שני הסגרים שהטילה הממשלה כדי להוריד את מספר הנדבקים אמנם עצרו את ההתפרצות ‑ אבל גבו מחיר כלכלי כבד. עכשיו מתברר עד כמה: נתונים חדשים שמתפרסמים מציגים תמונה קודרת במיוחד, שלא זכורה גם מימי המלחמות, האינתיפאדות והמיתון שפקדו את המדינה לאורך ההיסטוריה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הערכות, נסגרו בישראל השנה כבר כ-65 אלף עסקים ועד סוף השנה יגיע המספר הזה ל-80 עד 87.5 אלף חנויות ובתי עסק. מדובר בשיא היסטורי: לשם השוואה, בכל אחת מעשר השנים האחרונות נסגרו בין 37 אלף ל-45 אלף עסקים בלבד.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
המצב החמור נשקף מכל רחוב בארץ. במדרחוב בן יהודה בירושלים למשל מוצעות 15 חנויות להשכרה. מזכיר האיגוד הארצי למסחר, עזרא עטיה, שמנהל את תיקי המס של מאות בעלי חנויות במרכז ירושלים, אמר בעצב: "לא זוכר בעשרות השנים האחרונות מצב כל כך מדאיג, כל כך עצוב, כל כך חסר ודאות לגבי מה שעוד צפוי לנו. אפילו כאשר התפוצצו בעיר אוטובוסים ומסעדות ולא הייתה תיירות - המצב לא היה כל כך חמור ולא נסגרו כמעט עסקים".
מנתוני חברת דן אנד ברדסטריט מתברר עד כמה המצב עגום. להערכת החברה, על פי קצב סגירת העסקים עד היום, ייסגרו בכל שנת 2020 כ-80-75 אלף עסקים, נתון המהווה עלייה דרסטית של 70% בכמות סגירות העסקים בהשוואה לשנה שעברה. ההסתברות לסגירת עסק קיים קפצה השנה ל-13%, לעומת 7.5% בשנת 2019.
באופן לא מפתיע, הענף שהכי נפגע מהמשבר הוא ענף המסעדנות. לפי שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, 2,000 מסעדות נסגרו בסגר הראשון ‑ ועד סוף השנה המספר הזה צפוי לזנק ל-3,500. ברמן אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי כיום פועלות במשלוחים רק 4,000 מתוך 12 אלף המסעדות שנותרו. בסך הכל יירד מספר המסעדות מכ-14 אלף ערב המשבר לפחות מ-11 אלף עד סוף השנה. "נכנסנו למשבר עם 200 אלף עובדים. כעת נשארו להערכתנו רק 50 אלף. השאר פוטרו או בחל"ת", אמר ברמן.
לפי חברת דן אנד ברדסטריט, ייסגרו 1,800 עסקים בתחום הבנייה והשיפוצים, 1,150 עסקים בתחום ההסעה והתחבורה וכ-950 חנויות אופנה והלבשה. ד"ר רובי נתנזון ממרכז מאקרו, המכון הישראלי למחקר כלכלי וחברתי, טוען כי בלי תמיכה ממשלתית משמעותית 87,400 בתי עסק צפויים להיסגר בעקבות המשבר.
2 צפייה בגלריה
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
(צילום: טל קירשנבאום)
אפרת שגב, סמנכ"לית בכירה בדן אנד ברדסטריט, אמרה אתמול (שני) ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "מדובר במצב חריג מאוד של סגירת עסקים. שני סגרים ומאות אלפי אנשים שסגורים בבית הם בשורה רעה לעסקים. הסיבה העיקרית לסגירת עשרות אלפי עסקים, מצב שטרם ראינו כמותו, היא אי-הוודאות. בעל עסק שלא יכול להעריך מה הם סיכויי העסק להתקיים, אם יהיה סגר שלישי ואם המצב יחמיר, פשוט סוגר את העסק". לדבריה, כבר במחצית הראשונה של 2020, בשלושה חודשי משבר בלבד, נסגרו בישראל 38 אלף עסקים ‑ מספר שלא היה כדוגמתו.
בשנת 2020, בצל המשבר, נרשמו תמורות גבוהות במדדי הסיכון בקרב חלק מענפי המשק. השינוי המהותי ביותר נצפה בענף סוכנויות הנסיעות, בשל הקיפאון העולמי בענף התיירות. ענפים אחרים שנמצאים בסכנה גבוהה הם ענפי המלונאות והמסעדות, וכן ענפי הבנייה, התחבורה והאופנה.
בתוך כך, מספר הבלתי מועסקים שוב חצה את רף המיליון. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במחצית הראשונה של חודש אוקטובר נעדרו זמנית ממקום עבודתם 1,079,500 עובדים, מספר שיא מאז חודש יוני.