ישראל עלתה למקום ה-30 בדירוג הכלכלות החזקות ברחבי העולם בשנת 2020, לאחר שדורגה במקום ה-33 בשנת 2019. כך לפי הדו"ח השנתי של המרכז לחקר כלכלה ועסקים (CEBR) שפורסם בסוף השבוע. מחברי הדו"ח מעריכים כי בשנת 2035 תעלה ישראל למקום ה-29.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הדו"ח, המשק הישראלי נפגע קשות ממשבר הקורונה, וכתוצאה מכך ההערכה היא כי התוצר צנח ב-5.9% בשנת 2020. הצפי כי התאוששות המשק עד לרמה של שיאי העבר שלו תקרה בשנת 2021 לפי הדו"ח, ובתוך כך קצב הצמיחה השנתי של התוצר יעמוד על 4.4% בממוצע בין 2021 ל-2025, ויאט לקצב של 4% בממוצע בין 2026-2034. בינתיים, אובדן הכנסות ממיסים והתמיכה הכספית מצד הממשלה דחפו את יחס החוב לתוצר מרמה יציבה למדי של כ-57% ב-2019, לצפי ל-77% בשנת 2021.
3 צפייה בגלריה
קניות אחרונות בקניון אילון ברמת גן לקראת הסגר השלישי
קניות אחרונות בקניון אילון ברמת גן לקראת הסגר השלישי
קניות אחרונות לקראת הסגר השלישי
(צילום: דנה קופל)
עוד נכתב בדו"ח כי המדיניות הכלכלית של ישראל בשנים האחרונות כוונה לרפורמות לפתיחת השוק ולרפורמות שמטרתן לצמצם את אי השוויון. לטענת המחברים, בישראל חל שיפור בתחרות בשוק המוצרים, בתחבורה הציבורית ובתחום צמצום הרגולציה. בנוגע לאי השוויון, המאמץ המרכזי במדיניות הכלכלית התרכז בחינוך ובגמישות העבודה בשוק. עוד מצויין בדו"ח כי ישראל מדורגת במקום ה-35 במדד קלות עשיית עסקים בעולם ובמקום ה-26 במדד התחרותיות.

בדו"ח מצויין כי המשק הישראלי מונע על ידי הטכנולוגיה המפותחת בארץ, שמתבססת על ההוצאות הביטחוניות הגבוהות של המדינה - מה שמשקף את ההתמודדות של ישראל עם שכנותויה העוינות. עם זאת, מוזכר בדו"ח כי בשנתיים האחרונות הופחת המתח בין ישראל לחלק גדול מהעולם הערבי.
בתוך כך, בפרק שמפרט על מצבה הכלכלי של ערב הסעודית, המדורגת במקום ה-19 בשנת 2020, נכתב כי שלום של הממלכה הערבית עם ישראל יזניק את הכלכלה הסעודית באופן משמעותי, בגלל היכולות הטכנולוגיות של ישראל. על בסיס זה, כלכלני הדו"ח צופים כי ערב הסעודית תעלה בשני מקומות בדירוג בשנת 2035, למקום ה-17.
הפגישה החשאית בסעודיה

סין צפויה להפוך לכלכלה החזקה בעולם מוקדם מהצפוי

בצמרת הדירוג ממוקמות ארצות הברית, סין ויפן, לפי הסדר הזה, אלא שבצפי לשינויים בפסגה חל עדכון. לפי הדו"ח, סין תעקוף את ארה"ב ותהפוך לכלכלה הגדולה בעולם ב-2028 - חמש שנים מוקדם יותר ממה שנחזה בעבר, וזאת הודות לקצבי ההתאוששות השונים של שתי המדינות ממגפת הקורונה.
"במשך זמן מה, בלב הכלכלה העולמית נמצא סכסוך הסחר בין ארה"ב וסין", נכתב בדו"ח. "מגפת הקורונה והשלכותיה הכלכליות בהחלט היטו את היריבות הזאת לטובתה של סין".
לדברי מחברי הדו"ח, ה"ניהול המיומן של המגפה" על ידי סין, עם הסגר ההדוק שהטילה בשלב מוקדם, ולעומתו הנזק ארוך הטווח לכלכלות במערב, גרמו לכך שביצועיה היחסיים של סין השתפרו. הצפי לפי הדו"ח הוא שהצמיחה הכלכלית השנתית הממוצעת של סין תעמוד על 5.7% בשנים 2021-2025, לפני שתאט ל-4.5% ב-2026-2030. בארה"ב הצפי הוא להתאוששות פוסט-מגפה חזקה בשנת 2021, אך הצמיחה שלה צפויה להאט ל-1.9% בממוצע בשנים 2022-2024 ואז ל-1.6% בשנים לאחר מכן.
3 צפייה בגלריה
דגל ארצות הברית דגל סין שר החוץ הסיני וונג יי מייק פומפאו
דגל ארצות הברית דגל סין שר החוץ הסיני וונג יי מייק פומפאו
דגל ארצות הברית, דגל סין ושרי החוץ של המדינות
(צילום: EPA)
יפן, על פי מחברי הדו"ח, תישאר הכלכלה השלישית בגודלה בעולם במונחים דולריים, עד תחילת שנות השלושים של המאה ה-21, אז הודו צפויה לעבור אותה, ולהוריד את כלכלת גרמניה מהמקום הרביעי לחמישי.
בריטניה, שמהווה כיום את הכלכלה החמישית בגודלה בעולם על פי מדדי CEBR, צפויה לרדת למקום השישי ב-2024. למרות הפגיעה שתספוג בריטניה ב-2021 בעקבות עזיבתה את האיחוד האירופי, התמ"ג הבריטי צפוי להיות גבוה ב-23% מזה של צרפת עד 2035, בין היתר בזכות הובלתה בתחום הכלכלה הדיגיטלית.
אירופה הייתה אחראית ל-19% מהתפוקה מתוך עשרת הכלכלות הגדולות בעולם ב-2020, אך השיעור הזה יירד לפי מחברי הדו"ח ל-12% עד 2035, או נמוך מזה, אם תהליך ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד יקרטע. הארגון אמר גם שהשפעת המגפה על הכלכלה העולמית צפויה לבוא יותר לידי ביטוי בהגברת אינפלציה, ולא בהאטת צמיחה.