סכנה בוערת בחוק ההסדרים - יופסקו הבדיקות למוצרי גילוי וכיבוי שריפות: בתוך הסערה על אישור התקציב, הוכנס לחוק ההסדרים פרק המבטל לחלוטין את בדיקות ההתאמה לתקן על מוצרים שנכנסים לישראל. בין המוצרים ברשימה ניתן למצוא מערכות לגילוי וכיבוי אש. בנציבות הכבאות וההצלה חוששים ממצב שיוביל לכניסת מוצרים שאינם עומדים בתקן לישראל אשר יובילו לפגיעה בחיים וברכוש.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חוק ההסדרים צפוי להיות מאושר בסמוך לאישור תקציב המדינה וכשזה יקרה - הוא יבטל לחלוטין את כל בדיקות ההתאמה לתקן שמתבצעות על ידי מכון התקנים למוצרים שונים, ממוצרי ילדים ותינוקות ועד מוצרי בטיחות וחשמל לבית. יבואנים לא יחוייבו יותר בבדיקות ויסתפקו בהצהרה שלהם בלבד, ללא חובת הוכחה שהמוצרים עומדים בסטנדרטים הנדרשים.
1 צפייה בגלריה
השריפה ברמלה
השריפה ברמלה
מכבי אש
(צילום: שמוליק דודפור)
במקביל לשינוי בחוק ההסדרים, קיימת יוזמה נוספת של משרד הכלכלה שמבקשת גם היא להעביר את רוב המוצרים מחובת בדיקה למצב שבו יסתפקו בהצהרת היבואן. ל-ynet נודע כי גם בשירותי הכבאות וההצלה מתריעים כעת מפני ההשלכות המסוכנות שיביא עמו מהלך של ביטול בדיקות ההתאמה לתקן.
"מערכות לגילוי וכיבוי אש הן מערכות המיועדות להצלת רכוש וחיי אדם, והעברתן לקבוצה אחרת, עשויה להוביל לסיכון חיי אדם", כתבו בנציבות הכבאות וההצלה למשרד לביטחון הפנים. "אלו מערכות קריטיות אשר כל כשל בהם, עשוי להיות הרה אסון".

מכון התקנים: בהיעדר שומר סף כל אחד יכול להביא מוצרים

בשבועות האחרונים הוקם קבינט להגנת הציבור שמבוסס על גופים ציבוריים בתחומי הבריאות, הצרכנות, הבטיחות והגנת הסביבה, ובהם: ארגון בטרם לבטיחות ילדים, המועצה לצרכנות, רשות ההסתדרות לצרכנות, ארגון אדם טבע ודין ומכון התקנים. במכתב בהול שהוציאו לרשות התחרות וליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי, הזהירו חברי הקבינט מאישור מהלך של ביטול בדיקות התקן ללא בחינה של המשמעות הבריאותית, הבטיחותית והסביבתית של המהלך.
בניגוד למוצרים אחרים, כשזה מגיע לגלאי עשן ולציוד כיבוי - כשל או אי עמידה בתקן עלולים לגרום למוות. ראש מערך מערכות ההתראה במכון התקנים, אלברט אזולאי, אמר הבוקר (ד׳) ל-ynet כי הניסיון להימנע מבדיקות של מכון התקנים במוצרים הקשורים לשריפה יוביל לכאוס. "עד היום עבדנו לפי התקינה האמריקנית המחמירה שאמורה למנוע כשלים במוצרים, אך בהיעדר שומר סף כמונו כעת כל אחד יוכל להביא מוצרים מכל העולם מבלי שנבדוק אותם".
אזולאי מתאר מצבים בהם מטפים שיובאו מחו"ל וימכרו ללא בדיקה עשויים שלא לעבוד ברגע האמת ומוטרד מהמחשבה כי מערכי כיבוי שלמים עבור בניינים של רבי קומות שנבנים בארץ לא יפעלו כי חלקים מהם יכשלו ברגע האמת. "אם נאפשר לזה לקרות ואנו במכון לא נבדוק את המוצרים לפני כניסתם לשוק אני יכול להעריך שייכנסו לכאן גם מערכות כאלו שיהוו סכנה לבני אדם ברגע האמת".

"אין זה המקום להתפשר על איכות המוצרים המיובאים"

לחששות הללו שותפים גם גורמים בנציבות הכבאות וההצלה, שכתבו למשרד לביטחון הפנים: "מערכות הגילוי והכיבוי באות לידי פעולה בעת התרחש אירוע כבאות והצלה. מערכות אלו אינן פועלות בשגרה וכשל בהן עשוי להתגלות דווקא ברגע הקריטי ביותר, בעת שפעולתן הכרחית לפועלת הצלת חיים".
בנציבות הכבאות מזהירים במכתב מביטול הבדיקות של ציוד הגילוי וכיבוי האש: "אין זה המקום להתפשר על איכות מוצרים המיובאים לארץ ועל בדיקת עמידתם בדרישות התקנים, מה שעשוי להוביל לפגיעה בחיים וברכוש".
ראש אגף הגנה מאש בכבאות והצלה ישראל, טפסר משנה דורון לוי, מביע אף הוא את מורת רוח מהשינויים הדרמטיים המתוכננים, העשויים לדבריו להוות מפגע בטיחותי וסכנה לציבור: "אנו עדים להצעת רפורמה שבאה לכאורה להקל ולהייטיב את הרגולציה הקיימת ולצערי, מבלי שנבחנו כל ההיבטים וההשלכות ובדגש על בטיחות. ההקלות הצפויות וביטול תקני הבטיחות הקיימים מהווים מדרון חלקלק שסופו פגיעה וסיכון שלום הציבור.
"ככל שיבוא מערכות לגילוי וכיבוי שריפות יהיה חופשי, ללא פיקוח או בכפוף לתקינה מקצועית מחמירה אני חושש שמהר מאוד ימצאו את דרכם לארץ מערכות מצילות חיים לא אמינות שלא יפעלו ביום פקודה. יש בכך משום סכנה מידית לציבור ואני חושש שנהיה עדים לפגיעה מיותרת ברכוש ובנפש".