משרד הבינוי והשיכון, בתיאום עם נציבות שירות המדינה, החליטו להאריך את המועד להגשת מועמדות לוועדת האיתור לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בכשבוע. בנוסף הוחלט לשנות את תנאי הסף לתפקיד ולאפשר למועמדים הן מהמגזר הציבורי והן מהמגזר הפרטי לפנות לוועדת האיתור. זאת לאחר שבחודש שעבר הודיע המנהל הנוכחי, עדיאל שמרון, על פרישתו בתום כהונה של 5.5 שנים, כשברקע חודשים ארוכים של ביקורת על תפקוד הארגון. מנציבות שירות המדינה נמסר כי "המועד להגשת מועמדות הוארך עד 17.11 לאחר שהתברר כי בפרסום המקורי פורסמו תנאי סף שגויים".
ועדת האיתור לתפקיד הבכיר הוקמה לפני כשבועיים, עם פנייתו של השר יצחק כהן ממשרד האוצר, המחזיק בתיק הבינוי והשיכון, לנציבות שירות המדינה לצורך הקמתה. זאת לאחר שלפני כשבועיים שלחה המשנה ליועמ"ש במשרד המשפטים, דינה זילבר, מכתב לשר כהן, ובו נתנה חוות דעת לפיה ניתן לאשר מינוי מנהל חדש לרמ"י בהליך מהיר ללא מכרז. עם זאת, זילבר הבהירה במכתב כי למרות זאת היא ממליצה על הקמת ועדת איתור מהירה. פנייתה הגיעה בעקבות פנייתו בנושא של סגן שר השיכון, יעקב ליצמן.
2 צפייה בגלריה
יצחק כהן יעקב ליצמן
יצחק כהן יעקב ליצמן
מימין: יצחק כהן, יעקב ליצמן
(צילום: ירון ברנר, אלכס קולומויסקי)
הכוונה הייתה למועמד המוביל לתפקיד, עו"ד יעקב (ינקי) קווינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, שאישר באחרונה ל-ynet כי הוא מעוניין בתפקיד ומועמד למנהל הרשות, אך הוסיף כי "העניין עוד לא סגור". עו"ד קווינט מכיר היטב את רמ"י, שכן שימש בעבר היועץ המשפטי של הרשות. בסביבתו אמרו בעבר כי הוא מעוניין מאוד בתפקיד.
בעקבות זאת התעורר לחץ ציבורי להקמת ועדת איתור. בין היתר פורסם כי עמותת לביא זכויות האזרח מינהל תקין ועידוד ההתיישבות שיגרה מכתב בהול לשר כהן ולנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בטענה כי הקול הקורא להגשת מועמדות הוא מראית עין, ואתמול פורסם כי הגישה עתירה לבג"ץ בנושא.
אמש הגיש את מועמדותו לתפקיד יו"ר פורום ההתיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין, עו"ד אורן אבלה, מומחה לדיני מקרקעין במגזר החקלאי. אבלה האשים את רמ"י לא פעם בהתנהלות דורסנית ומנותקת וטען כי "ברמ"י יש עובדים מסורים רבים, אך התרבות הארגונית שהתקבעה לאורך שנים ארוכות היא של ניתוק מהאזרח, שמצפה לקבל שירות יעיל ומסביר פנים ובמקום זאת נתקל בחומה של אטימות. הבעיה רק החריפה בתקופת משבר הקורונה".
2 צפייה בגלריה
מימין: אורן אבלה וניר מסיקה
מימין: אורן אבלה וניר מסיקה
מימין: אורן אבלה, ניר מסיקה
( צילומים: יח"צ, גיל נחושתן)
בתוך כך, ל-ynet נודע כי בימים האחרונים פנו בכירים מענף הנדל"ן לסמנכ"ל מטה הדיור הלאומי לשעבר באוצר, ניר מסיקה, וביקשו ממנו להתמודד על התפקיד. מסיקה שימש ב-5 השנים האחרונות בצומת קבלת החלטות מרכזי במטה, ובראיון לממון ו-ynet אמר כי פניו לשוק הפרטי. ממסיקה נמסר כי הוא מסרב בשלב זה להתייחס למועמדתו לנוכח העתירה שעודנה תלויה ועומדת בבג"ץ.
גם שמו של שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, עלה כמועמד לתפקיד מנהל רמ"י. בסביבתו אומרים כי הופעלו עליו לחצים להגיש מועמדות לתפקיד, אולם בשלב זה הוא החליט כי יש בפניו עוד עבודה רבה במרכז המועצות האזוריות.