תזכורת: נגיד בנק ישראל על המצב הכלכלי בצל הקורונה
(בנק ישראל)

מצב קופת המדינה הולך ומידרדר: הגירעון המצטבר בתקציב המדינה מאז ראשית השנה מסתכם בסכום שיא חדש של 70.2 מיליארד שקל, לעומת 24 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בשיעור של 7.2% מהתוצר ביולי לעומת 6.4% ביוני. כך עולה מנתוני ביצוע תקציב המדינה שפרסם הערב (ד') אגף החשב הכללי במשרד האוצר. בחודש פברואר, ערב משבר הקורונה, הגירעון בתקציב עמד רק על 3.1%.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גם בחודש אוגוסט יגדל הגירעון בשיעור גבוה וכבר עתה מדובר ב-6.72 מיליארד שקל בגין תשלומי המענקים "צ'ק לכל אזרח". עד סוף השנה הגירעון עלול לגדול לשיעור חסר תקדים של 13%-14%, שיחייב כבר בקרוב נקיטת צעדים של נטילת הלוואות גדולות על ידי המדינה, ובטווח הרחוק יותר העלאות מיסים וקיצוצים בשירותים שמעניקה הממשלה לאזרחי המדינה.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
הגידול בהוצאות הממשלה רק כתוצאה ממשבר הקורונה הסתכם מאז ראשית השנה ב-22.6 מיליארד שקל. בין השאר נובע הגידול מתשלום המענק לעצמאים ולבעלי שליטה בסכום של 1.9 מיליארד שקל. הקיטון מההכנסות כתוצאה מהמשבר הגיע ל-32 מיליארד שקל - 20 מיליארד שקל מצמצום בהכנסות ממיסים ועוד 12 מיליארד שקל מאי-הפקדות של הביטוח הלאומי בשל המשבר.

עד כה הועברו כ-57 מיליארד ש' מתוכניות הסיוע

גביית המיסים ביולי השנה הייתה נמוכה ב-5.7% לעומת יולי אשתקד. הגבייה של מכס, מס קנייה ומע"מ ירדה ב-12.8%, אולם גביית מס הכנסה, מס החברות ומיסי מקרקעין ירדו במפתיע ביולי רק בשיעור מצומצם של 0.3%. דווקא גביית אגרות הממשלה זינקה ביולי ב-14.3%.
שיעור הגידול בהוצאות בכל המשרדים הסתכם ב-11% מאז ראשית השנה, אולם בשל אי קיומו של תקציב מדינה מאושר - בניכוי ההוצאות לקורונה - מדובר בקיטון בשיעור של 0.5%. זאת בשל החוק הקובע כי יש להוציא מהקופה כספים בשיעור של אחד חלקי 12 מתקציב השנה שעברה בכל חודש, וזאת למרות שאוכלוסיית המדינה גדלה בשנה האחרונה ב-2%.
עוד נמסר הערב, כי עד כה הועברו 56.9 מיליארד שקל מתוכניות הסיוע שגובשו בשל המשבר הכלכלי. הגירעון בתקציב המדינה בחודש יולי הסתכם ב-12 מיליארד שקל, וב-12 החודשים האחרונים הגיע הגירעון לסכום גבוה של 98.4 מיליארד שקל.
סכום הביצוע הנמוך של תוכניות הממשלה לסיוע למשק מוסבר בכך שחלק מהתקציב לתוכנית הכלכלית אמור לצאת מהקופה רק בחודשים הקרובים, בין השאר במענקים שישולמו במספר פעימות, כמו הסיוע לחברות, לעצמאים וליוצאים לחופשות ללא תשלום.