התחדשות עירונית בירושלים: חמישה חודשים לאחר שהופקדה להתנגדויות הציבור, הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שמקדמת תוכניות רחבות היקף בהליך מזורז, אישרה אתמול (ד') באופן סופי תוכנית פינוי בינוי במתחם הנורית בבירה. מדובר בפרויקט המשתרע על שטח של 108 דונם וכולל הקמה של 1,700 יחידות דיור חדשות במתחם הממוקם בדרום-מערב העיר בשכונת קריית מנחם ברחובות הנורית וקוסטה ריקה.
במסגרת התוכנית, 18 בנייני שיכון ישנים בני 4-8 קומות עם 646 דירות יהרסו לטובת בנייה של 19 בניינים חדשים בגבהים שונים - החל ממבנים בני 10 קומות ועד מגדלי מגורים בני 34 קומות, כאשר מחצית מהם יכללו בינוי עד 10 קומות בלבד. בוועדה מציינים כי תמהיל הדירות יהיה מגוון ויכלול דירות קטנות עד 80 מ"ר לטובת משפחות בתחילת דרכן לצד דירות בינוניות וגדולות. בתחום התוכנית קיימות 90 יחידות דיור ציבורי ישנות, המנוהלות על ידי חברת עמידר, שייבנו מחדש.
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית מתחם הנורית ירושלים
התחדשות עירונית מתחם הנורית ירושלים
התחדשות עירונית במערב ירושלים. הדמיית מתחם הנורית
(הדמיה: ארי כהן)
התוכנית תכלול התוכנית עירוב שימושים של מגורים יחד עם מסחר, כאשר קומות הקרקע יכללו חנויות ושימושים ציבוריים כגון גני ילדים ובתי ספר. כמו כן, מתוכננים להיסלל שבילים להולכי רגל שיחברו את המתחם לרחובות הגובלים בפארק העירוני המתוכנן בסמוך "פארק האסבסטונים" בשכונת קריית היובל, שהקמתו אושרה לאחרונה. התוכנית תרחיב את הרחובות הקיימים באופן שבו החניות יכנסו למגרשי הבנייה החדשים וכן יתווסף כביש חדש.

קרקע משלימה במסגרת תוכנית שלא תאושר?

בותמ"ל הסבירו כי המתחם סומן בתוכנית האב העירונית כמתחם "להתחדשות עירונית מעמיקה" בצל מצב המבנים הקיימים בו, ולכן הוקצתה עבור התוכנית קרקע משלימה ל-840 דירות במתחם רכס לבן, אשר בלעדיה לא קיימת לתוכנית היתכנות כלכלית ולא ניתן יהיה לממשה. עם זאת יש לציין כי התוכנית ברכס לבן, מהתוכניות הדרמטיות ביותר בעיר שכוללת בסך הכל 5,250 דירות חדשות, נמצאת כיום בדיונים בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
גם אם תוכנית רכס לבן תאושר בוועדת העררים, סביר שהמתנגדים, בהם ארגונים ירוקים, יפנו לערכאות משפטיות והדיון לגביה ימשיך. בותמ"ל הסבירו כי אם התוכנית לא תצא לפועל יימצא פתרון חלופי, הגם שעד שתמומש ייתכן שיהיה צורך בפחות יחידות דיור על הקרקע המשלימה משום שערכי הקרקע יעלו.
התחשיב הכלכלי של תוכנית ההתחדשות העירונית במתחם הנורית כולל התייחסות לנושאי תחזוקה עתידיים ומציע הקמת קרן תחזוקה ל-10 שנים למרבית התושבים שיחזרו למתחם. הכוונה לתשלום הוצאות התחזוקה (ועד בית בעיקר) על ידי היזם עבור הדיירים החוזרים לתקופה של 10 שנים. זאת במסגרת החלטת מיסוי של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מיולי 2018, במסגרתה הקרן תיחשב כחלק מהתמורות המוכרות לצורכי מס.
3 צפייה בגלריה
תוכנית התחדשות עירונית שכונת רסקו ירושלים
תוכנית התחדשות עירונית שכונת רסקו ירושלים
תוכנית התחדשות עירונית שכונת רסקו ירושלים
(הדמיה: משרד אדריכלים בועז ביטמן)
בתוך כך, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר החליטה להמליץ על הפקדת תוכנית התחדשות עירונית נוספת בשכונת רסקו בבירה, שתכלול הקמה של 268 יחידות דיור ומקומות מסחר ותעסוקה בין רחוב שמעוני 39 לטשרניחובסקי 68. תוכנית האב לשכונה מציעה הריסה ופינוי של מבני שיכון ארוכים בני ארבע קומות עם 108 דירות ישנות לטובת בנייה של ארבעה מגדלי מגורים בני 18 קומות.
בנוסף, התוכנית מציעה גישה עם רכב לחניה התת קרקעית המתוכננת מרחוב הרצוג על מנת לצמצם משמעותית את עומסי התנועה ברחובות השכונה וכן הקמת כיכר עירונית לשימושי מסחר ותעסוקה. מהוועדה נמסר כי "אחת ממטרות התוכנית היא שינוי ייעוד מדרך מאושרת לייעוד שטח ציבורי פתוח על ידי מעליות וחיבור רגלי, לצד פיתוח השטח הציבורי הפתוח אשר ישלב נטיעות של עצים בוגרים, תוך הקפדה על חיבור המשכי לשטח הפתוח הקיים מצפון ושילוב של צמחיה טבעית, כפי שקיים כיום".
נזכיר כי אתמול גם אושר הפרויקט השאפתני של עיריית ירושלים לקירוי כביש בגין בכניסה לעיר שיאפשר הקמה של כ-2,000 דירות. כפי שפורסם ב-ynet, התוכנית, שתשתרע ממחלף וולפסון בצפונה ועד מחלף בייט (גבעת מרדכי) בדרומה לאורך כ-1.5 ק"מ, תאפשר הקמת פארק בשטח של כ-70 דונם שיכלול מסלולי אופניים והליכה ושטחים ירוקים.
3 צפייה בגלריה
פרויקט קירוי מנחם בגין ירושלים
פרויקט קירוי מנחם בגין ירושלים
פרויקט קירוי מנחם בגין ירושלים
(הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים, אדריכלים קולקר קולקר אפשטיין)

