צפו בריאיון עם יו"ר ההסתדרות לאולפן ynet בצל משבר הקורונה
(צילום: אורי דוידוביץ, ירון ברנר, שחר גולדשטיין)

מפעל סלטי שמיר בברקן מושבת כבר למעלה משבוע, וברשתות השיווק מדווחים על חוסרים בסלטים מתוצרת החברה. הסיבה: היעדרותם של העובדים הפלסטינים המהווים חלק נכבד מתוך 200 עובדיו. הללו אינם מורשים לצאת מתחומי הרשות בגלל סגר הקורונה שהרשות הטילה בתחומיה, ולא ברור מתי יוכלו לחזור לעבוד. מהמפעל נמסר כי הוא קולט עובדים חדשים שצריך להכשירם, ומקווה לחזור לפעילות בקרוב.
סלטי שמיר, שמייצרת גם סלטים למותג הפרטי של שופרסל, הפכה לאחרונה לחברת הסלטים השלישית בגודלה, עם מחזור מכירות של כ-300 מיליון שקל, לאחר שרכשה מכונס הנכסים את פעילות סלטי מיקי ומיזגה אותה למפעל בברקן.
1 צפייה בגלריה
מפעל סלטי שמיר בברקן
מפעל סלטי שמיר בברקן
מפעל סלטי שמיר בברקן
(צילום: יריב כץ)
שמיר הוא לא המפעל היחיד שמושבת בגלל היעדר כוח אדם פלסטיני באזורי התעשייה של ברקן ואריאל. מפעל העוגיות שיבולים באריאל, שבבעלות משפחת אנגל, בעלי קפולסקי, סגור מאותה סיבה. מחזור מכירותיו השנתי כ-75 מיליון שקל.
לדברי רונן אנגל, "יש לנו שתי משמרות שבכל אחת 100 איש. 130 עובדים הם מהרשות. בלי המינימום הדרוש של העובדים אני לא יכול להפעיל את כל שרשרת הייצור. זה פגע בנו בעונת השיא של החגים, אנחנו אובדי עצות. כולם באזור נפגעו. פנינו לכל הגורמים בתקווה שהרשות תתיר להם לחזור לעבודה, אך ללא הצלחה".
גם המפעל לייצור חוטים ושטיחים בברקן של שרגא ברוש סגור כבר שבועיים. ברוש: "כ-4,000 עובדים מהרשות מועסקים באזור, מתוכם כ-110 עובדים אצלי. בלי מחצית מהעובדים לא ניתן לייצר". גם מפעל פלסטו פוליש בברקן, המייצר את "ספוג הפלא", סגור מאותה סיבה.