דווקא עם פתיחת נתב"ג בהרחבה רבה יותר לקראת הקיץ, עשויים תעריפי האגרות לנוסעים להתייקר. זאת, אם חבילת הסיוע, שהבטיח היום (רביעי) משרד האוצר לרשות שדות התעופה, לא תהיה מספקת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר, ישראל כץ, וגורמי המקצוע במשרד האוצר סיכמו עם מנהלי רשות שדות התעופה על צעדים שישמרו על יציבותה הפיננסית של הרשות והמשך פעילותה הסדירה במהלך תקופת משבר הקורונה, וכן על קידום המעבר להפעלה חיצונית של שדות התעופה רמון וחיפה.
1 צפייה בגלריה
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
האם יועלו תעריפי האגרות לנוסעים לחו"ל בקיץ שאחרי הקורונה?
(צילום: מוטי קמחי)
במסגרת ההסכמות, הבהיר משרד האוצר את מחויבותו ליציבותה הפיננסית של הרשות ואת חשיבות פעילותה למדינה, וכן קבע מספר צעדים שמטרתם לסייע לרשות להמשיך בפעילותה הסדירה במהלך תקופת משבר נגיף הקורונה, בהם דחיית תשלומי הרשות לרשות מקרקעי ישראל בהיקף של 155 מיליון שקל, וכן הגדלת היקף יכולת ההלוואות של הרשות בחצי מיליארד שקל.
במסגרת אותם צעדים, הבהיר היום משרד האוצר כי במקרה של הימשכות או החמרה של המגבלות על פעילות התעופה, שבגינן יתקיים חשש ליציבותה הפיננסית של הרשות, האוצר ימליץ לממשלה להעמיד סיוע פיננסי לרשות. בנוסף, נקבע כי רשות שדות התעופה תקדם עבודת מטה להפעלה חיצונית של שדות התעופה רמון וחיפה.
במכתב ששיגר היום מ"מ מנכ"ל משרד האוצר, יעקב בליטשטיין, למנהל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, נאמר כי "משרד האוצר מחויב ליציבותה הפיננסית של רשות שדות התעופה לאור חשיבות פעילותה למדינה, לרבות המשך פעילותה הסדירה במהלך קופת משבר נגיף הקורונה". במכתב מחויב משרד האוצר להגדיל את היקף יכולת ההלוואות של הרשות מ-2 מיליארד שקל ל-2.5 מיליארד שקל.
כמו כן, ככל שהשלכות משבר נגיף הקורונה על רש"ת יימשכו, באופן שיוסכם כי קיים חשש לגבי יציבותה הפיננסית, לרבות השלכות על יכולת גיוס והחזר חוב, "דרגי המקצוע במשרד האוצר ימליצו לממשלה להעמיד סיוע ממשלתי לרשות. זאת, בדרך של תיקוני חקיקה בעניינים של נטילת מלוות, העמדת ביטחונות מצד המדינה, מימון ישיר שתעמיד המדינה לרשות, העלאת תעריפי האגרות או הפחתת התמלוגים אותם משלמת הרשות למדינה.
"לבקשת רש"ת, אגף התקציבים יפעל מול משרד התחבורה לאישור משותף של הגדלת מסגרת תקני כ"א המאושרת לשנת 2021, עקב דרישות והנחיות משרדי התחבורה והבריאות לשינויים בפעילות נתב"ג בעקבות התפשטות נגיף הקורונה".
שר האוצר, ישראל כץ, אמר היום כי "מתוך הבנה שענף התעופה נמצא במצב קשה וייחודי, הנחיתי לפרוס רשת ביטחון שתעניק ודאות לרשות שדות התעופה, ואשר מבטאת את מחויבות המדינה כלפי הרשות. אני מברך על הסיכום החשוב אליו הגענו, שמהווה צעד משמעותי ומתחייב על מנת לשמר את חוסנה של התעופה האזרחית בישראל, ואנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לחזק את הרשות ולתמוך בה בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה".