תזכורת: מומחים עונים על שאלות בנושא המשבר הכלכלי
(חגי דקל, אורי דוידוביץ)
למרות ההצהרות החגיגיות, אלפי עצמאים שהגישו בשבוע שעבר בקשה למענק נמצאו בלתי זכאים. אחרים קיבלו הודעה כי יועברו לחשבון הבנק שלהם סכומים פעוטים, הנמוכים בהרבה מכפי שחלקם היו זכאים לקבל, לדעתם.
אתמול פירסמה רשות המיסים הודעה על פיה מאז שנפתחה האפשרות להגשת בקשות לקבלת מענק סיוע לעצמאים נמצאו כ--100 אלף עצמאים הזכאים למענק, בסכום כולל של כ-300 מיליון שקל. על פי הודעת הרשות, הכספים יועברו לחשבונם כבר היום ומחר, כשסכום התשלום הממוצע לעצמאי עומד על 4,143 שקל.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים
(צילום: EPA)
אבל למרות זאת עצמאים רבים טוענים כי הרשות חישבה את המענק שלהם שלא לפי הנהלים שאושרו בממשלה. כך למשל, א', תושב נתניה שעלה ארצה לפני שנתיים ופתח עסק קטן למכירת בגדים, קיבל הודעה כי יהיה זכאי רק ל-2,000 שקל. ניסיונותיו לקבל הסבר למענק הנמוך, כאשר לדבריו הכנסתו מהעסק הגיעה ל-10,000 שקל בחודש, לא צלחו.
עצמאי אחר, בן 20, שעבד כעצמאי במכירה של ציוד לים, קיבל הודעה שמאחר שנולד לאחר 1999 הוא אינו זכאי למענק. אולם בפרסומים נאמר שעצמאים מגיל 20 זכאים למענק.

קצבת הנכות חושבה כהכנסה

במקרה של אישה נוספת, בעלת נכות המתפקדת כעצמאית, חישבו כהכנסה גם את קצבת הנכות שהיא מקבלת, ולכן היא מקבלת מענק נמוך ביותר. נכה אחרת, עדי מלול, אומרת כי חישבו לה את תשלום ההוצאות הנגרמות לה כנכה הצמודה לכיסא גלגלים והדבר חושב כהכנסה. "לא יודעת אם המצב יותר מקומם ומכעיס אותי, או יותר פוגע ומעליב", אמרה אתמול.
בהתאם לתקנות החירום שאושרו בממשלה ניתן להגיש בקשות לקבלת המענק בתוך 70 ימים מיום פרסומן ברשומות, ב-2 באפריל. לצורך קבלת המענק ניתן להגיש תביעה באמצעות טופס מקוון, באזור האישי באתר רשות המיסים. בדיקת הזכאות וחישוב סכום המענק מבוצעים על ידי רשות המיסים ומוצגים באזור האישי. המענק ישולם לעצמאי לאחר קביעת הזכאות, באמצעות זיכוי חשבון הבנק.
מרשות המיסים נמסר אתמול בתגובה למקרים שבהם לא ישולם מענק ויקוצץ מענק באופן משמעותי: "אנחנו בודקים את כל המקרים ונברר אם הפחתת המענק נעשתה לפי הכללים. אנו לא יכולים לשנות את הכללים, ובמקרים שנבדקו פעלנו בהתאם למה שנקבע בתוכנית הכלכלית. אין לנו שום כוונה לפגוע במישהו אלא רק לסייע ככל האפשר".