לא מאפשרת לראות את הילדים ולשמור עליהם באופן פעיל. לדוגמה, להציע לילד להצטרף לפעילות ההורה.
השלב השני – שינוי תזמון הפעילות של המבוגר והתאמתו לפעילות הילדים: לדוגמה, לבשל כאשר הילדים ישנים.
השלב השלישי - התאמת אזור המחייה לילדים: זאת, באמצעות עיצוב וסידור הבית ושימוש באבזרי בטיחות. לדוגמה, שימוש במונעי טריקה על דלתות החדרים.
השלב הרביעי - שינוי המיקום בו אנחנו או הילדים נמצאים: יש לוודא שאנחנו במקום שבו ניתן יהיה לראותם ושמתאפשרת לנו שמירה צמודה. לדוגמה, לקפל כביסה היכן שהילדים משחקים, ולא הרחק מהם, במקום שנוח לנו או שאנחנו רגילים לבצע בו פעולה זו.
השלב החמישי - הסתייעות במבוגר אחראי כאשר אנו לא פנויים לשמור על הילדים באופן צמוד: בוגר אחראי הוא נער או נערה מעל גיל 12 כאשר ההורה נמצא בבית, בני נוער מעל גיל 14 כאשר ההורה מחוץ לבית.
5 צפייה בגלריה
(צילום: SHUTTERSTOCK)

אלו 8 הדברים שאתם צריכים לעשות מיידית כדי להגן על ילדיכם

מבחינת הנתונים וניתוח הסיבות העיקריות לתאונות ביתיות, ממליצים בארגון בטרם לנצל את התקופה לשינויים קלים בבית שיסייעו לבטיחותו. הנה הדברים הקריטיים ביותר. כמובן שישנם עוד, ואשר מפורטים באתר "בטרם", בהתייחס לגילאים השונים של הילדים, אך אלו הם המיידיים, הקלים וההכרחיים ביותר לביצוע – ותקפים לגבי ילדים מכל הגילאים.
  1. חומרי ניקוי: אחסנו חומרי ניקוי וההדברה בארון גבוה או נעול, הרחק מהישג ידם של ילדים.
  2. רהיטים מסוכנים: קבעו לקיר ארונות, שידות ורהיטים מעל גובה 75 ס"מ למניעת נפילות. הרחיקו שולחנות עם קצוות חדים, או כסו אותם באמצעי הגנה, ואם ניתן אף הוציאו אותם מהחלל הציבורי המשמש למשחק והשתוללות. כמו כן, ודאו שאין שטיחים מסוכנים ומחליקים, או שימו תחתם אמצעים מונעי החלקה.
  3. קומקומים: הצמידו לקירות קומקומים ומיחמים, כדי שלא יהיו קרובים להישג ידם של ילדים ובכך תמנעו כוויות. הימנעו מלהשאיר קפה או תה רותח על שולחן או בכל אזור אחר שלילדים יכולה להיות גישה אליו.
  4. גלאי עשן ומטף כיבוי: התקינו גלאי עשן בבית והחזיקו מטף לכיבוי אש. אלו פריטים זולים יחסית, שניתן לרכוש און-ליין ואשר מצילי חיים.
  5. דלתות: התקינו אמצעי למניעת טריקת דלתות.
  6. סורגים: התקינו בחלונות סורגים או אמצעי להגבלת פתיחת החלון ל-10 ס"מ.
  7. מרחב פנוי למשחק: שנו את סידור הרהיטים וצרו להם מרחב פנוי למשחק, לפעילות ספורטיבית ולהשתוללות. ניתן להרחיק את שולחן הסלון ולהזיז רהיטים הנמצאים במרחב. אפשר להביא לסלון מזרונים, שטיחים או משטחי פעילות שאפשר לשחק עליהם בבטחה.
  8. הרחקת צעצועים מסוכנים מפעוטות: אם יש בבית פעוטות, תינוקות וגם ילדים גדולים יותר, יש להפריד בין מתחמי המשחקים של הקטנטנים ושל הבוגרים יותר, כך שחלקים קטנים ממשחקים של הגדולים לא יהוו סכנה עבור התינוקות והפעוטות. להורים שעובדים מהבית, מומלץ לסדר פינת משחק ויצירה לפעוטות ליד שולחן העבודה של ההורים ולהציע להם פעילויות כמו הדבקות, ציור, קוביות או אפילו צפייה בטלוויזיה או בסרטים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: SHUTTERSTOCK)

