גוגל צפויה להשיק כרטיס אשראי כך על פי דיווח של אתר TechCrunch אמש (שבת). המהלך מתבצע אחרי שאפל הכריזה בשנה שעברה על כרטיס אשראי שהושק בהצלחה מוגבלת. גם וואווי חשפה בשבוע שעבר במהלך אירוע השקה מקומי בסין שגם היא תציע ללקוחותיה כרטיס אשראי משלה שיתממשק על פלטפורמת התשלומים המקוונים שהיא מפעילה.
לא ידוע עדיין מה יהיה השם שגוגל תבחר לכרטיס, אך מכיוון שהנטייה של החברה היא לא להיות יותר מדי יצירתית, נקרא לו בשלב הנוכחי גוגל קארד. ואולם כאן נגמר הדמיון בין שני הכרטיסים. בעוד הכרטיס של אפל מגובה על ידי מאסטרקארד ובנק גולדמן סאקס, בגוגל העדיפו ללכת על המסלול של כרטיס חיוב שהיא תוכל למתג בהתאם לשותף הבנקאי שירצה בכך. בינתיים הצטרפו ליוזמה של גוגל בנק סיטי הגדול וה- Stanford Federal Credit Union, מוסד אשראי שממוקם ליד אוניברסיטת סטנפורד והסיליקון ואלי.
ויזה העולמית היא זו שתספק את השבב שיפעיל את הכרטיס, אך לא מדובר בעסקה בלעדית ויכול מאוד להיות שבהמשך הדרך גוגל גם תצרף את מאסטרקארד או חברות אחרות.
הכרטיס של גוגל מיועד לשימוש הן בחנויות פיזיות והן ברכישות מקוונות. הוא יתמוך גם בתשלומי contactless ואף יגיע בגרסה וירטואלית לחלוטין לתשלום דרך ארנקי בלוטות' במכשירי מובייל וכן כמספר אשראי וירטואלי לרכישות בחנויות האונליין.
כמו בכרטיס של אפל, גם גוגל תציע אפליקציה מלווה שתאפשר להוסיף כל מיני תכונות או לנהל את ההגדרות שלו. ניתן יהיה למשל לחסום דרכה את הכרטיס אם נגנב, או להגביל את השימוש בו אם איבדתם אותו. ניתן אפילו לייצר מספר אשראי חדש אם אתם סבורים שהקודם נגנב או שימש לרכישות לא מאושרות. היתרון של גוגל מול אפל הוא במאגר המידע המסחרי העצום ששייך לה ושמאפשר לה להקים שירותים שימושיים מאוד לעסקים או לצרכנים דרך האפליקציה שלה. מאגר זה מהווה גם יתרון גדול מול הבנקים שלהם גישה הרבה יותר מוגבלת ללקוחות.
זו לא הפעם הראשונה שגוגל מתנסה בעולם האשראי. היא כבר השיקה כרטיס חיוב בעבר ש"רכב" על אפליקציית גוגל Wallet שהשיקה ב-2013. אך הכרטיס בוטל במפתיע ב-2016 ואפליקציית Wallet התגלגלה לגוגל פיי. כך שעל פניו מדובר בשמירה על המסורת הארגונית שלה להרוג ולהחיות מוצרים ושירותים באופן שרירותי. עם זאת בניגוד לניסיון הקודם שלה, היוזמה הנוכחית נראית פחות כמו ניסוי ויותר כמו תכנית דרכים מסודרת שמיועדת לענות על נישה מסוימת שבה גוגל עדיין לא נמצאת - תחום הפינטק.
בשנים האחרונות התחום הזה עובד לא מעט שינויים, ולמעט העובדה שסטארט-אפים עדיין לא הצליחו להעמיד מספיק ביטחונות כדי להפוך לשחקני בנקאות גלובליים, הם כבר פעילים בכל התחומים הנלווים. אין זה מפתיע, תחום השירותים הפיננסיים מציע שולי רווח גבוהים במיוחד וללא עלויות תפעול גדולות. עם זאת הדרישות הרגולטוריות המחמירות דורשות שלשחקנים יהיה גב חזק. וכאן היתרון של גוגל. לא ברור מתי גוגל תשיק באופן רשמי את הכרטיס. אך היא אישרה בהודעה שהיא בודקת דרכים "לשתף פעולה עם בנקים ואיגודי אשראי בארה"ב".
בהצהרתה היא גם רמזה שהיא שוקלת אף להציע חשבונות בנק ממותגים וחכמים דרך גוגל פיי, אישור לדברים שמסרה בעבר לוול סטריט ג'ורנל. מה שבטוח שעל פי ההצהרה שלה הכרטיס כנראה לא ישווק באופן גלובלי. נותר רק לראות עד כמה הכניסה של גוגל תזרז את הכניסה של אמזון ואולי גם של חברות נוספות כגון פייסבוק, איביי או מיקרוסופט, לתחום השירותים הפיננסיים לצרכנים.