תזכורת: החברות שמגייסות עובדים דווקא עכשיו
(צילום: שחר גולדשטיין)

"לצד השימוש במודל החל"ת יש להחיל מסלולים תומכי תעסוקה בדמות 'המודל הגרמני' ומסלול לסבסוד תעסוקה והכשרה מקצועית. זו הדרך היחידה לעודד תעסוקה ולמנוע קריסת עסקים ואבטלה המונית".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך כתבו אתמול (א') שר הרווחה איציק שמולי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר ישראל כץ.
4 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
במכתב שהגיע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" הם מציינים כי "המודל הגרמני" מאפשר למעסיקים לצמצם את תעסוקת העובדים למספר השעות והימים הדרוש להם ושאותם הם יכולים לממן, ואילו המדינה מסבסדת, דרך המעסיק, את חלק השכר שקוצץ.
ניקח למשל עובד שמשתכר 10,000 שקל ברוטו: אילו יצא לחל"ת המדינה הייתה משלמת לו 7,000 שקל, אבל הוא היה בבית.
במודל הגרמני העובד מועסק בחצי משרה. הוא מקבל מהמעביד 5,000 שקל והמדינה משלמת 5,000 שקל. התוצאה: העובד לא איבד שכר, המעביד שומר את העובד שכבר עבר הכשרה, והמדינה משלמת 5,000 שקל במקום 7,000 שקל דמי אבטלה.
מחקר שנערך ב-OECD העלה שבמדינות בהן מומש מודל של תשלום דמי אבטלה בלבד עלה שיעור האבטלה בצורה משמעותית ביחס למדינות בהן מומש מודל כלשהו של סבסוד תעסוקה. תוצאות דומות נרשמו גם לאחר המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008. וכן, בישראל, בה לא נעשה שימוש במודל הגרמני, שיעור האבטלה עלה בצורה הגבוהה ביותר מכל מדינות ה-OECD.

"בגלל קיבעון מסוכן מאות אלפים ישקעו לאבטלה כרונית"

במכתבם לנתניהו ולכץ מציינים הארבעה כי על מנת להתאים את המודל למציאות הישראלית העכשווית ולשוק העבודה המקומי יש לעבור ליישום מיידי של מודל ישראלי לסבסוד תעסוקה, שיקטין משמעותית את מספר המובטלים, יגדיל את הכנסתם ויסייע בהזנקת המשק. במקביל, יש לקדם מהלך לאומי של ביצוע הכשרות מקצועיות במימון מלא של המדינה שבצדן דמי קיום מוגדלים.
4 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
שר הרווחה, איציק שמולי
(צילום: אבי מועלם )
"הרינו לפנות אליכם בבקשה להביא באופן מיידי לדיון דחוף ולהחלטה הצעה זו בקבינט הקורונה או במליאת הממשלה. המשך הפעלת מודל החל"ת הנוכחי, ללא מודל לסבסוד תעסוקה, הוא מזיק, ולא יאפשר התמודדות רצינית ואפקטיבית עם האבטלה הגואה וכפועל יוצא גם עם מצב המשק", כתבו הארבעה.
שמולי אמר אתמול: "25 מדינות ב-OECD כבר הלכו קדימה ורק כאן מתעקשים להישאר מאחור. באופן מוכח, מעבר ממודל חל"ת למודל הגרמני עם סבסוד שכר מביא לירידה דרסטית באבטלה ולעלייה בתוצר. אנו משלבים זרועות עם כל בכירי המשק ודורשים שינוי מיד, אחרת בגלל קיבעון מסוכן מאות אלפי ישראלים ישקעו לאבטלה כרונית. המעבר טוב לכולם: המדינה תשלם פחות אבטלה, השקעת המעסיקים לא תרד לטמיון ואילו העובדים ישמרו על מקום העבודה".
4 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד אמר כי "עבודה מסובסדת קצרת זמן, או 'המודל הגרמני', היא פתרון שכל הצדדים מרוויחים ממנו. העובדים נשארים במעגל העבודה, נהנים מרצף תעסוקתי ולא נפגעים בשכרם; המעסיקים מקבלים את הגמישות שדרושה להם כדי להעסיק את העובדים בהיקף הנחוץ עד להתאוששות העסק, ולמדינה זה עולה פחות מלשלם דמי אבטלה מלאים".
מאמנסטי אינטרנשיונל ישראל, נמסר בתגובה כי "הנתונים שאספנו עד כה מלמדים שתמונת המצב הכלכלית של ישראל מחייבת את הממשלה לשינוי מדיניות מהיר, וחובה למנות באופן מיידי גורם שתפקידו ללמוד את הלקחים שהופקו במדינות אחרות.
"רק אם ישראל תאמץ את המודלים האפקטיביים ביותר לסיוע היא תוכל להגן על הזכויות החברתיות והכלכליות של תושביה, כפי שהיא מחוייבת לעשות לפי האמנה שעליה חתמה עוד ב-1991. הדרישה לאימוץ 'המודל הגרמני' נסמכת על מידע שהצטבר ברחבי העולם מתחילת המשבר הכלכלי שנגרם בעקבות מגיפת קורונה - וזו בדיוק נקודת התורפה של ממשלת ישראל. לא צריך להמציא את הגלגל בנוגע לתכנית סיוע בישראל - מדינות אחרות כבר עשו את זה, אבל אין את הגורם האחראי בממשלה שיהיה אחראי לבחינה, השוואה ואימוץ מודלים של סיוע מתוך למידה ממדינות בנות-השוואה".
באמנסטי ישראל הדגישו כי "מבדיקה ראשונית שערכנו נמצא כי ישראל נופלת בגובה הסיוע - אפילו בהשוואה למדינות שמצבן הכלכלי בעייתי יותר לפי מדדים כלכליים מרכזיים, ולמרות שהיקף המשבר הכלכלי שחוו היה מצומצם יותר. מדינה שאינה מקדמת זכויות חברתיות-כלכליות בהשוואה למדינות שמצבן הכלכלי קשה יותר עלולה להיחשב כמפירה את מחויבויותיה לפי האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות שעליה ישראל חתומה".