דו"ח של כלכלנים מהדויטשה בנק קובע כי יש למסות עבודה מהבית כדי לתמוך בעובדים שמשרותיהם נמצאות בסיכון. כלכלני הבנק ממליצים על הטלת מס בגובה של 5% ממשכורתם של עובדים שיכולים לעבוד מהבית, כאשר המס ישולם על ידי המעסיקים וישמש לתמיכה בעובדים שלא יכולים לבצע את עבודתם מהבית.
מיסוי שכזה יביא להכנסה של 48 מיליארד דולר בארה"ב שיעזור לשמר את האיזון בשוק העבודה, כך על פי הדו"ח שפורסם באתר ה-BBC. על פי הדו"ח, מדובר בעניין של הגינות בסיסית, משום שאלה שעובדים מהבית חוסכים כסף אך לא מפרישים כסף לטובת המערכת כמו עמיתיהם שחייבים לצאת מהבית כדי לעבוד. בבריטניה מיסוי שכזה יניב 6.9 מיליארד ליש"ט בשנה, על פי חישובי הבנק, שיכולים לשמש לתשלום מענק של 2,000 ליש"ט בשנה לעובדים בעלי הכנסה נמוכה ולכאלה שנמצאים בסכנת פיטורים.
1 צפייה בגלריה
עבודה מהבית
עבודה מהבית
עבודה מהבית
(צילום: Shutterstock)
"כבר שנים אנחנו זקוקים למס על עובדים מרחוק", כתב אסטרטג הדויטשה בנק, לוק טמפלמן. "מגפת הקורונה פשוט הדגישה את הצורך הזה. המערכת הכלכלית שלנו אינה בנויה לקחת בחשבון אנשים שיכולים לעבוד מרחוק".
המחקר שערך הבנק מעריך שכלל העובדים בארה"ב צפויים לעבוד כ-4.6 מיליארד ימי עבודה מהבית בשנה במקום מהמשרד. מס עבודה מהבית של 5% על משכורת ממוצעת של 55 אלף דולר בשנה יניב כעשרה דולר ליום בארה"ב, וכשבעה ליש"ט ביום בבריטניה - בהתבסס על משכורת שנתית של 30 אלף ליש"ט.
לפי הבנק, "אנשים שעובדים מהבית מקבלים הטבות כלכליות ישירות ועקיפות שונות, ויש למסות אותם על מנת להקל את המעבר עבור אלה שפוטרו במפתיע מעבודתם. למעשה המגפה הועילה לאלו שיכולים לבצע את עבודתם מרחוק, כמו אנליסטים בבנקים, ופגעה במיליוני עובדים נוספים שלא יכולים לבצע את עבודתם מהבית, כמו רופאות, אחים ועובדי מפעל למשל. המס יוכל לסייע בתמיכה לעובדים אלה".
לפי הדו"ח, החיסכון של העובדים שמבצעים את עבודתם מהבית מתבטא בכך שאנשים אלו לא משלמים על תחבורה ציבורית ולא אוכלים במסעדות ליד מקומות העבודה שלהם, בעוד שמשרדים יקרים נותרים ריקים. "האפשרות לעבוד מהבית מציעה חיסכון כספי ישיר בהוצאות כמו נסיעות, ארוחות, בגדים וניקיון", אמר טמפלמן. "מס בשיעור של 5% עדיין ישאיר את העובדים שיכולים לעבוד מהבית ברווח גדול יותר מאשר אם היו עובדים מהמשרד".
מיליוני בני אדם עברו לעבוד מהבית לאחר שמעסיקיהם סגרו את המשרדים עקב מגפת הקורונה. מעסיקים גדולים רבים אמרו שבכוונתם לאפשר לעובדיהם לעבוד מהבית באופן קבוע גם לאחר שהמגפה תסתיים. "הרבה אנשים לא מתרשמים מהרעיון של מס נוסף", אמר טמפלמן, "אך עם זאת יש כאלה שרואים בכך מדיניות מעניינת שבה ממשלות יכולות להשתמש במס כדי לחלק מחדש חלק מהרווחים מהמגפה שנצברו באופן לא צפוי על ידי אנשים מסוימים בעוד שאחרים הפסידו".
תזכורת: האם בישראל דווקא יחזירו הוצאות מס לעובדים?
(צילום: שחר גולדשטיין)

ברקע, בחודשים האחרונים פורסם כי מתגבשת בארץ דרישה הפוכה, להחזר הוצאות לעובדים מהבית. באולפן ynet טען רואה החשבון דרור חפצדי, שערך נייר עמדה בנושא, כי יש להחזיר לשכירים שעובדים מהבית חלק מהוצאות מס הכנסה. "השכירים מממנים את המעסיקים. עלויות משקי הבית עולות בגלל המציאות החדשה, ומדובר במצב אבסורדי שבו העלות נחסכה למעסיק וגולגלה לעובד". רשות המיסים מסרה כי הם בוחנים את הנושא.