"הורדת מס הרכישה נתנה תמריץ למשקיעים", נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית, בראיון לאולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)
משקיעי הנדל"ן חוזרים לשוק - אבל האם הם משקיעים במקומות הנכונים? אם שואלים את שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, ישנן ערים שמציגות תשואות גבוהות, ואולם המשקיעים עדיין לא הגיעו אליהן. זאת לפחות לפי נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפורסמו שלשום, שהציגו את הערים הבולטות שבהן קנו המשקיעים דירות, ולשיטתה של בוגין ישנן ערים נוספות שמציגות תשואות ראויות יותר להשקעה מניבה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באולפן ynet אמרה בוגין כי החלטת שר האוצר, ישראל כץ, להפחית את מס הרכישה למשקיעים מבורכת, משום שההחלטה הקודמת להעלות את המס הרחיקה אותם אל מעבר לים במקום להשקיע בישראל. לדבריה, בשוק המגורים לא נצפתה השפעה משמעותית של מגפת הקורונה ולא נרשמו סימנים של ירידת מחירים. לראיה, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מאתמול, לפיהם בחודשים ספטמבר-אוקטובר טיפסו מחירי הדירות בשיעור של 0.4%.
2 צפייה בגלריה
הורדת מס הרכישה נתנה למשקיעים תמריץ לחזור לשוק
הורדת מס הרכישה נתנה למשקיעים תמריץ לחזור לשוק
הורדת מס הרכישה נתנה למשקיעים תמריץ לחזור לשוק
(צילום: ירון ברנר)
אז באילו ערים כדאי להשקיע? על פי נתוני האוצר, 20 הערים המובילות בהשקעות נדל"ן הן חיפה, ירושלים, תל אביב-יפו, באר שבע, נתניה, אשקלון, בית שמש, פתח תקווה, אשדוד, ראשון לציון, רמת גן, בת ים, רחובות, חולון, נהריה, חדרה, הרצליה, בני ברק, קריית אתא ומודיעין-מכבים-רעות. אלא שלדברי בוגין, כדאי לשים זרקור על ערים נוספות בצפון ובדרום, שם התשואות מעט גבוהות יותר.
בין היתר, ממליצה בוגין להתמקד בערים שדרות, דימונה, ערד וירוחם, שיכולות לספק תשואות של 4% לשנה ומעלה, לעומת תשואות של 2.5%-3% בשאר הערים. מבדיקה שערכה עולה כי שדרות מציגה תשואה שנתית של 4.5%, דימונה מציגה תשואה שנתית של 4.12% והערים ערד וירוחם מציגות כל אחת תשואה של 3.9%. גם בצפון ממליצה בוגין להשקיע, ובעיקר בבית שאן, שמציגה תשואה של 4.23%, בטבריה שמציגה תשואה של 3.39%, בעכו שמציגה תשואה שנתית של 3.3%, בקריית ים שמציגה תשואה שנתית של 2.72% ובחדרה שמציגה תשואה שנתית של 2.59%.
ערים נוספות שהן מבוקשות על ידי משקיעים ומציגות תשואה נאה, הן לשיטתה של בוגין והן לפי נתוני האוצר, הן כמובן תל אביב, עם תשואה שנתית של 2.65%; הרצליה עם תשואה שנתית של 3%; רמת גן עם תשואה שנתית של 2.42%; בת ים עם תשואה שנתית של 3.1% ובית שמש עם תשואה שנתית של 2.9%.
בנוסף, מציעה בוגין לקנות דירה להשקעה באזורים שמיועדים לפינוי בינוי באזור המרכז. "דירות כאלה יכולות לעשות קפיצות שווי של עשרות אחוזים. נכון שצריך להמתין, נכון שהתהליכים האלה ארוכים, אבל בהחלט מומלץ לשים עין גם בכיוון הזה", היא אומרת.