זו ללא ספק הייתה ה-שנה של עולם ה-DIY. שנה שבה אנשים לא החזיקו מקדחה, כבר מחזיקים בארגז כלים מפואר.
זירה שבעבר הייתה לגמרי גברית, כיום היא כבר לגמרי יוניסקס. בין אם בקרב צעירות שגרות בדירות שכורות ורוצים לחסוך בעלויות תחזוקה, אימהות חד-הוריות שלא מעוניינות להזמין בעל מקצוע עבור כל חיזוק ציר בדלת וגם נשים שגילו את חדוות היצירה עם רהיטים, צבע ועיצוב אלמנטים ייחודיים על הקיר.
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אתם עדיין לא שם, הנה כמה עצות לבניית ארגז כלים למתחילים. "מעבר לתחושת ההגשמה העצמית, היצירתיות והחיבור לבית – זה גם יכול לחסוך לכם לא מעט כסף לקריאות שירות מיותרות לבעלי מקצוע", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"ומנגד, אם אין לכם מושג איך עושים זאת, אל תיקחו סיכון ותהרסו את תשתית הבית שלכם. הרשת מלאה במדריכים כתובים, בסרטונים ובהדגמות. אם מדובר בפתיחת סתימה, תליית תמונה או מדף או חידוש רהיט – סביר להניח שתוכלו לגלות עד כמה זה פשוט.
"ואולם, אבל אם מדובר בקידוח באריחי קרמיקה יקרים בחדר הרחצה –מוטב להזמין בעל מקצוע, ולא לעשות זאת לאחר שהאריח התנפץ, וגיליתם שאין לכם אריח רזרבי תואם".
אז מהם הכלים שכדאי מאוד להחזיק בבית? בדקנו.
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מברגה

זהו מכשיר חשמלי המשמש להברגת ברגים או להוצאתם. "מברגה היא כלי עבודה מאוד שימושי ונוחה יותר לעבודה מאשר המברג הידני", ממליץ ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים.
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מקדחה

"גם מקדחה היא כלי חובה לכל מי שרוצה לעשות שפצורים כלשהם בבית", מוסיף סיב. "היא משמשת לתלייה של חפצים שונים על הקיר. כדאי להשקיע במקדחה טובה עם מקדחים בקטרים שונים ועם דיבלים מתאימים".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פטיש

גם זהו אחד מכלי העבודה הבסיסיים והעתיקים ביותר. סיב: "ישנם פטישים מברזל עם ידיות מעץ ויש כאלה עם ברזל מצופה וידיות מחומר פלסטי. שניהם עושים את העבודה כמו שצריך, רק שאלו עם הידית מעץ, זולים יותר ומתאימים למי שלא משתמש בפטיש בתדירות גבוהה מדי, אלא רק מדי פעם".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מברג ידני

זהו האביזר שנמצא בשימוש הכי גבוה למעשה. איתו מתקנים את דלתות הארון, תולים תמונות ומראות, מרכיבים רהיטים וכן הלאה.
סיב: "ישנם מספר סוגי מברגים, כשהשימושי ביותר הוא מברג פיליפס (שמתאים להברגת ברגים עם חריץ צולב). ואולם, כדאי שיהיו לכם בבית גם מברג רגיל ומברג טסטר קטן עם נורה קטנה בתוכו, שמיועד לבדיקת קיום זרע חשמלי בשקע או בחוט חשמל".

12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מסמרים, ברגים ודיבלים

מסמרים וברגים כמעט כולם מכירים, אך לגבי דיבלים, הרי שייתכן שזו הפעם הראשונה שאתם נתקלים במושג. דיבלים הם מעין שרוולי פלסטיק, אותם מכניסים אל תוך החור שנקדח בקיר, לפני שמבריגים את הבורג לתוכם. הם נועדו לייצב את הברגים בתוך הקיר.
"לקירות גבס, יש צורך להשתמש בדיבל מסוג 'פרפר', שהוא בעל זרועות שתופסות את הקיר מאחור", מסביר סיב.
"אם אתם קודחים חור בקיר בלוקים ישן במיוחד, דעו כי הוא נוטה להיות רך מאוד כשקודחים בו, ועל כל מומלץ לרכוש דיבל שיהיה רחב במילימטר או שניים מקוטר המקדח, במקרה זה.
לדבריו, "כדאי להחזיק כמות מספקת מגדלים שונים בארגז הכלים שלכם, שכן אין לדעת מה תצטרכו מתי. המחיר ליחידה הוא נמוך יחסית, וממילא הם נמכרים במארזים ולא בבודדים בדרך-כלל".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פלייר וקאטר

בפלייר משתמשים בכדי לשלוף מהקיר מסמרים שהתכופפו במהלך הדפיקה עליהם עם פטיש וכן דיבלים סרבים שנתקעו בתוך החור.
בקאטר, משתמשים בשביל לחתוך כל דבר שמספריים עדינות מדי בשבילו. חוטי חשמל, למשל.

