על אל הודיעה בדיווח לבורסה כי החליטה להאריך עד 30 בספטמבר לפחות את ההפסקה הזמנית של טיסות הנוסעים הסדירות שלה. לפי החברה, ההחלטה התקבלה "נוכח המשך המגבלות ביחס לחובת הבידוד החלה על נוסעים נכנסים לישראל (למעט מספר מצומצם של יעדים) ולאיסור כניסת זרים לישראל". בחברה ציינו כי החברה מבצעת בימים אלה פעילות מטען מצומצמת. בהתאם לכך, החברה החליטה להאריך את החל"ת ל-6,080 עובדים, המהווים כ-90 אחוז מעובדי החברה, עד 30 בספטמבר.
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, כתב באגרת לעובדים כי "העולם כולו מתמודד עם נגיף הקורונה ואין מדינות חסינות, הגל השני מלמד כי עד שיימצא החיסון, אנחנו צריכים ללמוד לקיים שגרת חיים לצד הקורונה כולל טיסות וחופשות בחו"ל".
2 צפייה בגלריה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
גונן ציין, כי "ההחלטה העקרונית על פתיחת השמיים מבורכת והיא סנונית ראשונה וחשובה אך בשלב זה מדובר על מתן פטור מחובת בידוד לישראלים השבים ממדינות ירוקות, אך המרחק עד לתחילת פעילות טיסתית סדירה ומשמעותית עדיין רב. על מנת שנראה אנשים חוזרים לטוס, צריך שבמדינת המוצא והיעד יוסרו חובות בידוד, תהליכי הבדיקות (במידה וידרשו) יהיו קצרים, ולא פחות חשוב, צריך שאמון הציבור בטיסות יהיה גבוה".
אוסישקין עדכן כי הוחלט להאריך את החל"ת לעובדים עד 30 בספטמבר במקביל לכך שנעשים ניסיונות להוציא בקרוב פעילות של מטענים באמצעות מטוסי נוסעים. הוא התייחס למתווה הסיוע לחברת התעופה ועדכן כי "אנו נערכים לביצוע הנפקת מניות בהיקף של 150 מיליון דולר בשבועות הקרובים ועל מנת להשלים את המהלך נדרשת גם הגעה להסכם עם גורם מממן על מתן הלוואה בערבות מדינה. בשלב זה היכולת שלנו להוסיף ולהתקיים מתאפשרת בעיקר בשל ניהול תזרימי קפדני ועמידה באבני הדרך כפי שהונחו על ידי משרד האוצר".
"ככל שהזמן חולף, ימים הופכים לשבועות ושבועות לחודשים, תחושת התסכול ואי הוודאות מתעצמת", כתב לסיום. "אני מבטיח לכם כי בכל דקה, אני חושב עליכם וכל מאמצי ועשייתי מוקדשים לדבר אחד בלבד - העלתה של אל על, על נתיב יציב ובטוח למול מציאות חדשה של תחרות, רגולציה ואתגרים שעוד נכונו לנו. בתוך הערפל, אני מאמין כי עם יישום התוכנית, אל על תדע להתמודד ביעילות ובנחישות עם כל אתגר ואני בטוח כי המצב החדש מייצר גם הזדמנויות ואפשרויות חדשות עבור אל על, כמו מדינות חדשות עמן מתגבש הסכם שלום, אפשרויות לשיתופי פעולה חדשים ויעדים אטרקטיביים לציבור בעידן שאחרי הקורונה. יש לנו את הידע, הניסיון והאנשים שיכולים לעשות זאת".
2 צפייה בגלריה
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין
(צילום: סיון פרג')
בתוך כך, אתמול במהלך סיור של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנתב"ג, הוא נפגש בחדר צדדי עם יו"ר ועד עובדי אל על שרון בן יצחק, ששטח בפניו את מצבה של חברת התעופה. תיעוד מהפגישה הגיע ל-ynet ונקטע ברגע שעובדת במשרד ראש הממשלה זיהתה שמישהו מצלם מהצד.
"אנחנו היום מרגישים שהשמיים נפתחים, אבל דברים לא מתקדמים אחרי שהעובדים נתנו את שלהם", אמר בן יצחק לנתניהו. "היינו אצל שרת התחבורה והיא בקשה מאיתנו 'תרתמו ותחתמו על ההסכמים' בשביל העובדים להציל את החברה. חתמנו על ההסכמים אבל נכון לרגע זה ההלוואה לא מאושרת. כבר שישה חודשים 90 אחוז מהעובדים בבית עם שכר מינימום אין אוכל במקררים לעובדים. זה מעל 6,000 עובדים ועוד במעגלים השניים והשלישיים, זה 20 אלף משפחות שזועקות לעזרה. הדברים תקועים".
מאז תחילת חודש יולי, מקורקעת כליל פעילות הנוסעים של חברת התעופה הישראלית, בעקבות סכסוך בין הנהלת החברה לבין ועד הטייסים. בחברה, שמתמודדת עם סכנת קריסה, ממתינים להלוואת בערבות מדינה בסך 250 מיליון דולר בנוסף ל-150 מיליון נוספים שתקבל עבור הנפקת מניות לציבור שבמידה ולא ירכשו יקנו על ידי המדינה שתוכל להשתלט עליה.
כחלק מדרישות משרד האוצר, חתמה החברה עם ארבעת סקטורי העובדים על הסכמי התייעלות, אולם בסקטור הטייסים הדבר נעשה ללא ועד הטייסים שהתנגד להסכם. בימים אלו מתנהל הליך משפטי בבית הדין האזורי לעבודה בין ועד הטייסים להנהלת החברה וההסתדרות בדרישה לביטולו של ההסכם.