הסגר השני שיתחיל ערב ראש השנה מעלה שאלות צרכניות רבות, בעיקר בכל מה שנוגע להסכמי קנייה ומכירה של מוצרים ומתן שירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"בניגוד לגל הראשון, שהייתה בו עילת סיכול בשל כוח עליון, בפתח הסגר המסתמן שני הצדדים ערים לאפשרות שהמדינה תטיל סגר או הגבלות, ומומלץ להכניס לחוזה לפני הזמנה סעיפים שמבהירים את הזכויות של כל אחד מהצדדים אם החוזה לא יוכל להתקיים", מציינת עו"ד יעל כהן שאואט, סגנית היועמ"ש במועצה הישראלית לצרכנות.
1 צפייה בגלריה
מרכז קניות בילו
מרכז קניות בילו
מרכז קניות בילו בזמן הקורונה
(צילום: ניצן דרור)
האם הבהלה לרוץ ולסיים את הקניות לחג מוצדקת? "אין סיבה לדאגה. רשתות השווק, חנויות המזון והפארמים ימשיכו לתת שירות גם אם יהיה סגר כפי שהיה בגל הראשון. אין מחסור במוצרי מזון, יש מלאים ואין סיבה להיכנס לפאניקה".
קניתי מתנה למארחת שהזמינה אליה לארוחת החג, אך אי-אפשר לצאת בסגר. אפשר להחזיר מתנה או להחליפה? "זכות הביטול כפופה להחזרת המוצר במועד הקבוע בתקנות הגנת הצרכן. לפי המועצה לצרכנות, בעת סגר משך הזמן לביטול העסקה נעצר, וימי הסגר לא באים במניין הימים המוקנים לצרכן לביטול העסקה כפי שנקבע בהנחיית הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בסגר הראשון".
שוב סגרו לי את הבריכה/חדר הכושר. אוכל להקפיא את המינוי בסגר? "במקרה של סגירת מכון הכושר, העוסק הפסיק לספק את השירות לתקופה שעלולה להימשך זמן רב. אם החוזה נכרת לפני הסגר הראשון, הוא לא מתייחס למצב של סגר ולכן אנחנו שוב במצב של סיכול או כוח עליון.
"אם הצדדים לא יגיעו להסכמות על הקפאת המינוי, על פי המועצה לצרכנות, מכון הכושר לא יכול לדרוש תשלום על שירות שהוא לא מספק, והצרכנים זכאים לקבל החזר על תקופת הסגר. אם הצרכן בחר לבטל את ההתקשרות, ברוב המקרים החוזה קובע כי עליו לשלם דמי ביטול (פיצויים מוסכמים). אולם במועצה לצרכנות אומרים כי ביטול העסקה נובע מהפרה יסודית של החוזה על ידי המכון בשל כוח עליון, ואין לדרוש תשלום פיצויים מוסכמים".
הזמנתי ספה. אני מחכה לה הרבה מעבר לזמן שהבטיחו לספק. אפשר לבטל ולקבל את הכסף בחזרה? "בסגר כל פעילות המסחר משובשת ולא בטוח שהספקים יחזרו לפעילות אחריו, כך שמתחדד הצורך לנקוט את כל האמצעים לצמצום החשיפה במקרה של אי-אספקה או פשיטת רגל. יש להימנע מתשלום מראש ובמזומן: אין לשלם יותר מ-10% מעלות ההזמנה.
"שילמתם בצ'קים דחויים ולא קיבלתם את המוצר? זכותכם לבטל את העסקה בהודעה בכתב. שילמתם באשראי בתשלומים? שלחו הודעת ביטול לספק והודעה בכתב לחברת האשראי ובה דרישה לעצור תשלומים עתידיים בשל כשל תמורה".
רכשתי טיפולים אסתטיים ואיני יכולה לקבלם. "מומלץ לבחון אם אפשר להמשיך בקיום החוזה ואולי להקפיא את השירות לתקופה. רצוי להגיע להסכמות עם המכון. אם הוא לא חוזר לפעילות לאחר הסגר, זו הפרת חוזה המקנה לכם זכות לבטל תשלומים עתידיים, ועליכם לפעול לביטול העסקה".