מנהל רשות המיסים על המענקים לעסקים באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

מחפשים הבנה ואחידות בהנחיות: חוסר היגיון בחלק מההנחיות שבסגר השני מפיל בין הכיסאות עסקים שלכאורה לא נכללים תחת ההגדרה "עסק חיוני". המשמעות לבעלי אותם בעלי עסקים: אם יפתחו הם ייקנסו ב-5,000 שקלים.
כך קרה בימים האחרונים בסניפי רשת מחסני תאורה, שנקנסו כבר בשמונה סניפים שונים בסכום האמור. על פניו, הרי שכחמישים אחוז מהמוצרים שהם מוכרים ב-48 הסניפים שלהם ברחבי הארץ הם גופי תאורה ‑ מה שלא נחשב כעסק חיוני בסגר המהודק. מצד שני, חמישים אחוז מהסחורה בסניפי הרשת כוללים נורות, שנאים, כבלים, תאורה טכנית לקבלני חשמל וקבלני בניין ‑ מה שנכנס תחת הגדרה של מוצרי תחזוקה לבית, משמע עסק חיוני לכל הדעות. רק שלשום הותר גם לשרשרת הספקים בענף קבלני הבניין להיכלל תחת הגדרת עסק חיוני.
1 צפייה בגלריה
מחסני תאורה
מחסני תאורה
מחסני תאורה
(צילום: אריאל בשור)
ההנחיה היבשה מגדירה חנויות מזון, חנויות אופטיקה, בתי מרקחת ומוצרי היגיינה, חנויות מוצרים לתחזוקת הבית, מכבסות, חנויות ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים ‑ כחנויות חיוניות. ניתן להפעיל חנויות חיוניות בלבד גם בתוך קניון.
חיים בן-זקן, מנכ"ל מחסני תאורה, מתרעם: "יש פה חוסר היגיון במה מותר לפתוח ומה אסור. עיקר עיסוקה של רשת מחסני תאורה זה נורות לד על כל הסוגים, אנחנו מוכרים נורות בשווי של כחמישה מיליון שקלים בשנה. עשרות אלפי תאורות חירום, כבלים, תאורה טכנית לקבלנים ולכ-600 חשמלאים דרך סניפי הרשת בסכום של למעלה מ-60 מיליון שקל בשנה. כעת אנחנו תקועים עם סחורה והפסדים גדולים".
בן-זקן מוסיף ומלין: "בנוסף, אנו נותנים לכ-800 אלף בתי אב בשנה אחריות על המוצרים שנקנו ברשת שהן בתוקף של 3 עד 10 שנות אחריות. אז איך אפשר לבוא ולטעון שאנחנו עסק לא חיוני ולקשט אותנו רק בהגדרה שאנחנו עסק שמוכר גופי תאורה דקורטיביים, נו באמת".
הוא בוחר לתת דוגמאות מהשטח כדי להמחיש את היעדר האחידות בהנחיות. "אין היגיון לאפשר במתחם קניות ענק כמו ‘ביג’ באר שבע לחנות של רשת מתחרה, למשל אייס, שיש בה בכניסה מחלקה לגופי תאורה לפעול כרגיל כעסק חיוני לכל דבר כשלצידה בצמוד יש סניף של מחסני תאורה. הם מוגדרים עסק חיוני, ואנחנו נקנסים ב-5,000 שקלים. אז מה, שוב לשלוח 500 עובדים לחל"ת? זה הזוי. אין מנהל לאירוע הזה. אנחנו עסק חיוני וחייבים לאפשר לנו להיות פתוחים בדיוק כמו המתחרים".
הבוקר (חמישי) תגיש "רשתות תאורה", הבעלים של רשת מחסני תאורה הכוללת סניפים מרגבה בצפון ועד אילת בדרום, תביעה באמצעות משרד עורכי הדין AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות', נגד משרד הבריאות ומשטרת ישראל, לביטול האיסור על פתיחת חנויות מחסני תאורה במיידי. זאת לאחר שלפני כמה ימים הגישו כבר מכתב בנושא למשרד הבריאות וטרם נענו.