ועדת הכספים תקיים ביום חמישי הקרוב דיון בנושא התעופה הישראלית. במהך הדיון יתבקשו נציגי האוצר ומשרד התחבורה להבהיר הצעדים שהם עושים למנוע את קריסת הענף, שהושבת כמעט לחלוטין בעקבות משבר הקורונה ונדרש לסיוע ממשלתי.
את הדיון יזם ח"כ עודד פורר, יו"ר הזמני של ועדת הכספים, שאמר לכלכליסט: "אסור לנו שתובלת ציוד ונוסעים תישאר תלויה בטורקיש אירליין - חברת התעופה הטורקית או כל חברה אחרת שמדינתה מסבסדת את הענף. שימור ענף התעופה הוא צורך אסטרטגי. מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להישאר ללא עצמאות תעופתית אזרחית".
עוד אמר פורר, כי "אני רוצה הבהרות מהאוצר והתחבורה לגבי התוכניות שלהם לסיוע לענף, לא נאפשר לממשלה לפגוע בתחום אסטרטגי כה חשוב למדינה רק בגלל מלחמות פנים ממשלתיות על סמכויות וחוסר יכולת לקבל החלטות".
לדיון יזומנו גם נציגי חברות התעופה ונציגי ועד הטייסים הארצי. כזכור שלושת חברות התעופה הישראליות פנו לאוצר בבקשה לסיוע מיידי. ישראייר וארקיע צפויות לקבל את הסיוע בסך 100 מיליון שקל כל אחת - מהקרן לעסקים גדולים שאמורה הממשלה להקים אחרי החג. ההערכה היא שהכסף יוזרם בפועל לחברות בחודש יולי-יוני.
אל על עלולה לקרוס תוך שבועות
אולם, האוצר דחה שוב ושוב את בקשת אל על להלוואה מיידית של כ-350 מיליון דולר בערבות מדינה ובנוסף 250 מיליון דולר בערבות מדינה להתחייבויותיה כלפי בואינג ובנקים זרים.
זאת בנימוק כי תוכנית ההבראה שהגישה, שאמורה להציג את כושר החזר הלוואה שלה, אינה מספקת. זאת בנוסף לאי הסכמות של הבנק המלווה דיסקונט עם האוצר, לגבי גובה הערבות הממשלתית שדורש הבנק, כתנאי למתן ההלוואה.
ראשי החברה הזהירו כי אם לא יתקבל הסיוע במהרה החברה עלולה לקרוס תוך שבועות. בשבוע שעבר, לאחר הסירוב של האוצר לבקשתה, פנתה אל על ישירות לרה"מ נתניהו בבקשה שיכריע בנושא, שביקש בעקבות פנייתה מהאוצר לזרז את המו"מ עם אל על וזאת במטרה להצילה.