שוק החזרה לבית הספר מתכווץ בעקבות משבר הקורונה. "30 שנה אני בתחום, ושנה כזו לא חוויתי" אומר גוגי (מנשה) זילכה, מנכ"ל אופיס דיפו בהווה וקרביץ בעבר. "הקניות לא בקצב שאנחנו רגילים אליו, ואין סיבה שיהיו. אף אחד לא יודע איך תיראה שנת הלימודים. אנחנו ערוכים לשורה של תסריטים". "באויר יש תחושה של חוסר ודאות שלא חוינו מעולם", מסכימה יעל יגלום מנכ"ל רשת יולו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שוק החזרה לבית הספר מוערך בשנים האחרונות בכ-300 מליוני שקלים. מחקר שוק שערכה אופיס דיפו צופה ירידה קלה בקניות השנה, אם כי את היקפה הסופי לא ניתן לצפות כרגע. בקרביץ כבר מאשרים ירידה של 12% בהשוואה ליולי אשתקד.
"אנחנו רואים ירידה של 12% בהשוואה לקניות של חודש יולי בשנה שעברה", מדווחת עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ, שהתחילה להפעיל כמו בכל שנה את ירידי חזרה לבית הספר ב-41 הקניונים בהם ממוקמים רוב סניפיה. לרשת יש 30 חנויות נוספות מחוץ לקניונים.
"הלקוחות שמגיעים שוהים משכי זמן קצרים יותר והם ממוקדים ויודעים מה הם רוצים. בקניות של הצטיידות לכיתות א'-ד' הפגיעה מתונה יותר. הפגיעה העיקרית בהצטידות לכיתות הגבוהות מה' ומעלה", היא מספרת, ושם גם צופה שבתאי את הפגיעה הגדולה. בגלל הלימוד מרחוק הצפוי בשכבות אלו.
יחד עם זאת, הענף נהנה השנה מיתרון השמיים הסגורים. אין טיסות והזמנות מחו"ל מתעכבות, אז משקל ההצטיידות מחוץ לישראל ירד - לאחר שגדל משמעותית בשנים האחרונות.
מנסים לחזר אחרי סבא וסבתא גם בעידן הקורונה
הבום הגדול של הצטיידות לבית הספר מתחיל מדי שנה אחרי תשעה באב, שיחול ביום חמישי הבא. יולי מתאפיין בקניות המקדימים, עם בולטות לנוכחות סבא סבתא שרוכשים בדרך כלל את הילקוטים האורתופדיים היקרים בקטגורית הילקוטים לנכדים העולים לכיתה א'.
השנה כמעט לא רואים אותם בחנויות ובירידים, ובקרביץ מנסים לחזר אחריהם באמצעות אפשרות רכישה בטלפון ובאון ליין. למען המבוגרים פותחים ברשת את קו הזהב, אפשרות לרכישה בטלפון המזכה במתנה, קונים בגילאי 65 פלוס יכולים לבחור בין בקבוק וקופסת אוכל תואמים לילקוט או קופסת ציוד, ובחירה בין איסוף בחניה של הסניף הסמוך למקום מגוריהם או משלוח לביתם.
אחרי הסופרים ותחום האופנה מגיע האון ליין לחזרה לבתי הספר ונתח האון ליין יוגבר השנה מעריכים בכל הרשתות. בקרביץ צופים שהקניות און ליין של ציוד לבית הספר יגיעו ל15%-20% מכלל הקניות, פי שלושה ויותר בהשוואה לשנה שעברה, ומספר הפריטים באון ליין המיועדים לחזרה לבית הספר הוכפל בהשוואה לשנה שעברה ויגיע לכ-6,000 .
גם באופיס דיפו מעריכים ש15% מהקניות יתבצעו און ליין, גידול משמעותי מול שנה שעברה. אפילו עידן 2000, שטרם מפעילה אתר מכירה, פיתחה מערכת שהחלה לפעול בגל הראשון של הקורונה המאפשרת קניה מרחוק באמצעות שילוב של און ליין, וואטסאפ ושיחה טלפונית בחלק מהחנויות.
מה לגבי המחירים וההיצע?
השנה, בניגוד לעבר, אין סיבה לרוץ לחנויות ולהקדים קניות - אין להיטים מובהקים שעלולים לאזול. "העדר סרטי ילדים שדיסני הפסיקה להשיק מאז הקורונה השפיעו על כך שאין להיטים היסטריים מכתיבי שוק כמו פרוזן לפני שנים אחדות", מסביר בני גרינאפל, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים. גם נועה קירל, שהלכה עם קרביץ ארבע שנים, נעלמה משוק החזרה לבית הספר. ילדי עובדי הרשת מחליפים אותה גם בקמפיין.
יובנטוס, פורטנייט ובמבי מצויים בכמויות מספקות. לעומת זאת, הספקים זהירים במחירים. אפילו הילקוטים האורתופדיים התחילו במחירים נמוכים בהשוואה לשנה שעבר: 219-229 שקלים לדגמים המבוקשים לעומת 249-269 שקלים בתחילת העונה אשתקד. "הפחד הגדול של הספקים והחנויות הוא להיתקע עם מלאים ולכן המבצעים באוגוסט צפויים להיות אגרסיביים במיוחד, ולא צפויה התנפלות בחנויות" אומרים בענף. אין גם כמעט גימיקים וחידושים, כי כולם הלכו על בטוח. חוסרים, אם יהיו, צפויים בחלק מדגמי המדפסות - כך צופים באופיס דיפו. בקרביץ לעומת זאת טוענים שיש די והותר.