משבר הקורונה לא עוצר את ההצטיידות הביטחונית גם באירופה: התעשייה האווירית חתמה היום (ב') על חוזה עם מדינה מהיבשת למכירת מטוסי מודיעין, שיוסבו ממטוסים מנהלים אזרחיים. באופן חריג מדווחת התע"א על שווי העסקה בשקלים - העומד על 1.2 מיליארד שקל, שהם כ-350 מיליון דולר.
את ההסבה תבצע חטיבת התעופה של התעשייה האווירית, כשאת לב המערכת תספק חברת הבת אלתא. אלתא מייצרת מספר גרסאות של מערכות מודיעין על גבי מטוסי מנהלים, לאיסוף מודיעין ושליטה אווירית, לאיסוף מודיעין על מטרות יבשתיות, ימיות או איסוף מודיעין אותות (סיגינט), ושילובים של היכולות.
למרות שמדובר בעסקה עם מדינה אירופית, זהותה, מספר המטוסים בעסקה והאופי המדויק של מערכת המודיעין אינם ניתנים כרגע לפרסום - אולי מחשש של הלקוח לביקורת על הוצאה ביטחונית גדולה בימים של משבר כלכלי-רפואי עולמי. מנגד, מדובר בעסקה שנסגרה אחרי מו"מ של יותר משנתיים, כאשר שלבי הסגירה והחתימה בוצעו בשיחות זום.
אלתא מתמחה במערכות מכ"ם ומייצרת את אלה של מערכות החץ, כיפת ברזל, קלע דוד, ספינות חיל הים, ומכמ"ים למטוסי קרב. בשנים האחרונות נמכרו מטוסי מודיעין של התעשייה האווירית ואלתא על בסיס גאלפסטרים G550, לחיל האוויר הישראלי, שם הם מכונים "נחשון", לחיל האוויר האיטלקי ולמדינה באסיה.
למרות שמדובר בכל המקרים במספר קטן של מטוסים, הרי שהטכנולוגיה המורכבת המותקנת בהם מביאה כל עסקה למאות מיליוני דולרים. איטליה למשל שילמה על שני מטוסים, כולל תחנות קרקע לקליטת המידע שהם אוספים, 750 מיליון דולר, כחלק מעסקת רכש גומלין על רכישת מטוסי אימון איטלקיים לחיל האוויר.