למשרד הבריאות יש המצאה חדשה בסגר השלישי: שטיפת רכב במתכונת של טייק אווי. רוצים לשטוף את הרכב מהלכלוך שיצרו הגשמים? אסור לכם להיכנס עם הרכב אל מנהרת השטיפה. רק עובד מכון השטיפה רשאי לעשות זאת.
בזמן שמצד אחד מוסכים פועלים כרגיל, ומצד שני נאסרה הפעלת מגרשים למכירת רכב, למכוני השטיפה בחר משרד הבריאות דרך ביניים, במודל שבו פועלות כיום מסעדות, אם כי לא בטוח שהוא ממש מתאים לתחום הזה, שמעסיק בארץ בימי שגרה כ-10,000 איש ביותר מ-700 מתקני שטיפה, וההכנסה השנתית שלו מוערכת בכמיליארד שקל.
בסגר הראשון היו המכונים סגורים, בשני אישר סגן שר הבריאות יואב קיש את הפעלת, אך בשלישי הודיע כי הדבר לא יהיה אפשרי וכי יש לפעול לפי הנחיית גורמי המקצוע במשרד: שטיפת מכוניות באמצעות משלוחים.
וככה זה עובד, או לפחות אמור לעבוד: בעל הרכב מגיע לקרבת מכון השטיפה, יוצא ממנו, ודווקא בעידן של הוראה להימנע ממגע קרוב עם אנשים אחרים, עובד המכון נכנס לרכב הזר, מסיע אוטו בזמן השטיפה, ואם צריך גם ניקוי תא הנוסעים. לאחר מכן הוא מסיע את הרכב בחזרה לבעליו.
"רוב הלקוחות שלנו נשארים ברכב במשך כל השטיפה, ונוסעים לדרכם אחריה, בלי שום מגע עם אנשים אחרים ושום התקהלות, מה היגיון להוציא את בעל הרכב ממנו, ולהכניס אדם אחר שיסיע אותו?", תוהה אורי יעקובוב, הבעלים של רשת סיטי וואש אקספרס .
לדבריו, "הצענו למשרד הבריאות שבזמן הסגר מי שירצה לשאוב את תא הנוסעים יעשה זאת בשירות עצמי, בלי קרבה לאחרים ובלי התקהלות, ובזמן השטיפה היא ממילא מבודד ברכבו, אבל סורבנו".
לפי התקנות מותר לבעלי הרכב להגיע עד למרחק של שבעה מטרים ממכון השטיפה. אבל בשטח לא ברור האם המרחק נמדד ממכונת השטיפה, או מפתח המתחם שבו נמצא המכון, בדרך כלל תחנת דלק גדולה. התוצאה: לקוחות מבולבלים ושוטרים שמנפיקים דו"חות על סך 5,000 שקל על הפרת תקנות הקורונה לבעלי המכונים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "ההחלטה על סגר היא החלטה גורפת הקובעת כי יש להפעיל רק מקומות עבודה חיוניים. מוסך רכב נחשב מקום עבודה חיוני בעוד מכון שטיפת רכב לא". במשרד לא מסרו נתונים על אירוע הדבקה במכונים, או הנמקה מדוע הוחמרו התקנות ביחס אליהם בסגר הנוכחי.