ביום האחרון של שנת 2020 (ה') אישרה ועדת הכספים של הכנסת שורה ארוכה של שינויים פנימיים בתקציבי משרדי הממשלה, בהיקף של מיליארדי שקלים. סביב אחת מההעברות למשרד הדתות התעורר ויכוח והוקמה ועדה לדון בסוגיה.
ואלה השינויים העיקריים האחרונים בשלב הזה, קרוב לוודאי, בתקציב ההמשכי לשנת 2020:
כ-1.15 מיליארד שקל - בשינויים פנימיים בתקציב משרד התחבורה. הועברו כספים למטרות האלה: כ-60 מיליון שקל לתוכנית רכבות כבדות, כ-227 מיליון שקל לתוכנית תחבורה והסעת המונים, כ-302 מיליון שקל לתוכנית כבישים בין-עירוניים, כ-166 מיליון שקל לתוכנית כבישים עירוניים, כ-406 מיליון שקל לתוכנית כבישים לתחבורה ציבורית. במסגרת שינויים אלה מבוצעת, חרף מכת תאונות הדרכים בכבישי הארץ, הפחתה של כ-77 מיליון שקל מתוכנית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
כ-235 מיליון שקל - שינויים פנימיים בתקציב משרד הרווחה. כ-64 מיליון שקל יועברו לשיפוץ מבני רווחה והקמת מעונות יום שיקומיים, כ-57 מיליון שקל לתוכניות פיתוח במגזר הבדואי, הדרוזי והצ'רקסי; כ-35 מיליון שקל לתשתיות מחשוב, הוצאות תקשורת, תמיכה בביטחון תזונתי, ופעולות מחקר; 32.5 מיליון שקל לטיפול בשורדות זנות, בהתאם לביצוע בפועל בשנת 2020; כ-24 מיליון שקל עבור בינוי ושיפוצים במסגרות חסות הנוער; כ-22 מיליון שקל עבור מיגון מוסדות רווחה.
כ-2.1 מיליארד שקל - שינויים פנימיים בתקציב משרד החינוך. כבכל שנה, בסוף שנת התקציב מבוצעים שינויים תקציביים להתאמת התקצוב לצרכי הביצוע במשרד. ברוב המכריע של המקרים השינויים מבוצעים בתקנות המיועדות לתשלומי שכר, זאת נוכח עדכונים שוטפים במנגנונים, וכך שתקציב השכר נבנה בהתאם לתחזיות והפערים מתגלים לקראת סוף השנה, כך גם לגבי תוכניות ופעולות המשרד אשר נבנים על סמך תחזיות למספר התלמידים המשתתפים ולמשתנים נוספים.
כך מיועדים השינויים לצרכים האלה: כמיליארד שקל עבור מימון חוסרי שכר במסגרת אוכלוסיית החינוך המיוחד בגילי 3-21, במסגרות חינוך מיוחד ובמסגרות שילוב בחינוך הרגיל; כ-560 מיליון שקל למימון חוסרי שכר לעובדי השירותים המשלימים בבתי הספר שאינם עובדי הוראה - שרתים, מזכירים, עובדי אחזקה וכדומה; כ-289 מיליון שקל עבור התאמת תקציב שכר המורים בחטיבות העליונות לצרכים בפועל; כ-136 מיליון שקל למימון חוסרי שכר במעיין החינוך התורני ובחינוך המוכר שאינו רשמי, לפי בקשת משרד החינוך; כ-22 מיליון שקל עבור התאמת התקציב לביצוע בפועל של תוכנית משרד החינוך הנוגעת לפעילויות ופרויקטים שונים; כ-119 מיליון שקל להתאמת התקציב לביצוע בפועל של תשתיות היקפיות למוסדות חינוך, לחידוש מבנים והנגשתם.
18 מיליון שקל יועברו ממשרד האוצר למשרד החינוך לשינויים פנימיים: התקציב מיועד למימון פעולות החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני, פעילות תרבות יהודית ולפעילות מתנ"סים לאוכלוסיות מגוונות כולל להט"ב בירושלים. ההתאמות לבקשת משרד החינוך הן לביצוע בפועל של ההוצאות השוטפות של מוסדות החינוך, לצד שינויים פנימיים. במשרד האוצר הסבירו, כי התקציב הוא במסגרת הסכמים פוליטיים, לאחר שאלה עברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה.
8 מיליון שקל יועברו ממשרד האוצר למינהל האזרחי, תאום הפעולות בשטחים: התקציב מיועד לפיתוח מרחב ארץ המנזרים שבאזור ים המלח, בהתאם להחלטת הממשלה בנידון.
34.5 מיליון שקל יועברו מהאוצר לרשויות מקומיות: התקציב מיועד למענק ביטחוני לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון, במסגרת החלטת ממשלה בנידון.
כ-3 מיליון שקל מהאוצר למשרד הדתות: התקציב מיועד לתגבור פעילות שירותי ייעוץ והכוונה הלכתיים בתחום הפוריות, בהתאם למבחני תמיכה. ההעברה היא במסגרת הסכמים פוליטיים, ולאחר שעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה.
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, "יש צורך חיוני מהמדרגה הראשונה בנושא הזה, וזה לא שהמדינה אומרת אני נותנת כסף כדי לדאוג לזוגות שמתקשים בלידת ילד, הכסף הוא במסגרת הסכם קואליציוני, וגם במצב הזה בא משרד הדתות ובלי לדבר עם הגופים עשה קריטריונים ששינו בפערים אדירים את המצב, ארגונים מסוימים מקבלים המון ואחרים כלל לא מקבלים".
ח"כ בצלאל סמוטריץ': "זו החלטה שרירותית של משפטנים. אני רוצה לדעת אם תקום ועדה מקצועית לעניין הזה".
במסגרת הביקורת הוציא יו"ר הוועדה את הדיון להפסקה, בסופה הודיע נציג משרד הדתות כי תקום ועדה לבחינת הסוגיה: "שוחחתי עם המנכ"ל, אנחנו מוכנים להקים ועדה מקצועית שתבחן את הצרכים ביחד עם הגורמים המבצעים, על מנת לתת מענה נכון יותר לסוגיה".
לאור הדברים, אושרה ההעברה בכפוף לרביזיה של יו"ר הוועדה.