השרים נגד תחרות בנמל? במשרד התחבורה ינסו לבטל את הגדרתו של נמל אשדוד כ"קבוצת ריכוז" כדי לאפשר את העברתם העתידית של רציפים 24 ו-25 לתחומו, ובכך למנוע הכנסת תחרות לנמל כפי שתוכנן תחילה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הנמל הוכרז ב-2015 "קבוצת ריכוז" על ידי הרשות להגבלים עסקיים, אז נקבע שהוא "מונופול אזורי" בזירת הפריקה והטעינה של מכולות, דבר שהעניק כלים לגופי המדינה להתמודד מול ועד העובדים, לרבות הגשת בקשות לבית הדין לעבודה לביטול או השהיית עיצומים ושביתות בטענה לפגיעה בתחרות.
ההגדרת הנמל כ"קבוצת ריכוז" נקבעה לחמש שנים במהלכן יכל להפעיל רציפים חדשים בתחומו רק אם הם רציפים מושבתים. מאידך, נאסר עליו להפעיל את רציפים 24–25 בתחומו ששודרגו טרם כניסת הנמל הדרומי לפעולה, רציפים שהוועד מבקש להשאיר ברשות הנמל.
בשבוע שעבר, בתום כינוס עם נציגים ממשרד האוצר, רשות החברות הממשלתיות, ועדי העובדים, ההסתדרות והנהלת נמל אשדוד,הודיעו השרים ישראל כץ ומירי רגב לראש רשות התחרות מיכל הלפרין שאם המדינה תחליט להעביר רציפים לנמל הקיים, תהיה זו בבחינת "מדיניות ממשלה" שאסור לרשות להתערב בה. בכינוס הודיעו השניים כי הם נוטים לקבל את בקשות ועדי העובדים ולהבטיח שלא יכנס מפעיל חדש בשני הרציפים האמורים, מה שימנע תחרות משולשת - הנמל הקיים, מפעיל חדש ונמל חדש.
גורמים אומרים ל"כלכליסט" כי ברשות התחרות נדהמו מהצהרת השרים, משום שיממה לפני הדיון שלחה הלפרין מכתב אישי לרגב בו התריעה בפניה כי אין לחלק לוועדים הבטחות משום שמהלך כזה עלול להסתיים כ"הסדר כובל", או לכל הפחות בפגיעה בתחרות. "על פני הדברים הסדר מהסוג המוצע (הענקת רציפי 24–25 לוועדים - ל"ג) עיקרו אחד - הפחתת התחרות בין נמל לאשדוד ובין מתחרה פוטנציאלי".
רגב וכץ התעלמו מהאזהרה כשהודיעו על נטייתם לקבל את דרישת הוועדים, תוך מציאת פשרה ששותפיות הגז יעשו שימוש ברציפים 24–25 כמחסן ציוד, דבר שיבטיח העדר תחרות לנמל הקיים מצד אחד, ויניב הכנסות משכירות מצד שני.
מי שנעדר מהפגישה היו בעלי הנכס עצמו - חברת נמלי ישראל. מדובר בחברה בורסאית שהיא גם הרגולטור הממונה על הנמלים, שהעברת נכסים לידי ועדי העובדים בהחלטת שרת התחבורה באה מבחינתה בתזמון רע - ערב פרסום דו"חות הרבעון השני של 2020.