ועדת העבודה והרווחה אישרה הבוקר (ד') את ההסכם בין משרד האוצר והביטוח הלאומי, הקובע כי מי שהיה מובטל במשך תקופה ממושכת בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, יקבל מענק בסכום של 2,000 שקלים. הוועדה אישרה את ההסכם לאחר עיכוב שנבע מחילוקי הדעות בין הליכוד לכחול לבן בנושא המינויים הבכירים.
למענק יהיה זכאי כל מי ששולמו לו דמי אבטלה בעבור תקופה של לפחות 100 ימי אבטלה, בין אם רצופים ובין אם לאו, החל מ-1 במרץ 2020 ועד 17 באוקטובר 2020. זאת, בתנאי שהשכר הקובע שלו טרום המשבר היה נמוך מהשכר היומי הממוצע במשק. מענק זה יינתן גם לבני 67 שאיבדו את מקום עבודתם בעקבות נגיף קורונה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
כמו כן, בני זוג שימצאו זכאים שניהם למענק החד-פעמי, יהיו זכאים, כל אחד מהם, לתוספת למענק בסכום של 500 שקלים - כלומר יקבלו 5,000 שקלים ביחד בסך הכל. התשלום יועבר על ידי המוסד לביטוח לאומי ישירות לחשבון הבנק שאליו משולמים דמי האבטלה.
שר האוצר ישראל כץ אמר: "כפי שהבטחתי, לא נשאיר אף אחד מאחור. מענקים אלו יסייעו למי שמובטל תקופה ממושכת ונשחק בהכנסתו כולל בני 67 ומעלה, בעקבות הסגר וההגבלות הבריאותיות. אמשיך לסייע לעסקים הקטנים, עצמאים ושכירים לצד המאבק על פתיחת מקומות העבודה והמסחר תוך הקפדה מלאה על כללי הבריאות כדי להחזיר את הכלכלה והמשק לצמיחה".

מתווה ימי הבידוד תקוע

בתוך כך, בדיון על ממתווה מימון ימי הבידוד של עובדים, שטרם אושר בוועדה בשל חילוקי הדעות בין האוצר, המעסיקים, ההסתדרות וחברי ועדת העבודה והרווחה, טענו המעסיקים כי ידרשו פיצוי רטרואקטיבי על מימון ימי הבידוד מחודש מרץ ועד סוף ספטמבר. כבר 14 ימים מממנים העובדים עצמם את כל ימי הבידוד שהם נדרשים להם בשל ביטול המצב הקודם שבו נרשם בידוד כיום מחלה, מצב שאותו פסל בג"ץ.
מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, הודיע בוועדת העבודה כי הצעתו של יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, פוגעת במצבם של המעסיקים, לעומת המתווה שעליו סוכם בין נשיאות המעסיקים והעסקים, שר האוצר וההסתדרות - ולכן מבטלת את נכונות המעסיקים לא לתבוע פיצוי רטרואקטיבי על מימון ימי הבידוד מחודש מרץ ועד סוף ספטמבר. עד כה מימנו המעסיקים את ימי הבידוד במשק בהיקף של כארבעה מיליארד שקלים.
כזכור, בג"ץ קיבל את עמדת התאחדות התעשיינים לפיה ימי הבידוד אינם יכולים להחשב כמחלה, אך קבע כי כל הסדר לא יחול רטרואקטיבית והמעסיקים הסכימו לכך במסגרת המתווה האוצרי. עוד אמר גינל, כי "יש לנו התחייבות שלטונית חתומה על ידי משרד האוצר ואנו נדרוש לקיימה ככתבה וכלשונה. אם ממשלת ישראל לא יודעת לעמוד בהבטחותיה החתומות, שמשרד האוצר ימשוך את הצעת החוק ונכנס למשא ומתן חדש על גובה הפיצוי לעסקים שנפגעים מהמתווה של יו"ר ועדת העבודה".
הצעתו של כץ קובעת, בין היתר, כי המעסיקים יממנו את ימי הבידוד יחד עם המדינה מהיום השני ולא מהיום השלישי, כפי שסוכם במתווה מול האוצר. הדיון על מימון ימי הבידוד יימשך ביום ראשון בוועדת העבודה והרווחה.
עו"ד רועי כהן, נשיא להב, אמר בדיון: "שוב האוצר 'שכח' להכניס את העצמאים למתווה הפיצוי של ימי הבידוד. 315 אלף עצמאים כנראה נספרים רק כשצריך לשלם מיסים אבל בזמן שצריך לפצות אותם - הם לא קיימים. כולי תקווה שיו"ר הוועדה יעמוד בדרישתו שבמקרה של עסק המעסיק עד 20 עובדים - המדינה תישא בעלויות ימי הבידוד של העובדים וידאג להכניס גם את העצמאים במתווה הפיצוי של תשלום ימי הבידוד.
"משבר הקורונה ככל הנראה יישאר אתנו גם בשנת 2021 וכדי למנוע שנה של קריסה כלכלית טוטאלית - המדינה חייבת להפנים שהיא צריכה להקל על ציבור העסקים ולא להכביד עליהם בעלויות נוספות. פעם אחר פעם אנחנו נשארים מאחור והתחושה היא שהפכנו להיות הברבור השחור של מדינת ישראל. ולכן, אני קורא למשרד האוצר להחריג את העצמאים והעסקים הקטנים מתשלום ימי הבידוד שלהם ושל עובדיהם, לגבש תכנית האצה ופיתוח למשק וכמובן לאשר תקציב מדינה שיוציא את המגזר העסקי מהבוץ ולא לגרום לו לשקוע עוד יותר. אנחנו נמשיך במאבק על תשלום ימי הבידוד, העצמאים הם לא אזרחים סוג ב' והם לא עושים את הבידוד על הירח".