ענף האופנה רחוק מלהתאושש ממשבר הקורונה, ולכן יש לא מעט גבות שיורמו לנוכח המהלך האחרון של קבוצת האופנה רנואר. רנואר משיקה תת-רשת חדשה לגברים, טוונטיפורסבן מן (Twentyfourseven men). עד סוף השבוע צפויות להיפתח 18 חנויות של המותג החדש, כולן בקניונים, שתיים מהן אף באילת, שסובלת ממצוקת תיירים קשה. ברנואר מסבירים כי הקורונה שינתה את אופן השקת המותג החדש, שהיה אמור להיות מלווה בתצוגת אופנה נוצצת, אבל לא את מועד ההשקה.
בענף האופנה יש הטוענים כי מדובר בסיכון מחושב מבחינתה של רנואר. "הקבוצה הוכיחה שהיא יודעת לעבוד בשנים האחרונות", אמר מנכ"ל בענף האופנה. "הצעד הזה חכם ומתבקש. כאשר קסטרו בתקופה לא קלה, הזירה מתפנה, ורנואר יכולה להגביר את התחרות גם למותגים בינלאומיים, בהם פול אנד בר ואמריקן איגל. דווקא בימים אלה של חזרה לשגרה השקה כזו נכונה, והחברה נתפסת ככזו שלא מפחדת וחושבת לטווח רחוק. קורונה היתה ותעבור כמו פיגועים שהיו ועברו".
הימור מסוכן גם לפני הקורונה
רנואר נמצאת בבעלות פרטית של יוסי ברוש, אלי ברקוביץ' ומנכ"ל החברה סרג' דרעי (10%). הקבוצה מפעילה שתי רשתות אופנה ב-220 חנויות: 160 לרנואר ו-60 לטוונטיפורסבן. ב-2016 ניהלה קרן אייפקס משא ומתן לרכישת 50% מרנואר לפי שווי של 360 מיליון שקל, אך העסקה לא התממשה.
תחום האופנה לגברים הוא הימור מסוכן גם בימים של טרום הקורונה, ומותגים כמו סטרדווריוס מן ומנגו מן נכשלו בישראל בעבר. המותג חדש של רנואר תוכנן להיות מושק בחודש מרץ והשקתו נדחתה בשל המשבר. קולקציית הקיץ של המותג הגיעה לארץ מסין עוד לפני המשבר. הקולקציה כוללת 150 דגמים ובהמשך יושקו פריטים נוספים שעוד לא הגיעו מסין.
"עד סוף השנה נהיה עם 30 חנויות בפריסה ארצית", אמרה לכלכליסט יפעת פסטרנק, סמנכ"לית השיווק של הקבוצה. לדבריה, התוכניות לפתיחת 18 חנויות היו גם טרום הקורונה ולא השתנו, אך אופן ההשקה כן השתנה. הקבוצה תכננה לערוך מסיבת עיתונאים ולהזמין משפיענים לתצוגת אופנה עם הפרזנטורים של המותג, הזמר סטפן לגר ונטע אלחמיסטר שמובילה את מותג הנשים, אך זו בוטלה לטובת תצוגה וירטואלית שתשודר מהמרלו"ג של רנואר בראשון לציון, שיהפוך למסלול דוגמנות לצורך הצילומים.
"נכפה עלינו מצב שלאף אחד לא היה בו ניסיון קודם", היא אומרת, "הערוץ היחיד שעבד בקורונה היה האונליין, וברגע שניתנה הנחיה לפתוח חנויות, החלטנו לפתוח בתוך שבועיים את מותג הגברים. מה שהשתנה זה אופן צילום הקמפיינים ותצוגות האופנה. אי אפשר בימים אלו לקיים תצוגה גדולה עם משפיענים ועיתונאים כמו שתכננו אז הפכנו את המרלו"ג למסלול אופנה ונשדר את התצוגה בטיק טוק, באינסטגרם, בפייסבוק ובעמודי האינסטגרם של לגר ואלחמיסטר. זו הדרך שלנו לעשות אירוע רב־משתתפים, אבל במרחב הווירטואלי". הקבוצה השקיעה בפיתוח המותג ובשיפוץ החנויות וההשקה 30 מיליון שקל.
"יש חזרה לנורמליות, אנשים מודדים בגדים"
רשתות האופנה עדיין לא חזרו לפעילות מלאה בקניונים בימים אלה. אף שמרבית הקניונים פתוחים בשעות מלאות, חלק מהחנויות נסגרות מוקדם מהרגיל והרשתות טרם החזירו את כל העובדים שהוצאו לחל"ת. רנואר מעסיקה 1,300 עובדים ומרביתם הוחזרו לעבודה. בחלק קטן מהמיקומים הקבוצה לא פתחה עדיין את החנויות: סניפי רנואר בקניון הדר תלפיות, מול הים אילת, קניון TLV תל אביב, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה וכן את חנויות טוונטיפורסבן בדיזנגוף סנטר, TLV תל אביב וקניון מול הים אילת. "כל החנויות ייפתחו, ככל הנראה, עד יום ראשון הקרוב", אומרת פסטרנק. לדבריה, בקניונים מורגשת החזרה לשגרה. "האנשים כן מגיעים ורוצים לחזור לשגרה. בגדים זה הנחמות הקטנות שאנשים יכולים להרשות לעצמם. אנחנו עובדים בהתאם לשעות הקניונים, ורואים תנועה וחזרה לחנויות הפיזיות, על חשבון האונליין. בזמן שהחנויות נסגרו, האונליין קפץ פי שלושה וארבעה לעומת מה שהיה לפני המשבר".
פסטרנק משתפת כי היו בחברה חששות רבים לגבי אופן פתיחת החנויות, ואיך הציבור יגיב לחזרתו של שוק האופנה. "במשבר היו לנו בחברה הרבה מחשבות על איך יהיה תהליך המכירה בחנויות, ומאוד חששנו", היא אומרת, "מדובר בחוויית קנייה שיש בה הרבה מגע ופיזיות. אבל לאחרונה ביקרתי בהרבה קניונים ואני רואה תנועה ואנשים מחפשים חזרה לנורמליות. אצלנו אנשים מודדים בתאי הלבשה בלי חשש. אנחנו מחטאים ויש עמדת אלכוג’ל. עוד אין חזרה מלאה, כי המסעדות לא עובדות ואין רכבות, אבל זה ישתפר. מי שכבר מגיע בא במטרה לקנות".