פיצויים מוגדלים בשיעור של 100%, מענק פרישה בגובה שבע משכורות חודשיות (מותנה ותק) ותשלומי פנסיה מוקדמת עד גיל 67 (מותנה גיל). אלו הם הפיצויים הנדיבים לעובדי אל על, שנאלצים לעזוב את החברה במסגרת הסכם ההבראה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסך הכול הועסקו באל על כ-6,000 עובדים לפני פרוץ המשבר - מתוכם כ-2,000 יפרשו או יפוטרו. השבוע, במסגרת הסכמי העבודה החדשים שנחתמו עם שלושה ועדים באל על - תחזוקה, דיילים ומינהלי - הסכימו במסגרת ההסדרים על פרישה ופיטורים של כ-1,800 עובדים (לא כולל טייסים).
הנותרים בחברה נדרשו לוויתורים, בהם: הפחתה בשכר, ויתור על מגוון הטבות שנחשפות כעת - בראשן השתתפות החברה במימון לימודים על תיכוניים של ילדי עובדים; זכאות לכרטיסי טיסה חינם (המקבילה של חברת חשמל לחשמל חינם לעובדים) לעובד ולבני משפחתו הגרעינית (הטבה שניתנה על פי ותק); צמצום בפעילויות רווחה כמו מספר הנופשונים בשנה, ימי כיף ובנוסף ויתור על ימי חופש שנצברו.
לפי הסיכום שהושג עם החברה, בחסות ההסתדרות, המפוטרים יקבלו כאמור פיצוים מוגדלים בשיעור 100% בנוסף לפיצויים הרגילים בחוק. עובדים בעלי ותק של 25 שנה ומעלה בגילאים 50 עד 60 יקבלו מענק חד-פעמי בגובה שבע משכורות חודשיות; עובדים שהעסקתם תסתיים והם בגיל 60 ומעלה ובעלי ותק של למעלה מ-25 שנה, יזכו בפנסיה מוקדמת - תשלום של 70% משכרם החודשי עד גיל 67, בנוסף לפיצויים הרגילים.
הפיטורים והוויתורים בשכר ובהטבות יקטינו את הוצאותיה של אל על ב-88 מיליון דולר בשנה. אל על נחשבה כחברה לא יעילה שנושאת על גביה 45 מטוסים וכ-6,000 עובדים. התנאי של האוצר לקבלת סיוע מהמדינה היה יישום תוכנית הבראה אגרסיבית להקטנת הוצאותיה וחתימה על הסכם עבודה חדש עם העובדים הנותרים, המיוצגים בארבעה ועדים.
בשלב זה עדיין לא נחתם הסכם דומה עם ועד הטייסים שנחוץ כדי להשלים את ההתחייבויות בנושא כוח האדם כלפי המדינה, ועד הטייסים אמור להסכים לקיצוץ שכר ופרישת למעלה מ-100 טייסים.