רבים בארץ תוהים מה יהיה יחסו של ג'ו ביידן לישראל, אם ינצח השבוע את דונלד טראמפ בבחירות בארה"ב. אולם, ברחבי העולם מנתחים כבר את השינויים הצפויים בתחום המשפיע ביותר - המדיניות הכלכלית שתנהיג ארצות הברית, במקרה שביידן ינצח. מה יקרה אם הממשל בארה"ב יעבור מהרפובליקנים לדמוקרטים? ומה תהיה ההשפעה הכלכלית על ישראל? בתחום זה, כך ברור לכלל הגופים הכלכליים בעולם, יתרחשו רוב השינויים אחרי הבחירות, אם הנשיא הנוכחי יפסיד בהן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
טראמפ הוא נשיא שנוי במחלוקת בעולם כולו. מחד, רבים טוענים כי החל בהתנהגותו ובהתבטאויותיו הבלתי מרוסנות וכלה באמירותיו מעוררות המחלוקת, כמו זלזולו המתמשך בקורונה - הוא עשה רע לממשל בארה"ב ולתדמיתו שלו. מאידך, במדיניות הכלכלית שלו הביא הנשיא טראמפ להישגים לא מעטים, ובראשם שוק מניות בשיא בכל הזמנים, דאגה לתעשייה האמריקנית ובניית מאזן סחר הפועל לטובת ארה"ב מול מדינות מובילות בעולם, ובראשן סין.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
(צילום: shutterstock)
"אנחנו בנינו בארה"ב את הכלכלה האדירה והעוצמתית ביותר בהיסטוריה והזנקנו את המדינה לשיאים חדשים", התגאה השבוע הנשיא טראמפ, שגאווה היא אחת מהתכונות המוכרות שלו והאהובות עליו. אך האם זה נכון? והאם מדיניות שונה לחלוטין של ביידן עלולה לחבל, כביכול, בהישגי הענק של טראמפ?
מתברר שטראמפ לא ניהל כלכלה אדירה וגם שיאים חדשים של ממש לא הושגו בארה"ב בארבע השנים האחרונות, למעט כאמור בשערי המניות. טראמפ לא הביא להישגים משמעותיים בתחום עיקריים, אף כי גם כישלונות מהדהדים לא נצפו בארבע שנות כהונתו - שמסתיימות, שלא באשמתו, במשבר כלכלי כלל עולמי.
שיעורי הצמיחה בשנים האחרונות לא שברו שיאים, מספר מקומות העבודה החדשים אמנם עלה, אך לא באופן חריג. מה שכן הרשים במהלך כהונתו של טראמפ, בעיקר בשל מדיניות הסחר שלו, הוא שיעורי אבטלה מהנמוכים שנרשמו מאז 1970.
ואז בא משבר הקורונה והנשיא שטען כי אין מדובר במגפה מסוכנת וכי צריך להמשיך לחיות כרגיל, חלה בעצמו וספג את נתוני תוצאות התפשטות המגפה. זו הכתה קשות בארה"ב והובילה אותה לצעוד תקופה ארוכה בראש רשימת הנדבקים בנגיף והמתים ממנו. התוצר שעלה בכ-3% באמצע תקופת נשיאותו של טראמפ צנח למינוס 6.5% ומספר המובטלים הכפיל את עצמו. החוב הממשלתי זינק מ-80% ל-105% ביחס לתוצר ולמרות הזרמת כסף רב למשק - פשיטות הרגל התרבו ומשפחות רבות הפכו ממעמד בינוני מבוסס למעמד שקרוב לקו העוני ואף מתחתיו.
כאן המקום לציין שהנשיא טראמפ, ברפורמת המיסים שלו עוד בראשית הקדנציה, הוריד את מס החברות ומיסים אחרים, בו בזמן שהטיל מכסים כבדים על יבוא מסין וממדינות אחרות. נושא המיסים בארה"ב יהיה כנראה אחד השינויים העיקריים אם ביידן ינצח בקרב על הנשיאות.

בגזרת הסכמי הסחר עם סין - לא יהיו פשרות

המדיניות, שעליה מצהיר ביידן תהיה שונה לחלוטין כמעט בכל התחומים. הוא צפוי לשפוך כסף גדול למשק האמריקני, משהו כמו 1.8 טריליון דולר (פי 6 מתקציבה השנתי של מדינת ישראל). בתחום מרכזי אחר צפוי ביידן להעלות מיסים, אף בשיעורים משמעותיים, בניגוד מוחלט להפחתות המיסים שביצע טראמפ.
עם זאת, בתחום אחד ככל הנראה ביידן ימשיך את דרכו של טראמפ - וזאת בשל התחרות ההולכת וגדלה עם המעצמה הכלכלית הדוהרת קדימה, סין. באמצעות הסכמי סחר חדשים ינסה ביידן להמשיך ולהקשות על הסינים, ומנגד יעמול הממשל האמריקני להחזיר לטיבם את יחסי ארה"ב עם יפן והאיחוד האירופי. סין היא "האויב" הכלכלי וכאן לא יהיו פשרות.
ניצחון של ביידן יביא לפריחה של מפעלים ותעשיות בתחום האנרגיה החלופית ובענפי ההיי-טק, שילכו לאחור אם טראמפ ינצח. לכן, ניצחון של ביידן יקדם את חברות ההיי-טק בישראל, בעיקר בשל הקשר המצוין ביניהן למתרחש בארה"ב
הנשק שבאמצעותו ינסה ביידן לסייע למשק האמריקני, שנקלע למצוקה כמו שאר העולם, הוא הזרמת כסף גדול למשק ומענקי סיוע עצומים למפעלים וחברות. "לא אתן לחברות ליפול. לא ארשה שחברה שתיפול תגרום לעוד אלפי מובטלים. אני מבטיח לעזור", הצהיר ביידן באחת מהופעות הבחירות שלו השבוע.
טראמפ סייע למשק עם התפרצות משבר הקורונה - אך בשל ניסיונות ההכחשה שלו לאיום הנובע מהנגיף "שלא מבהיל אותי כל כך" - עשה זאת כנראה בשיעור לא מספיק. על כך יתכן שאמריקנים רבים לא יסלחו לטראמפ. ביידן הבין שכאן מדובר היה במחדל מבחינת הציבור, והבטיח לפזר כספים כמעט בלי הכרה.
תחום הביטחון צפוי ליהנות מניצחון של טראמפ, שיתמוך בו הרבה יותר מביידן. חיזוק נושא הביטחון סייע תמיד לישראל, הן ביטחונית והן כלכלית
ביידן נחשב אמנם לשקול מבין שני המועמדים לנשיאות, אך כבר הספיק להצהיר שאם ינצח הוא יבצע מהלכים מסוימים במהירות רבה, "כדי לא להמשיך עם המדיניות הכלכלית הנוראה של טראמפ". בתוך כך הבטיח השקעות ענק בתשתיות התחבורה, המים, החשמל, המחשוב ובחשיבה לעתיד בתחומים השונים, כמו הפיכת ארה"ב לנשענת על אנרגיה ירוקה ומאבק בתחום האקלים - שממש לא מעניין את טראמפ. לעומת זאת, אם טראמפ ינצח הוא צפוי להמשיך במדיניות הנוכחית ולא לבצע מהפיכות, למרות שכידוע מדובר בנשיא בעל אישיות בלתי צפויה.

