המשדר הכלכלי של ynet: המומחים עונים לשאלות שלכם
(חגי דקל, אורי דוידוביץ)

הרפורמה החשובה ביותר בענף הסלולר בסכנה: שר התקשורת דוד אמסלם הנחה את הדרג המקצועי במשרד להכין הצעת חוק שתאפשר לעצור את הניידות לתקופה מוגבלת. בכירים בענף התקשורת מותחים ביקורת חריפה על המהלך ומעלים תהיות על נחיצותו. בין היתר, חוק כזה ישלח הביתה אלפי עובדים ועלול להוביל לפגיעה בצרכנים בדמות עליית מחירים.
ניידות המספרים בישראל החלה ב-2006 ואיפשרה לכל מנוי לנייד את מספרו מחברה אחת לאחרת בפשטות ובמהירות. הרפורמה היא ממחוללי התחרות העיקריים בשוק הסלולר, ובעקבותיה נעים בין החברות כ-200 אלף לקוחות בממוצע בחודש. הרפורמה היוותה את הבסיס לכניסתן של חברות חדשות עם מחירים שוברי שוק.
3 צפייה בגלריה
(אילוסטרציה: Shutterstock)
ב-18 במרץ הודיע אמסלם כי עקב משבר הקורונה הוא עוצר את ניידות המספרים לשבועיים, לנוכח צמצום כוח האדם בחברות הסלולר וכדי שיוכלו למקד משאבים בעומסים שחווים מוקדי שירות הלקוחות. בהמשך הבינו במשרד כי לשר אין סמכות לעשות זאת, התקפלו אך אסרו על החברות פרסום ושיווק הקשורים בניידות, בין שבעצמן ובין שדרך משווקים חיצוניים. להוראה של המשרד ניתנו 24 שעות בלבד להתייחסויות הציבור. ואכן, כאשר ביום רגיל ממוצע המתניידים עומד על כ-8,000, מאז ההוראה הממוצע ירד לכ-3,000.
בכירים בענף התקשורת העלו תהיות בעניין ההוראה של המשרד וההצדקות שהוא מספק לה. ראשית, בחברות התקשורת יש מחלקות נפרדות לפעילויות השונות: כוח האדם שעוסק בשיווק ובמכירה לא יכול להיות מוסב למגזרים האחרים, ולכן הדבר לא יוביל לעיבוי המחלקות האחרות. בנוסף, הרוב המוחלט של המתניידים מגיע ממשווקים חיצוניים, שמפרסמים באופן עצמאי ומניידים את הלקוחות דרך מערכות חיצוניות שלא דורשות התערבות משמעותית של חברת הסלולר, ולכן אין הדבר חוסך בכוח אדם.
כמו כן, טענת המשרד להשלכות בריאותיות עקב שילוח כרטיס סים תמוהה, שכן השליח מניח את המעטפה בתיבת הדואר ולא בא במגע עם הלקוח. זאת ועוד, תוהים הגורמים מדוע לא עצר המשרד את השיווק והמכירה במגזרי האינטרנט והטלוויזיה, שם המצב חמור יותר, שכן המתקין נדרש להיכנס לבתי הלקוחות.
3 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי אמסלם, שר התקשורת
(צילום: אבי מועלם)
למרות הביקורת הרבה, הצוות המשפטי במשרד התקשורת החל להכין את הצעת החוק לעצירת הניידות, כך שאם ירצה המנוי לעבור חברה הוא יידרש לוותר על המספר. במקביל, החברות לא יוכלו להעלות בתקופה זו מחיר למנוי שתמה תוכניתו. במשרד המשפטים, באגף תקציבים במשרד האוצר, בוועדת הכלכלה וברשות התחרות צפויים להתנגד למהלך.
גורמים בענף סבורים כי אין זה מן הנמנע שבמשרד התקשורת לא מתכוונים באמת להגיש את הצעת החוק, וכי כל מטרתה לייצר רעש תקשורתי שיפעיל לחץ על החברות לעצור וולנטרית את הניודים. מחר ב-16:00 איסור השיווק אמור להסתיים, אלא אם כן השר יחליט להאריך את ההוראה.
המרוויחות מהמהלך הן חברות הסלולר הגדולות השומרות על הכנסות קבועות מהמנויים ולא רושמות הוצאות שיווק ומכירה. מנגד, הנפגעות הן חברות הסלולר הקטנות, ובעיקר we4G של אקספון, מחוללת התחרות העיקרית כיום בשוק, שאליה מתניידים בכל חודש אלפי לקוחות מהמתחרות. עצירת הניידות עלולה להוביל לקריסת המודל העסקי של החברה, ובעקבותיה לעליית מחירי הסלולר בטווח הארוך. מי שעוד נפגע הם העובדים במוקדי מכירות חיצוניים המופעלים על ידי משווקים. הרווח של המשווקים מגיע מעמלות של 20-30 שקל שמשלמות להן החברות על כל לקוח שהם מצליחים לנייד, בעקבות הוראת המשרד, כ-1,500 עובדים פוטרו או הוצאו לחל"ת.
"בתוכנית הכלכלית של משרד האוצר לא מגיעה לחברות בע"מ שום עזרה", אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet מידן רווח, משווק המפעיל מוקד מכירות ואת אתר השוואת המחירים זולי. "בעקבות ההוראה של משרד התקשרות לאסור שיווק חיצוני שלחתי עשרה עובדים לחל"ת ונשארתי ללא פרנסה. זה נזק של עשרות אלפי שקלים בחודש". ממשרד התקשורת נמסר: "הנחיות משרד הבריאות חייבו לצמצם את מספר העובדים גם בשוק התקשורת. צמצום העיסוק בניודים נועד להפנות קשב ניהולי למתן מענה טכני במקום למכירה ושיווק. כל טענה שהמשרד מנסה לפגוע בתחרות מופרכת מיסודה".