דרעי: "הגדלת היצע של דיור בר השגה"

שר הפנים, אריה דרעי אמר בעקבות ההחלטה על אישור התוכנית מתחם הנורית בעיר כי "התחדשות עירונית בירושלים מהווה בשורה גדולה לתושבי העיר ולשכונת קריית היובל בפרט. תושביה הותיקים ייהנו מדירות חדשות, מסביבה נעימה, מאזורי מסחר חדשים ומתשתיות תחבורה שיקשרו אותם באופן טוב יותר לשאר חלקי העיר. משרד הפנים ימשיך להשקיע ממרצו של הותמ"ל בהתחדשות עירונית, והתוצאה היא הגדלת היצע דיור בר השגה בירושלים".
יו"ר הותמ"ל, אדית בר, מסרה כי "מדובר בתוכנית דגל בירושלים, אשר מביאה בשורה אמיתית לדיירים המתגוררים במתחם. התוכנית קודמה בלוח זמנים מהיר, תוך הקפדה על איכות ויצירת ודאות תכנונית שהיא קריטית בתהליכי התחדשות עירונית מורכבים". יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, הוסיף: "ירושלים היא אחת הערים המרכזיות בהן נדרשת התחדשות עירונית בהיקפים גדולים. הבניינים הישנים והמתפוררים בהם מתגוררים התושבים במתחם הנורית כבר אינם ראויים למגורים. זהו צעד משמעותי נוסף בדרך של התושבים לסביבת מגורים טובה ובטוחה יותר".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, התייחס לתוכנית במתחם הנורית ואמר כי "אישור התוכנית על ידי הותמ"ל מהווה צעד משמעותי בתחום ההתחדשות העירונית בעיר. תוך מספר שנים נגדיל באופן משמעותי את מספר יחידות הדיור, לצד פיתוח מרכזי מסחר, תעסוקה ותשתיות תחבורה. בכך נוכל לתת מענה נוסף לביקושים הקיימים בשוק ולהפוך את השכונות הוותיקות בעיר לרלוונטיות עבור צעירים ומשפחות צעירות". על התוכנית בשכונת רסקו מסר: "אנו פועלים במלוא הנחישות בהצבת ההתחדשות העירונית בראש סדר העדיפויות, רואים בה את העתיד הנכון לירושלים ויעד חברתי, חינוכי, קהילתי וכלכלי לעיר".
התוכנית במתחם הנורית קודמה על ידי עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים, המינהלת להתחדשות עירונית בעיר ובאמצעות משרד ארי כהן אדריכלים ויובל ויצמן ניהול פרויקטים. התוכנית בשכונת רסקו קודמה על ידי עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ובאמצעות משרד אדריכלים בועז ביטמן.