מחלבת טרה שבבעלות החברה המרכזית (קוקה קולה ישראל) פועלת לצמצום פעילות עם רווחיות נמוכה. לכלכליסט נודע כי החברה מפסיקה לייצר אשל, אחד המוצרים הבסיסיים בשוק החלב, שמחירו נמצא תחת פיקוח. מדובר בקטגוריה שמכירותיה בירידה בשנים האחרונות, בין היתר בשל היותה נישתית הפונה לקהל מבוגר, ובשל המחיר הנמוך של המוצר - 1.61-1.44 שקלים לגביע של 200 מ"ל - גם לאוכלוסיות מוחלשות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מכירות קטגוריית האשל ירדו בשנה החולפת ב-0.7% והסתכמו ב-143.9 מיליון שקל, בעוד שוק החלב כולו צמח ב-11.1% ביחס ל-2019. מאז 2014 ירדו מכירות האשל במצטבר ב-6.6% ואיבדו 10.2 מיליון שקל.
הקטגוריה נשלטת על ידי תנובה האוחזת בנתח שוק של 93.4% עם המותגים גיל ולבן, ולצדה פועלת שטראוס עם 3.7%. טרה אחזה בשנה החולפת ב-1.3% בלבד לעומת 1.7% ב-2019 ו-2.7% ב-2018.
על רקע זה יציאתה של טרה מהקטגוריה לא צפויה לגרום למחסור בשוק, בשונה ממה שקרה כשיצאה לפני כשנתיים משוק החמאה, שאליו חזרה בשנה שעברה. המחלבה תמשיך לייצר אשל, לטובת מכרזים ממשלתיים, כמו לבתי חולים או משרד הביטחון, שבהם מדובר במוצר חובה.
עבור טרה, שהתמודדה בשנים האחרונות עם ירידה במכירות, מדובר בצעד התייעלות נוסף, לצד כניסה לקטגוריות רווחיות יותר דוגמת תחליפי חלב. בשנה החולפת צמחה המחלבה ב-10.9% בשוק המבורקד ומכירותיה הסתכמו ב-1.05 מיליארד שקל. מטרה נמסר בתגובה: "לאורך השנים חלה ירידה משמעותית בביקוש למוצר זה, שמלכתחילה היה נישתי עם נתח שוק של 1%".