אל תגידו "לי זה לא יקרה", גלו אחריות וערנות

כאמור, המספרים מדברים בעד עצמם. כל ילד שנפצע בצורה חמורה, או נפטר, הוא אסון עבור משפחה שלמה. המצער הוא, שרבות מהתאונות יכולות היו להימנע עם השגחה והתאמת הבית למגורים של ילדים. דווקא הבית, שמרגיש כמו מקום המפלט, המבצר הבטוח ביותר עבורנו, גורם לכ-35 אחוז ממקרים התמותה בקרב ילדים.
לפי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בעשור האחרון, 35% ממקרי תמותת הילדים מהיפגעות אירעו בבית. ב-74% מהמקרים הילדים היו מתחת לגיל 4. בעשור האחרון מתו 453 ילדים בעקבות תאונות שהתרחשו בשטח הבית. הנתונים העדכניים ביותר שנאספו מתייחסים לשנת 2018, ולפיהם בשנה זו הגיעו כ-37 אלף ילדים למיון, בעקבות היפגעות בשטח הבית. רק תחשבו כמה פגיעות התרחשו, ולא הגיעו לכדי ביקור במיון, ולכן אינם מדווחים.
עוד עולה מהנתונים כי בפניות למיון בשל היפגעות בעשור האחרון 42% מהמקרים קרו בבית.
מתוכם 54% מהפונים היו ילדים מתחת לגיל 4, קבוצת הגיל 10-14 מהווה 11% מהמקרים, ילדים בקבוצת הגיל 5-9 מהווים 10% מהמקרים והשאר הם בני 15-17.
בבחינת הגורמים לפנייה למיון 23% מהמקרים היו בשל נפילה, 23% פנו בגלל מכה/חבלה, 14% בגלל חתך/דקירה, 7% מהפניות היו בשל חדירת גוף זר. כוויות, הרעלות, תאונות דרכים ופגיעות בעלי חיים מהוות 3% מהפניות כל אחד.
"זקוקים לתיקוני חירום? עיגון רהיטים לקיר? התקנת מחסומים? עדיף לערוך רשימה מסודרת של כלל התיקונים וההתקנות הנדרשים, ולהזמין הנדימן שיבצע את כל אלו בעלות כוללת, או לפי תמחור שעתי", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "בחישוב כולל, זה יעלה לכם פחות מאשר לקרוא לבעלי מקצוע שונים, כל אחד בתחומו. כשהכל מרוכז לבעל מקצוע בביקור אחד, העלות פר תיקון או פר התקנה יורדת".
"לגבי התקנות מורכבות יותר כמו התקנת סורגים או הגבהת מעקה שאינו עומד יותר בתקן ומסוכן מאוד לשהות ילדים בבית, דאגו להזמין בעל מקצוע לאחר שהשוויתם מחירים, ובדקתם שהוא בעל כל האישורים וההיתרים לעבודה בגובה", מוסיפים במוקד השירות. "עד אז, השגיחו בשבע עיניים על הילדים באזורים אלו, הרחיקו כיסאות שיכולים להפוך לאמצעי טיפוס, ומהרו לתקן את הליקויים שממילא אמורים להיות מתוקנים בביתכם".
5 צפייה בגלריה
הרחיקו מתינוקות צעצועים מסוכנים של ילדים גדולים יותר
הרחיקו מתינוקות צעצועים מסוכנים של ילדים גדולים יותר
הרחיקו מתינוקות צעצועים מסוכנים של ילדים גדולים יותר
(צילום: shutterstock)

הילדים סקרנים ומותחים גבולות, וזה לא הולך להשתנות

"ילדים צעירים הם סקרנים וחסרי פחד", מדגישה רווית רביב, מנהלת יחידת גנים ומדריכת הורים במכון אדלר. "הם יכולים לסכן את עצמם בטיפוס, בהכנסת חפצים ואצבעות לכל מיני מקומות מסוכנים, ובכלל, הם יצירתיים מאד בכל הנוגע לגילויים חדשים. בימים אלה, כשכולנו ספונים יחד בבית, אין יוצא ואין בא, מפלס הלחץ והמתח עולה וכולנו טרודים, מודאגים ומתוחים, אנו מועדים ביתר שאת לטעויות של חוסר תשומת לב וחוסר ערנות עם ילדינו".
"חשוב להיות מודעים לסקרנות הטבעית של הילדים, ולהפחית מצבים מסוכנים", אומרת רביב. "ילדים יכולים להגיע לכל מקום. אנחנו חייבים להיות במחיצתם ובקרבתם בכל רגע נתון. עשו לכם הרגל לעבוד בקרבתם. גם אם זה בחדר שלהם, אל תשאירו אותם לבד אפילו לא רגע אחד. במקרה שאתם צריכים לגשת לשירותים, אם הילדים הם מתחת לגיל שנתיים, אפשר לשים לפרק הזמן הקצר הזה, במיטה המוגנת או בלול. אם הם מעל גיל שנתיים, ניתן להכניס אותו יחד אתכם לחדר השירותים או לעשות איתם משחק קטן: לבקש מהם לשמור לכם על הדלת, שלא תיפתח, ותוך כדי לדבר איתם מתוך השירותים".
עוד כתבות בנושא:
"בימים אלה, בהם השגרה הישנה והמוכרת התפוגגה, ובמקומה הגיעה שגרה חדשה, הילדים יחפשו לעצמם תעסוקה חדשה ומעניינת, אך לעיתים מסוכנת", מוסיפה רביב. "כעת, אין לנו ברירה, אלא להתחיל להיות יצירתיים. מצאו פעילויות מעניינות, שעד היום עוד לא עשיתם עם הילדים: בצק סוכר, פלסטלינה, תקיעת שיפודים או קיסמי שיניים בתוך בצק או פלסטלינה, הכנת עוגה, סלט או חביתה. כמובן, שבשום שלב, אין להשאיר את הילדים לבד בפעילויות כלשהן".
"ההיערכות והתכנון שלנו הם חשובים לעין ערוך", מוסיפה רביב. "תשומת ליבנו מוסחת, יש לנו הרבה על הראש ועל הכתפיים ואנחנו טרודים לגבי תחומים שונים ורבים. בתוך כל הכאוס, חשוב שתמצאו לכם פרק זמן יומי קבוע, שבו אתם פועלים עם הילדים ושמים את הניידים בצד, ומתרכזים אך ורק בהם' ודווקא בפעילות זו נסו לאפשר להם לשחרר כמה שיותר מרץ, כשהם תחת השגחתכם המלאה".
צריכים מתקין סורגים? לחצו כאן
אמצעי זהירות נוספים והמלצות להתנהלות בטוחה תוכלו למצוא כאן.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 16:28, 22.03.20