מיסים, הגירה וגם תעשיית הרכב האמריקנית: התחומים המרכזיים שיושפעו מזהות הנשיא

ביידן כבר הודיע כי בכוונתו להעלות מיסים בעיקר לעשירים, אלה מהמאיון העליון. גם העלאת מס החברות, ולא בשיעור שולי, היא תוכנית של ביידן. טראמפ, לעומת זאת, כבר הצהיר שימשיך להוריד מיסים, בעיקר למי שמייצרים את מוצריהם בארה"ב. ביידן צפוי לתמוך במדיניות ההגירה, שכוללת כוח עבודה במקצועות שחסרים בהם עובדים בארה"ב, בעוד שטראמפ ימשיך בניסיונו לפגוע ככל יכולתו במהגרים, הלא אהובים עליו, בלשון המעטה.
אחד האתגרים של שני המועמדים יהיה ליצור מקומות עבודה לעובדים בתעשיית הרכב האמריקנית. כוחם של העובדים בתחום החשוב הזה גדול - ארגון הגג של התעשייה מונה קרוב לחצי מיליון חברים וכמובן את מיליוני בני משפחותיהם. בתחום הזה טראמפ שוב מזלזל בנושא שכל העולם עוסק בו - מעבר ממכוניות מזהמות למכוניות חשמליות. לכן טראמפ לא בעד מתן הטבות מס לרוכשי מכוניות מזהמות פחות - בדיוק ההפך מביידן. טראמפ תקף מדינות בארה"ב שהודיעו כי יאסרו בעשור הבא מכירת מכוניות מזהמות. "זה לא ענייננו", אמר טראמפ בלשונו החדה, "שכל אחד יקנה איזה אוטו שהוא רוצה". ביידן כמובן בעד המכוניות הלא מזהמות.
ואכן, איכות הסביבה מצויה בראש מעייניו של ביידן ובתחתית הסולם של טראמפ. ביידן, למשל, רוצה ליצור מאות אלפי עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים בארה"ב, בהשקעה גדולה. טראמפ נגד. ביידן מבקש לתמרץ בהטבות מס מפעלים לייצר מכוניות חשמליות משפחתיות. טראמפ נגד.

השפעת הבחירות על העולם וישראל

על פי ההערכות, אם ביידן ייבחר, הדולר בעולם - וכמובן גם בישראל - ייחלש. ניצחון של ביידן יפגע כנראה בשוקי המניות בארה"ב ובעולם, ובתוך כך גם בבורסה בתל אביב. העלאות המיסים, שבהן מאיים ביידן, עלולות לפגוע בבורסות, בדולר ובמצב של חלק ממשקי הבית בארה"ב.
לעומת זאת, ניצחון של ביידן יביא לפריחה של מפעלים ותעשיות בתחום האנרגיה החלופית והתשתיות המתקדמות בתחומי התקשורת וענפי ההייטק השונים, שילכו אחורה אם טראמפ ינצח. לכן ניצחון של ביידן בהחלט יקדם את חברות ההיי-טק בישראל, בעיקר בשל הקשר המצוין ביניהן למתרחש בארה"ב.
תחום הביטחון צפוי ליהנות מניצחון של טראמפ, שיתמוך בו הרבה יותר מביידן. חיזוק נושא הביטחון סייע תמיד לישראל, הן ביטחונית והן כלכלית. תחום סחר החוץ של ישראל ייפגע כנראה יותר אם טראמפ ינצח, אך סין תסבול בכל מקרה ממלחמת הסחר עם ארה"ב, בין אם הנשיא יהיה ביידן או טראמפ. לכן, האיומים על ישראל לצמצם עד למינימום את הסחר עם סין, בעיקר בתחומים המתקדמים, יימשכו מצד ארה"ב כל מקרה.
מה שבטוח הוא שהשבוע הבא מבחינת כלכלת העולם יעמוד בסימן הבחירות בארה"ב. כל תוצאה בבחירות תוביל מיידית לתמורות בשוקי המטבעות, בבורסות ובהסכמי הסחר העולמי. משעמם בטוח לא יהיה.