רק חלק ממובטלי משבר הקורונה, שימשיכו להיות מחוסרי עבודה גם אחרי ה-30 ביוני, דהיינו מיום חמישי הבא, ימשיכו לקבל דמי אבטלה, בעיקר אם הם מעל לגיל 45 ובמקומות שטרם חזרו בהם לעבודה מלאה כבשגרה. בני 67 פלוס יחדלו לחלוטין לקבל דמי אבטלה וייאלצו להסתפק בדמי הביטוח הלאומי והפנסיה. כך החליט אתמול (ג') שר האוצר, אביגדור ליברמן, לאחר התייעצויות מאז השבוע שעבר בצמרת משרד האוצר. עלות התוכנית החדשה: 1.44 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מי בכל זאת יוכל להמשיך לקבל את דמי החל"ת, האם יהיה כפל קצבאות ומה עם דמי הלידה ליולדות שכירות שהיו מובטלות? ynet עושה סדר בתוכנית החל"ת החדשה.
3 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
מדוע נדרשה כעת תוכנית חדשה לתשלום דמי האבטלה? חוק הקורונה קבע כי תשלום דמי האבטלה ששולמו החל בחודש מרץ 2020, בשל פרוץ מגפת הקורונה, יימשכו עד ל-30 ביוני 2021, אך מאחר שלא כל המובטלים חזרו למעגל העבודה היה צורך לקבל החלטה כיצד ממשיכים.
בסוף השנה שעברה, הגדיל ואמר כץ כי החליט להורות תשלום דמי האבטלה לא יפסיק אוטומטית גם ביוני. "החלטתי לא להשאיר איש מאחור. המדינה לא תפסיק לפתע לשלם דמי אבטלה לפי מועד מסוים שנקבע לפני חודשים", אמר כץ בריאיון ל-ynet. אולם, ההחלטה הזו לא הספיקה לעבור וכעת שר האוצר ליברמן נדרש לסוגיה.
ותשלום דמי האבטלה המיוחדים לקורונה אכן ייפסק ביום רביעי בשבוע הבא? ההחלטה היא מורכבת. לרוב המובטלים לא תמשיך המדינה לשלם דמי אבטלה בדיוק בעוד שבוע. אולם, לחלקם - בעיקר למבוגרים ולעובדים בענף התיירות הפגוע במיוחד, יימשך התשלום.
אז מה ההחלטה העיקרית? תשלום "תוספת ימים" למובטלים מעל גיל 45. על פי הצעת החוק שהוכנה אתמול בדחיפות בלשכת היועץ המשפטי במשרד האוצר, מובטלים מעל גיל 45 יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידם בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), וזאת עד לסוף שנת 2021.
משמעות הדבר היא שאם למשל העובד קיבל 100 ימי אבטלה בעת משבר הקורונה, הוא יהיה זכאי כעת ל-50 ימים נוספים עד לסוף שנת 2021. החל מה-1 בינואר 2022 הוא יקבל דמי אבטלה מלאים אם פוטר שוב.
האם תקוצר תקופת האכשרה, לפיה על העובד היה ערב הקורונה לעבוד 12 חודשים מתוך 18 כדי לזכות בדמי אבטלה? יימשך קיצור חלקי של תקופת האכשרה. טרם משבר הקורונה, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אדם היה צריך לעבוד 12 חודשים מתוך 18 האחרונים. בזמן הקורונה בוצעה הקלה והוחלט כי ניתן יהיה לצבור 6 חודשים מתוך 18. בשלב היציאה המדורגת, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, ב-3 החודשים הקרובים (יולי, אוגוסט, ספטמבר) תקופת האכשרה תיוותר 6 חודשים.
ומה יקרה אחרי תקופה זו? מחודש אוקטובר 2021 ואילך תקופת האכשרה תעלה ל-10 חודשים במקום 18, וזאת על לסוף שנת 2021.
האם יימשך תשלום כפל קצבאות? על מנת לתת מענה לאוכלוסיות מוחלשות הזכאיות לקצבת דמי אבטלה ולקצבאות נוספות, ימשיך לחול הקפאת קיזוז הקצבאות, אולם זאת רק עד לסוף שנת 2021.
האם הממשלה תעודד את המובטלים לעבור הכשרות מקצועיות? במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית או הסבה מקצועית ועל מנת לסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, הוחלט כי תבוטל ההפחתה בגובה 30% מדמי אבטלה למובטלים הנמצאים בהכשרות מקצועיות.
האם תימשך הזכאות לדמי אבטלה בזמן החל"ת כמו בעת הקורונה? כחלק משלב היציאה מהמשבר הוחלט כעת להשיב את התנאים המזכים בדמי אבטלה בזמן החל"ת לקדמותם. מעתה, על מנת שעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה בזמן הוצאתו לחל"ת, הוא יידרש לעמוד בתנאים האלה: החל"ת הוא ביוזמת המעסיק; לתקופה של 30 ימים רצופים לפחות; זאת, בתנאים שהיו נהוגים לפני משבר הקורונה.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן, עם בכירי האוצר
(צילום: דוברות משרד האוצר)
הייתה בעיה עם תשלום דמי הלידה ליולדות. הן ייפגעו מעכשיו? הוחלט על המשך מתן דמי לידה ליולדות שכירות השוהות באבטלה ממושכת לפני הלידה עד לתום שנת 2021.
האם יינתן מענק לעובדים בשכר נמוך בשיטת "המודל הגרמני", לפיצוי למי שחזרו לעבוד לאחר תקופת אבטלה ממושכת? הוחלט על הארכת אפשרות המימוש של מענק לעובדים בשכר נמוך בשיטת החל"ת הגמיש: מובטלים העומדים בקריטריונים שנקבעו בהסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי יהיו זכאים למענק למשך ארבעה חודשים ובלבד שחזרו לעבוד עד לחודש אוקטובר 2021. מענק זה יאפשר לענפים שטרם שבו לפעילות מלאה, בעיקר עקב מגבלות הקורונה, כגון ענפי התיירות, להתאים את עלויות השכר בהתאם להתאוששות הפעילות העסקית.
מה עם ציבור מורי הדרך? במטרה לסייע לציבור מורי הדרך, פעלו משרדי האוצר והחינוך כדי לאפשר להם להצטרף למסגרת "גנים ובתי ספר מלמדים בקיץ". מורי הדרך, שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לעבוד לצד עובדי ההוראה במסגרת זו ויוכלו לתרום ממיטב ניסיונם והידע המקצועי הייחודי שהם מביאים עימם.
תזכורת: לבטל את מודל החל"ת? הטיפים של הכלכלנים לשר האוצר ליברמן
(צילום: משה מזרחי)

ומה על בני 67 ומעלה? נראה שהם יהיו מהנפגעים העיקריים מהפסקת תשלום דמי האבטלה בשבוע הבא. בני 67 ומעלה לא ימשיכו לקבל דמי אבטלה וייאלצו להסתפק בקצבת הזקנה של הביטוח הלאומי ובזכויות הפנסיה שצברו. שוב הופקרו עובדים בני 67 ומעלה שהמשיכו לעבוד והוצאו לחל"ת.
ומה צריך כעת כדי שהתוכנית תצא אל הפועל? כבר אמש הופץ תזכיר חוק בנושא להערות הציבור. בראשית השבוע הבא תובא התוכנית לאישור הכנסת, שם יידרשו שלוש קריאות במליאת הכנסת לאישורה, עם דיון בין הקריאה הראשונה לקריאות הבאות בוועדת הכספים של הכנסת, שם עשויים לחול שינויים בתוכנית, אם ימצא להם רוב בדיוני הוועדה.