דבקים

נשבר חפץ בבית? לפני שאתם ממהרים להיפטר ממנו, נסו להדביק. זה יכול להיות ספל קפה, אוזניות שנשברו, פאנל של שטיח מקיר לקיר שנפרד מאחד הקירות.
אגב, יש מוצר שנקרא 'דבק שפכטל', אבל הוא לא מיועד באמת להדבקה, אלא למילוי חורים שנותרו בקיר לאחר שהוצאתם ממנו מסמרים או ברגים.

אקססוריז לבית

יש עוד כל מיני פריטים שנזכרים בהם רק כשצריכים אותם והם לא בסביבה. מה למשל? סרט מידה, שהוא מבד ויכול להיות מאוד שימושי להזמנת פריטים און ליין או למדידה של כל מה שהוא בגודל של כמטר.
"למדידה נוחה יותר של שטחים גדולים (מזרונים, רהיטים, משקופים וכן הלאה), נוח יותר לעשות שימוש במטר מדידה מתגלגל, שכולל גם זווית אחיזה בפינה של רהיט", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"גם איזולירבנג (סרט שחור דביק) יכול להתגלות כמאוד שימושי, והוא מעין ה'סלוטייפ של עבודות הבית'. סליל של סרט טפלון ישמש אתכם לאיטום של ברזים וצינורות, תרסיס שימון יעזור לכם לשימוש מנעולים תקועים בדלתות או צירים חורקים".
"פנס קטן, תמיד טוב שיהיה לחדרים חשוכים, פינות חשוכות מאחורי רהיטים וכן בשעות הלילה כשאתם צריכים לצאת החוצה למחסן", מוסיף סיב. "סרט דבק דו-צדדי ישמש אתכם להדבקות ארעיות (שלט לדלת, שצריך להסיר בסוף תקופת שכירות).
"סליל חוט שמשון לקשירה, סקוטש טייפ (שזה כמו סלוטייפ רק עם שתי שכבות של סקוטש) וחוט דייגים – כל אלו זולים יחסית, ויכולים להיות בהחלט שימושיים".

פלאייר מתכוונן

פריט פשוט זה הוא אחד השימושיים בתחום האינסטלציה. סיב: "הוא מכונה גם מפתח שרברבים, או 'ברווזית'. הקצוות שלו משוננים, מה שמסייע באחיזה טובה של הצינור. הם הכרחיים להחזקת צינור עגול בצורה יציבה ובהפעלת כוח עליו".

מפתח רינג

עוד כלי לעבודות אינסטלציה הוא מפתח רינג. "הוא מסייע לחיזוק של אום רופף, שגורם לדליפת מים", מסביר סיב.
"שימו לב שמכיוון שישנם גדלים שונים של אומים, יהיה צורך במפתחות רינג בגדלים שונים, בכדי שיתאימו לגודל האום. קיימים בשוק סטים בגדלים סטנדרטיים ושימושיים מאוד".
מפתח צינורות
כלי זה מסייע בחיזוק צינורות, מבלי לפגוע בצורה שלהם. בלעדיו, אתם יכולים לגרום לנזק לצינור, מה שרק יחמיר את התקלה.
"לכן, אם אתם לא מתכוונים להזמין אינסטלטור ואתם מנסים לעשות זאת בעצמכם, דאגו לפחות להחזיק כלים מתאימים", מדגישים במוקד השירות.
"אחרת, הנזק שתגרמו יעלה לכם בסופו של דבר הרבה יותר, עבור תיקון מיותר שיכול להיחסך מכם".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מפתח T
כן, כמות צומת T, המפתח הזה נראה כמו האות T באנגלית.
הוא מיועד לחיזוק או לשחרור של ברגים מתחת לכיור.
סיב: "בשל צורתו הנוחה, קל יותר להדק ולשחררו בעזרתו ברגעים. ברוב הברזים, האומים שנועלים את הברז מתחת לכיור הם בגודל של 8 מ"מ, ודורשים מפתח T בגודל זהה, בכל פעם שרוצים להוציאו או להרכיב ברז מסוג 'פרח'".
עוד כתבות בנושא:
12 צפייה בגלריה
מפתח רינג
מפתח רינג
מפתח רינג
(צילום: shutterstock)

למתקדמים

ישנם כלים נוספים שמתאימים לתיקונים מורכבים יותר. מה למשל? חותך צינורות, מנקה גרדים (מכונה גם 'רימר') ונייר ליטוש.
סיב: "חותך צינורות יסייע בחיתוך של צינורות בצורה מדויקת, מנקה גרדים יסייע בסילוק שאריות מתוך הצינורות. נייר ליטוש, יסיע לניקוי הצינור".
עוד כלים מועילים הם דיסקיות, כלים לניקוי צינורות, חומר למילוי ולאיטום סדקים, רובה, נייר דבק וכן הלאה. סיב: "העלות הכוללת של כל הכלים המתקדמים האלה היא בין 400 ל-800 שקל, בהתאם לכמות, לסוג ולמקום שממנו תרכשו אותם".
זו הוצאה סבירה, שכן אם יש לכם חוש טכני ומעט זמן פנוי, היא תעלה פחות לאורך זמן מאשר הזמנת בעלי מקצוע לפעולות תחזוקה פשוטות יחסית לבית.