ברקע הטענות של יבואנים על עליית מחירי ההובלה, עדני סימקין, נציג חברת הספנות MSC, חברת המכולות השנייה בגודלה בעולם, מסביר בריאיון לממון ול-ynet אילו מחירים עלו, מה גרם לכך ואיך זה אמור להשפיע על הצרכן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מכולות ביצים נמל חיפה
מכולות ביצים נמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
(צילום: דוברות נמל חיפה)
יבואנים, בעיקר יבואני החשמל, טענו כי מחירי ההובלה ימית זינקו מ-2,000 דולר לטונה ל-10,000 דולר, ולכן הן יעלו את מחירי המוצרים בעד 20%. זה מוצדק? "צריך להפריד. מחיר ההובלה אכן עלה, אבל לא בכל הקווים. הזינוק היה במחירי הובלה מסין, אבל ישראלים מייבאים הרבה סחורה מטורקיה ומאירופה. מיעדים אלה דמי ההובלה נשארו סבירים ויש עליית מחיר של כ-10% בלבד, שלא מצדיקה עליות מחיר של סחורות לצרכן. גם לא כולם סובלים. יש יבואנים גדולים עם חוזים ארוכי טווח עם חברות הספנות שעדיין נהנים ממחירים ישנים גם אם מדובר בהובלה מסין. אנו לא במצב שבגלל הביקושים הגדולים למכולות חברות הספנות ביטלו חוזים קיימים ללקוחות. גם הצגת עליית המחיר מ-2,000 דולר למכולה ל-10,000 דולר לא הוגנת.
"2,000 דולר היה מחיר הפסד לחברות הספנות: בשנים האחרונות עד לקורונה, חברות הספנות הפסידו מיליארדים, ראו מקרה צים, ולכן המחירים לא היו ריאליים ויבואנים נהנו שנים ממחירי רצפה. ב-2019 הענף חזה שגם השנה יפסיד 20 מיליארד דולר, אבל הקורונה טרפה את הקלפים לטובתנו. בכל מקרה זה גם בטח לא 10,000 דולר למכולה של 40 רגל".
2 צפייה בגלריה
עדני סימקין
עדני סימקין
עדני סימקין, נציג חברת הספנות MSC, חברת המכולות השנייה בגודלה בעולם
מה גרם לחוסר במכולות, שיצר ביקושים ועליות מחירים? "לרוב חברות הספנות אין די קונטיינרים לענות על הביקושים. אם יבואן רוצה להוביל ואין לו חוזה, או רוצה להוביל מעבר לכמויות בחוזה, הוא משלם יותר. המחסור נובע מכמה סיבות: העלייה בסחר נמשכת בגלל עליות בביקושים לחומרי גלם וצריכה מוגברת של מוצרי צריכה ומזון של הציבור שיושב בבית. בנובמבר הייתה עלייה של 22% ביבוא מהמזרח לארה"ב.
"נוספה לזה הירידה בטיסות נוסעים שהובילו גם מטען. מנגד, קצב הבנייה של אוניות חדשות לא מכסה על העלייה. יש כאלה שמשייכים את מחסור המכולות לחג השנה החדשה של הסינים, שבו המפעלים מושבתים. הם לא עבדו זמן רב בקורונה ועדיין לא עובדים באותו קצב".
סימקין: "העלייה בסחר נמשכת בגלל עליות בביקושים לחומרי גלם וצריכה מוגברת של מוצרי צריכה ומזון של הציבור שיושב בבית. מנגד, קצב הבנייה של אוניות חדשות לא מכסה על העלייה"
המחירים הגבוהים ימשכו? "חוסר האיזון יימשך. המכולות לא ידביקו את הביקוש, והתחזית בענף שהמצב יימשך לעוד חצי שנה לפחות, אבל לדעתי זה ייקח כשנה. העלייה בסחר תמשיך וכמות הבנייה של אוניות חדשות לא מכסה על העלייה, וכך גם הצפיפות בנמלים: אפילו בנמל חיפה, שלא הייתה בו המתנה, מכולות ממתינות. בארץ יש עיוות: אנחנו יותר מייבאים ממייצאים, ולכן מכולות מגיעות מלאות וכ-50% חוזרות ריקות ואנחנו מובילים אותן למזרח הרחוק. בגלל הצפיפות וכוח האדם בנמל אנחנו לא מסוגלים להוציא את כל המכולות הריקות".
הפכת לאדם מבוקש בקרב היבואנים? "כבר אין לי יכולת לעשות טובה לחברים. אני מוכרח להגיד שלא חוויתי תקופה כזאת. כחברת ספנות אנחנו נהנים מהמצב וגדלנו בפעילות וברווחיות, אבל אם אינך יכול לרצות את הלקוחות זה לא קל. המצב של שיבוש ועיכובים ביבוא סחורות עשוי להביא להסטת ייצור מוצרים מסין למקומות קרובים יותר".