תאונות העבודה בענף הבנייה: פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה היום (ב') לבאי כוחם של חברת רמי שבירו הנדסה ובנייה בע"מ ו-5 חשודים נוספים כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגדם, בכפוף לשימוע, בגין גרימת מוות ברשלנות של פועל הבניין יונג קסו ז"ל באתר בנייה בשכונת גליל ים בהרצליה.
על פי כתב החשדות, חברת שבירו הקימה פרויקט עם 6 מגדלי מגורים בגליל ים בהרצליה. חברת ג'יאנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ קו בע"מ נשכרה על ידי חברת שבירו לביצוע עבודות בנייה בפרויקט כקבלן עבודות שלד. המנוח, יונג קסו ז"ל, הועסק על ידי חברת ג'יאנגסו ועבד באתר.
ב-4 בספטמבר אשתקד נכנס קסו לשטח הפרויקט, טרם שעות העבודה המוגדרות. בהתאם להוראת מנהל העבודה, טיפס לקומה ה-9 לצורך פירוק הטפסות (תבנית ליציקת בטון), זאת ללא קסדה וללא שקשר את עצמו לרתמת בטיחות. במהלך עבודתו התמוטטו הטפסות, פגעו במשטח העבודה שלו וכתוצאה מכך הוא נפל מגובה רב, נפצע אנושות ומותו נקבע במקום.
1 צפייה בגלריה
פועל בניין נפל למותו מבניין בקיבוץ גליל ים
פועל בניין נפל למותו מבניין בקיבוץ גליל ים
זירת תאונת העבודה באתר הבנייה בשכונת גליל ים בהרצליה

החברה: "מקפידים על בטיחות העובדים"

על פי כתב החשדות, חברת שבירו ועודד סלומון, מנהל הפרויקט מטעמה, לא פעלו לפי סטנדרט מקצועי סביר, זאת על אף שהייתה להם היכולת המקצועית והמעשית למנוע את התוצאה הקטלנית. בנוסף, הם לא פעלו על מנת להבטיח את יישומה של התוכנית לניהול הבטיחות וחברת שבירו לא נקטה את האמצעים המתחייבים על מנת לוודא כי המנוח לא יעבוד ללא שימוש באמצעים למניעת נפילה מגובה. אבנר בן גיאת, מנהל העבודה מטעם שבירו, לא פעל בהתאם לחובותיו בדין, בין היתר לא וידא כי המנוח ישתמש בציוד מגן אישי ולא דאג שינקטו מצעים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הטפסות בשעת הפירוק.
בנוסף, האידונג, מנהל הפרויקט, ווידונג ראש צוות העובדים מטעם חברת ג'ינגסאו, לא פעלו בהתאם לחובותיהם כלפי העובדים. בין היתר בכך שאפשרו עבודה באתר לא בשעות העבודה המוגדרות ובלא נוכחות מנהל עבודה, אפשרו עבודה על משטח עבודה לא תקין, לא וידאו שהטפסות מעוגנות, לא וידאו כי המנוח ישתמש בציוד מגן אישי כראוי ולא דאגו שינקטו אמצעים למניעת התמוטטות מקרית של חלק מהטפסות. כמו כן, האידונג ווינדוג היו צריכים למנוע עבודה של הרכבה ופירוק של הטפסות ללא פיגום מתאים.
בנוסף, בהתאם לכתב החשדות, כל החשודים נטלו סיכון בלתי סביר, בין השאר לגרימת הסכנה בעבודה עם טפסות, ללא שימוש בפיגום, וכתוצאה מכך למותו של המנוח. במעשיהם ובמחדליהם, גרמו החשודים ברשלנותם למותו של המנוח. החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (מפלג פלס) בלהב 433 במשטרת ישראל.
מחברת רמי שבירו נמסר בתגובה: "החברה מקפידה הקפדה יתרה על בטיחות העובדים באתרי החברה ובסביבתם, וזאת אף מעבר לנדרש על פי דין. ביחס לכתב החשדות, החברה פנתה בבקשה לקבל את חומרי החקירה ולאחר שתלמד אותם תשקול פניה לפרקליטות בהתאם".
עורך הדין דורון שמעוני שמייצג את חברת "ג׳יאנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ בע"מ" מסר בתגובה: "בשלב זה קיבלנו את הודעת הפרקליטות בעניין כתב החשדות. לאחר קבלת חומר החקירה החברה ולימוד החומר תגבש החברה את החלטתה בעניין השימוע".