הצרכנים הוציאו יותר כסף ביולי: פדיון רשתות השיווק (הכנסה גולמית, ללא ניכוי הוצאות) עלה ביולי ב-0.6% לעומת חודש יוני שקדם לו; כשפדיון רשתות המזון עלה ב-1.9% לעומת יוני, כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לעומת יולי 2019, חלה עלייה של 6% בפדיון רשתות השיווק וזינוק של 7.4% בפדיון רשתות המזון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בשינוי מגמה לעומת חודש יוני, אז היתה ירידה בפדיון של 3.6% לעומת מאי ושל 4.8% לעומת יוני 2019. ברשתות המזון, היתה ירידה של 2.2% ביוני לעומת מאי אך עלייה של 4.9% לעומת יוני אשתקד. יתכן שהסיבה לכך היא חשש מסגר והעובדה שישראלים רבים נשארו בארץ שכן אינם יכולים לטוס בגלל משבר הקורונה ועל כן הם קונים יותר. סיבה נוספת אפשרית היא העלאות מחירים בדמות מיעוט מבצעים.
1 צפייה בגלריה
קראנד קניון
קראנד קניון
גרנד קניון בחיפה
(צילום: רועי עידן)
הרשתות שהלשכה בודקת כוללות בין היתר טקסטיל והלבשה, מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים ציוד משרדי ואופטיקה. פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרי נון פוד נוספים.
אחרי ניכוי עונתיות, מדובר בעלייה של 2.4% בפדיון רשתות השיווק לא כולל דלק ועלייה של 8.8% בפדיון רשתות המזון. פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים.
עד יוני חלה ירידה של כ-20% בפדיון רשתות האופנה, אך ביולי פורסמו דוחות כספיים חיוביים לחברות פוקס וקסטרו, שמעידים על מגמה שונה (אם כי יתכן שמשקפים בעיקר שינויים בהתנהלות הכספית ומכירת נדל"ן).
בלמ"ס מסבירים שהנתונים המתפרסמים בהודעה זו הם ראשוניים ומבוססים על מידע מהרשתות המובילות. בהודעה שתפורסם בחודש הבא הנתון יתעדכן עם קבלת המידע מכל הרשתות הנחקרות.
מהלמ"ס נמסר כי "השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעוני. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעוני האחר למסגרת חנויות של רשתות השיווק הנחקרות, מסיבות שונות, למשל: פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים.
"הנתונים, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משמשים כאינדיקטור לצריכה הפרטית. נתונים אלה מקדימים בחודש את הנתונים של פדיון המסחר הקמעוני ממקורות מע"מ, המשמשים גם הם כאינדיקטור נוסף".

סטורנקסט: זינוק של 20% במכירות מזון

לפי נתוני חברת סטורנקסט חלה בינואר-יולי עלייה של 9.2% במכירות רשתות המזון (8.5% שינוי ריאלי בניכוי השינוי במדד המחירים), תוספת של 2.53 מיליארד שקל לשוק מוצרי הצריכה. עבור הצרכנים המחירים עלו ב-0.7%. לעומת יולי אשתקד מדובר בעלייה של 10.7% במכר הכספי של הרשתות. נראה שהגידול במכר בחודש יולי נובע בעיקר מגידול בגודל הסל הכספי בכלל התחומים ובפרט, זינוק של 20% בתחום המזון - השפעה ישירה של שהייה ממושכת יותר בבית.
סטורנקסט היא חברה שבודקת נתוני אמת מהקופות של 80% מחנויות רשתות המזון ועורכת אקסטרפולציה ל-100% מהשוק.
לפי החברה, יש מספר סיבות לעלייה במכר הכספי של הרשתות. ביולי השנה היו חמישה סופי שבוע לעומת ארבעה בחודש המקביל אשתקד וכן חל גידול באוכלוסייה השוהה בארץ בשל שהייה מרובה יותר בבית שמשפיעה על הצריכה. בנוסף יולי הכיל מספר רב יותר של ימי ה' ו-ו' שמאופיינים בהיקפי מכר גבוהים יותר לעומת יולי 2019, אך פער זה מסביר רק חלק קטן מהגידול במכר, שכן היקפי המכר בכל ימי השבוע (מלבד שבת) ביולי 2020 גבוהים מהמקבילים להם ב-2019. בנטרול השינוי בימי המכר, חודש יולי היה מציג צמיחה של 9% במכר.
כמו כן, רוב הספקים הגדולים (יצרנים ויבואנים) בתחום המזון ומוצרי הצריכה לבית מציגים צמיחה, בעוד שצרכנים קונים פחות מותג פרטי שהוא זול יותר בדרך כלל מהמוצרים הממותגים שמוכרות החברות הגדולות.