רשתות החזרה ללימודים ירוויחו השנה פחות בשל הוזלת ילקוטים, אך ההורים ישלמו כנראה יותר בשל העלייה ברכישת ציוד מחשוב: לפי נתוני חברת המחקר דן אנד ברדסטריט, שוק החזרה ללימודים המסורתי, שנשען בשנים קודמות על ילקוטים, צפוי לרשום השנה ירידה כספית של כ-20%, לראשונה זה מספר שנים שבהן הציג עלייה. הפדיון המצרפי השנה צפוי לעמוד על 400-450 מיליון שקל (לעומת 550-500 מיליון שקל אשתקד, מחצית הפדיון מילקוטים).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ביולי השנה המכירות היו נמוכות כי ההורים היו בחוסר ודאות. לכן כבר ביולי מכרנו תיקים אורתופדיים ב-215 שקל במקום 269 שקל כמו בשנה שעברה. אף אחד לא ידע אם התלמידים באמת יחזרו ללימודים בספטמבר. פחדנו להישאר עם סחורה", מספרים בקרביץ, הרשת הגדולה בתחום. "המכירות באוגוסט דווקא טובות, אפילו יותר טובות מהשנה שעברה. אנחנו צופים שהמכירות יימשכו עמוק לתוך ספטמבר".
2 צפייה בגלריה
סניף של קרביץ
סניף של קרביץ
סניף של קרביץ

הרווחיות נשחקת

לפי דן אנד ברדסטריט, בחלק ניכר מהרשתות ילקוטי טרולי, שנחשבים ליקרים ביותר, נמכרים השנה ב-25%-30% פחות. כלומר, אם אשתקד המחיר שלהם עמד על 350-320 שקל לתיק, השנה המחיר עומד על כ-250 שקל. מדובר בעיקר בילקוטים של קל גב, שנחשבת לחברה החזקה בשוק. לצידה נמכרים תיקים של מודן (שלא נמכרים בקרביץ) וניקי.
"בשנים האחרונות הביקושים לשוק הילקוטים היו קשיחים ולא היו הנחות בסדרי גודל האלה, בפרט לא על ילקוטי הפרימיום האורתופדיים", מציינת אפרת שגב, סמנכ"ל מנהלת אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט. עקב כך, הרווחיות הגולמית בשוק הילקוטים נשחקה ועומדת השנה על 17%-20% לעומת 25%-30% (לא כולל מרווח גולמי נוסף עבור היבואנים).
עם זאת, יש קמעונאים גדולים שציינו שכתוצאה ממבנה השוק ומהתחרות, לאחר הוצאות תפעוליות, הרווחיות שנותרת בשורה התחתונה ממכירת המוצר נאמדת באחוזים בודדים, כאשר מכירת הילקוטים מהווה אמצעי משיכה להשלמת סל הקנייה עם מוצרים נוספים.
חלק מהרשתות אף חברו לארגוני מועדונים (כגון אשמורת של הסתדרות המורים ובהצדעה של משרתי המילואים) ומציעות קופונים בהנחות של עשרות אחוזים למוצרי חזרה לבית ספר מסורתיים.

החנויות הפרטיות נפגעו

במקביל, חלה עלייה תלולה בקניית ציוד מחשוב בשל שילוב למידה מרחוק בשנת הלימודים הקרבה. הורים מדווחים על רכישת מחשב נוסף לילד, על רכישת אוזניות, רמקולים, מיקרופון וכמובן - מדפסות, דיו ונייר עבור הדפסות ביתיות. חלק מהרשתות, למשל אופיס דיפו, מציעות מחשבים "מחודשים" במאות שקלים למחשב, כחלופה זולה.
לפי דן אנד ברדסטריט, "נרשמת השנה עלייה מהותית במכירת מחשבים וציוד נלווה על חשבון ילקוטים ומוצרי נייר מסורתיים (מחברות, דפדפות, קלסרים) הנמצאים בירידה במכירות. בין המוצרים המאופיינים בנפח מכירות מוגבר: מחשבים ניידים, טאבלטים, אביזרי מחשב, מצלמות מחשב (תחום שעל פי גורמים בענף הוגדר בעבר ועד פרוץ משבר הקורונה כ'תחום מת'), מדפסות, ריהוט משרדי (שולחנות עבודה, כיסאות משרדיים), מוצרי גיימינג (על רקע השהות של ילדים בבית) ועוד. הפגיעה בהצטיידות חלה בעיקר על תלמידי הכיתות הגבוהות (ה' ומעלה), כאשר בקניות של הצטיידות לכיתות א'-ד', שילמדו פיזית במוסדות החינוך, הפגיעה מתונה יותר".
עיקר הנפגעים מהמגמות הענפיות בצל משבר הקורונה הם חלק מספקי הילקוטים וחלק מהחנויות, בפרט חנויות עצמאיות מסוימות (שאינן חלק מרשת) במקרים שבהם תמהיל המוצרים הנמכרים בחנות נשען על כלי כתיבה מסורתיים. עוד נפגעות: רשתות הסטוק, שבשנים האחרונות מציעות סלי חזרה לבי"ס אטרקטיביים מבחינת המחיר, אך לא מתמחות בהיצע נרחב של מוצרים טכנולוגיים.
לעומת זאת, הרשתות הגדולות בענף מדווחות על יציבות (ואף עלייה קלה) בסך היקפי הפעילות בחודשים יולי-אוגוסט בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, תוך שינוי תמהיל המכירות. בסך הכל העלייה הכספית במכירת מחשבים וציוד נלווה בעת הזו מוערכת בכ-25%-30%, המפצה על הירידה במוצרים המסורתיים, בפרט הילקוטים.
בנוסף, ניכרת עלייה במכירות אונליין. באופיס דיפו מדווחים על כך ש-15% מהמכירות ברשת נעשו דרך האתר, וקרביץ, שהשיקה מחדש את האתר, מדווחת על עלייה של עשרות אחוזים במכירות דרכו. על פי הערכות, היקף המכירות של מוצרי חזרה לבית הספר באתרי אונליין צפוי להגיע השנה קרוב ל-15% מסך המכירות, לאחר שבשנה קודמת ערוץ זה היווה 5% מהמכירות.