בית המשפט המחוזי בחיפה אישר בשבוע שעבר תביעה ייצוגית נגד רשת הסופרמרקטים ויקטורי. זאת לאחר שהתובע, עו"ד אור פנחס, טען באמצעות עו"ד עידן סלע כי הוא רכש במספר הזדמנויות מוצרי עוף ארוז מראש, שיוצרו ו/או שווקו באמצעות חברות אחרות וחויב גם עבור משקלן של האריזות, בניגוד לחוק. התובע טען כי הלקוחות שילמו בכל עסקה ועסקה עבור עשרות גרמים מיותרים, וכי להערכתו הנזק נאמד בעשרות מיליוני שקלים.
הבקשה הוגשה באוגוסט 2016 נגד ויקטורי, ששיווקה את המוצרים (ולא ייצרה אותם), ונגד יצרניות שונות של מוצרי העוף, בהן תנובה. לאחר שהיצרניות התחייבו לסמן את האריזות הוחלט לתבוע רק את ויקטורי, שטענה כי דווקא המשווקות ו/או היצרניות הן אלו שהתעשרו על חשבון הציבור, שכן, אלו קיבלו לכאורה תשלום מויקטורי גם עבור האריזות. עוד טענה כי ממילא האחריות לסמן את המוצרים מוטלת על כתפיהן, ובכל מקרה הנחתה את עובדיה לקזז את משקל האריזות, תוך נקיטת מקדם זהירות.
1 צפייה בגלריה
סניף של רשת ויקטורי
סניף של רשת ויקטורי
סניף של רשת ויקטורי
(צילום: ויקטורי/ יח"צ)
בית המשפט קבע בהחלטתו כי "עניינה של התובענה במחלוקת הנוגעת לצרכנים הרוכשים עוף טרי ארוז מראש בסניפי ויקטורי, תוך שהם מחויבים לשלם בגין אריזת המוצרים בניגוד להוראות הדין. ברי כי ככל שנפגעו צרכנים נוספים, הרי שהמדובר בפגיעה כספית בסכומים נמוכים. לכן, לא יעיל מבחינתם של אלה להגיש תביעות אישיות בגינם. בנסיבות אלה, הרי שמנגנון התובענה הייצוגית הוא הדרך היעילה ביותר להכרעה במחלוקת שבין הצדדים".

"עשיית עושר ולא במשפט"

השופטת בטינה טאובר קבעה כי היה על ויקטורי לפעול לתיקון מחדל הסימון של היצרניות על דרך סימון נכון של המוצרים. "אין בטענת ויקטורי, לפיה היא מנועה על פי דין מלפתוח את המוצרים הארוזים מראש לצורך בדיקת ערכי הנטו של המוצרים, כדי לסייע בידה. ככל שאכן קיים איסור כאמור, היה על ויקטורי להימנע משיווק המוצרים בסניפיה באופן מטעה, ולבקש את תיקון המחדלים על ידי היצרניות".
עוד קבעה השופטת כי "התנהלות ויקטורי, שפעלה, לכאורה, לשיווק מוצרים שאינם עומדים בהוראות הדין עליהם הצביע המבקש באופן מטעה, ותוך שהיא גובה תשלום בגין אריזות המוצרים שמשקלם נע על פי האמור בבקשת האישור בין 3%-10%, יש בה לכאורה כדי לבסס את עילת עשיית עושר ולא במשפט".
התביעה תייצג את כל מי שרכש בויקטורי מוצרי עוף ארוזים שבע שנים קודם למועד הגשת בקשת האישור. ויקטורי תגיש כתב הגנה בתוך 60 יום. דובר ויקטורי מסר בתגובה: "הרשת פעלה בהתאם למידע שקיבלה מהספקים וקיזזה את משקל האריזות לפי הנתונים שמסרו לה".