יוצאים מהסגר: מספרות כן - חנויות הרחוב לא. צפו בריאיון לאולפן ynet עם בעלת עסק שמותר לה לפתוח, ובעלת עסק צמוד שלה אסור
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

הבוקר (ראשון) חלק מהעסקים, ביניהם המספרות ומכוני היופי, הורשו לפתוח מחדש. אולם, עסקים רבים, חלקם נמצאים בדלת הצמודה ובעלי שטח חנות זהה, עדיין אינם רשאים לפתוח. "זה לא צודק. אין לנו שום 'אבא' שנותן פתרונות. אני עוברת את הייסורים הכי גדולים של החיים שלי, ואני ממש לא צעירה", מספרת אביבה דולברג, בעלת חנות בגדים, שלה אסור לפתוח את החנות הבוקר, לעומת שכנתה ילנה, בעלת מכון היופי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני מפרגנת לשכנה שלי אבל אני מרגישה מאוד מסכנה. התקשרתי הבוקר למשכיר שלי ושאלתי אם הוא מתכוון להמשיך לקחת את שכר הדירה, שהוא לא נמוך, והוא אמר לי 'בוודאי שכן'. אני לא יודעת מה לעשות", אומרת אביבה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
(צילום: טל קירשנבאום)
אביבה טוענת כי "לצערנו, לנו אין מישהו בממשלה שדואג לנו כמו שדואגים לבתי הכנסת. יש לנו את השולמנים, אבל הם לא יכולים לעזור. אני כבר שבועיים לוקחת הלוואות ומשלמת ריביות על-אנושיות. לא קיבלתי מהממשלה אגורה אחת מאז הסגר. בסגר הקודם היו מענקים אבל עכשיו אין כלום".
גם ילנה זינגר, שכנתה של אביבה, מסכימה כי אין היגיון בהנחיות החדשות. "אין שום סטטיסטיקה ריאלית. מה שקורה זה פוליטי נטו. לא חושבים על בני האדם, מצפצפים על כולנו".
בתוך כך, שר האוצר ישראל כץ פרסם הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו כי "זה הזמן לקבלת החלטה על פתיחת חנויות הרחוב ביום שלישי הקרוב. הצורך והצידוק קיימים ומנומקים וגם התחלואה יורדת. התעקשות משרד הבריאות מיותרת וחסרת בסיס עובדתי ומובילה לאנרכיה והעדר פיקוח, שרק יגבירו את התחלואה. את מוקדי ההדבקה יש לאתר ולאכוף במקומות אחרים".

"אי אפשר להבין בכלל איזה מענק היינו אמורים לקבל, אם בכלל"

יואב ארובס, בעלים של מספרת קאטס יו אפ, מספר גם הוא בהתרגשות מהולה בחשש: "התגעגענו, חודש וחצי לא להיות פתוחים. מתרגשים, קצת קשוח, היום מפוצץ שבועיים קדימה. מהרגע שאמרו שפותחים מבול של טלפונים, בוואטס-אפ, בפייסבוק".
על אף שהעסק היה סגור חודש וחצי, ארובס טוען כי לא קיבל אף מענק מהמדינה. "אי אפשר להבין בכלל מה אנחנו אמורים לקבל, אם בכלל. אנחנו מנסים לקבל את זה, אבל זה קשוח. הייתי מצפה שלפני שיוצאים לסגר, שהיה יחסית מתוכנן, שתהיה תוכנית מסודרת ושיגידו 'הנה אתם מקבלים כסף לחודש הקרוב, תהיו רגועים ושבו בבית'. זה גרם לספרים לעבוד מהבתים וללקוחות לעזוב לספרים אחרים".
הבוקר מספרות ומכוני היופי נפתחים: בעלי העסקים בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אלכס גמבורג, ליהי קרופניק, ירון ברנר)

"לאנשים אין ברירה, הם היו חייבים להשלים הכנסה אז הם עבדו מהבתים. אני לא מאשים אותם בדבר הזה, אלא רק את המדינה", מוסיף ארובס. "יש אנשים שעל התפר בין עצמאים לשכירים, שממש לא קיבלו כלום כל התקופה. אני מזכיר שממרץ היינו סגורים. אני כועס על המדינה, יכלו להשאיר אותנו פתוחים או לתת מענק ואז אף אחד לא היה עובד בניגוד להנחיות".
ארובס מספר על הבעייתיות של המספרות עם המתווה הנוכחי: "על כל ספר מותר אדם אחד. זה קצת בעייתי כי מה עושים עם מישהי שבאה לגוונים והיא עכשיו יושבת וממתינה? בינתיים באנו לסדר ולנקות, זה יהיה קצת קשוח אבל כולנו נהיה עם מסכות, נשמור והלקוחות ימתינו בחוץ בזמן שיש לקוחה בפנים".
אתה פוחד מסגר נוסף? "בוודאי, לא רק מסגר, יש פחד אמיתי מלהיכנס לבידוד. בכל רגע נתון יכולים לשלוח אותך לבידוד ואתה נשאר כמה ימים בבית. אם עובד שלי נשלח לבידוד אני צריך לשלם על זה. אין שום דבר מאורגן או מסודר".
אבי מנקו, גם הוא בעל מספרה, מספר על הפתיחה החלקית ועל החששות שלו ושל לקוחותיו: "אנחנו צריכים לעבוד במתכונת מצומצמת. אנחנו לא יכולים להתפרנס באותה צורה כמו קודם. אנשים מאוד מפחדים, יש הרבה לקוחות שחוששים להגיע, למרות שפתחו.
"הודות לממשלה, קיבלנו מענקים זעירים שלא מאפשרים לנו להתקיים, וגם אותם אנחנו צריכים להחזיר בתוספת ריבית והצמדה. חלק מהחברים שלי היום לא פותחים כי הם לא יכלו לעמוד בזה ונאלצו לסגור את המספרות".
רוית גרוס, מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה, אומרת בריאיון לאולפן ynet: "אנו מברכים על פתיחת המספרות ומכוני היופי, אולם יחד עם זאת, צריך להבין שהסגר הזה פגע אנושות בעסקים רבים, שלא שרדו. יש הרבה אנשים, אימהות חד הוריות ואוכלוסיות מוחלשות, שאמרו שלא ישרדו את הסגר השני - והם באמת סגרו. זו מכה אנושה".
"אני שומעת כאב גדול מבעלות העסקים", מספרת גרוס. "הן יושבות בבית ומנסות לחשב מסלול מחדש. גם במספרות ובמכוני היופי נראה עלייה בימים הקרובים, אבל אחר כך תהיה ירידה משמעותית. העסקים לא ישרדו סגר נוסף. אנו מבקשים מהמדינה שתשמור על העסקים הקטנים פתוחים, הם לא ישרדו".