גם אם אתם מקפידים על ניקיון, דואגים שלא יהיו מים עומדים בתוך ובקרבת הבית ועושים הדברה מדי שנה, זה לא מבטיח שלא תסבלו ממכת היתושים והמקקים בעונה זו. ישנם דברים שיכולים להיפתר רק באמצעות פנייה לרשות המקומית. מה חשוב לדעת? לפניכם המדריך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מקקים: לפעמים הבעיה היה בבורות ביוב של הרשות המקומית

"יש מקרים שבהם לא משנה כמה מקפידים על ניקיון, מדובר במפגע מקקים שהוא באחריות הרשות המקומית", אומרת ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף הדברה ומזיקים במשרד להגנת הסביבה. "מקקים בדרך-כלל מגיעים מבורות ביוב, ולכן חשוב לדאוג שהרשות המקומית תטפל בבורות הביוב שבמרחב הציבורי. לבתים הם חודרים דרך קופסת הביקורת הממוקמת לרוב בחדרי רחצה".
לדבריה, "כדאי לברר עם השכנים האם גם הם סובלים, ואם מדובר בסביבה נגועה, לפנות לרשות המקומית ולא להסתפק רק בהדברה של הדירה או הבניין, כי המפגע לא ייפתר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

יתושים: יש שני סוגים והסיבות להגעתם שונות

"עם נחל ליד הבית מזוהם, לא תעזור שום הדברה נגד יתושים בבית", מדגישה ד"ר זגרון. "היא גם ממילא לא אפקטיבית לאורך זמן. יש שתי משפחות של יתושים: כאלה שעוקצים ביום וכאלה שעוקצים בלילה".
היתושים המוכרים לנו אז ומתמיד, הם כאלה שעוקצים בשעות הערב. הם יכולים להגיע מאוד מרחוק, כך שגם אם יש נחל מזוהם במרחק של 2 ק"מ מהבית, ודוגרים שם יתושים, הם יגיעו עד לבית.
"במקרה כזה, הדברה לא תעזור", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "במקרה כזה, הדרך היחידה להתגונן מהם מיידית היא להתקין רשתות נגד יתושים, ולעשות שימוש במאוורר בשעות הערב, אם יושבים במרפסת או בגינה, שכן זרימה של אוויר מרחיקה אותם. כמובן שניתן לעשות גם שימוש בתכשירים על הגוף, לצורך הרחקת יתושים, אך זהו לא פתרון של קבע".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהו הפתרון המומלץ כדי להיפטר מהמפגע בצורה יסודית?
ד"ר זגרון: "במקרה כזה, הפתרון הוא לפנות לרשות המקומית ולבקש לתקן את המפגע. נציגי הרשות דוגמים את בית הגידול (בור עם מים עומדים, תעלת ניקוז, נחל או אגם), ובמידת הצורך אמורים להגיע לטפל במפגע. השנה היה לנו חורף מאוד גשום, אך שבדרום ובצפון היו הרבה מפגעים".
לדבריה, "אם תושב פונה לרשות המקומית ולא מקבל ממנה מענה, הוא בהחלט יכול לפנות למוקד חירום (*6911) ולדאוג שיטפלו בבעיה. זה רלוונטי גם למקרים של זרימות ביוב או למפגעי זבובים (בייחוד באזורים כפריים). בדרך-כלל התראה מספיקה, ויש גם סנקציה של קנסות לרשות המקומיות, וישנם מקרים שאף מגיעים להליכים משפטיים".
היתושים מהסוג השני, עוקצים בשעות היום, ומכונים יתושי טיגריס אסיאתי. הם עפים למרחק קצר יחסית, כך שהם לא מתפשטים למרחקים, ויכול בהחלט להיות מקרה שבו בשני בתים צמודים, באחד תהיה מכה של עקיצות ובשני כלום.
"החיסרון הגדול הוא שהם זקוקים לממש מעט מים כדי להתרבות, ומספיקה תחתית של עציץ רטוב, כדי להוות עבורם בית גידול", מסבירים במוקד השירות. "אפילו בתוך פקק של בקבוק, או בתוך מים שנקווים סביב צמח שהשקנו. כאן הפתרון הנכון הוא להקפיד לייבש מקומות שבהם יש מים עומדים, ולהימנע מהשקיית יתר, שגורמת למים להיספג בקרקע במשך מספר שעות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
האם יתוש זה מסוכן?
מעבר לכך שהעקיצה של יתוש הטיגריס האסייתי הרבה יותר כואבת מאשר עקיצה של יתוש רגיל היא גם יכולה להעביר מחלות. ד"ר זגרון: "אמנם בישראל טרם התגלו מקרים של קדחת דנגי (כפי שהתגלה בשנת 2019 בהודו), אך זו בהחלט סכנה שיכולה להגיע ארצה עם מטיילים. (ברגע שיש להם בדם את קדחת הדנגי, ויתוש עוקץ אותם, הוא יכול להעביר את המחלה הלאה)".
לכן, הטיפול המונע כאן הוא מאוד חשוב. ד"ר זגרון: "אם יתושה אחת מגיעה לחצר, לא יקרה כלום, כי מחזור החיים של סוג זה של יתושים הוא קצר. ואולם, אם היא מתחילה להטיל, וזה נמשך לאורך זמן, יותר קשה להיפטר מהמפגע. כמו כן, ילדים הרבה יותר רגישים לסוג זה של עקיצות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהם אמצעי ההדברה הקיימים נגד יתושים?
ד"ר זגרון: "יש חומרים שמיועדים רק לשימוש בשטחים פתוחים (סביבה חקלאית, למשל). לעומת זאת, יש תרסיסים נגד יתושים המיועדים להדברה בגינות. זה אינו פתרון ארוך טווח, אלא הורג רק את היתושים שקיימים באותו הרגע בשטח. כמה שעות לפני אירוע, למשל, ניתן לבצע הדברה כזו".
צריכים מדביר? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 15:03, 19.07.20