הקבינט ההודי צפוי לאשר השבוע עסקת ענק חדשה עם התעשייה האווירית: הזמנה של שני מטוסי פלקון לבקרה והתרעה אווירית בשווי של יותר ממיליארד דולר. כך עולה מדיווחים בתקשורת ההודית.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הודו רכשה ב-2004 מישראל שלושה מטוסים כאלה, המבוססים על האיליושין 76 הרוסי, שבו הותקנה מערכת המכ"ם של חברת הבת של התעשייה האווירית, אלתא, ב-1.1 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
מטוס הפלקון
מטוס הפלקון
מטוס הפלקון
(צילום: ארכיון)
העסקה החדשה נדונה כבר כמה שנים, אך הואצה בעקבות התקרית בין הודו לפקיסטן בפברואר, שבו מצא את עצמו חיל האוויר ההודי בנחיתות בגלל מחסור במטוסי בקרה אווירית ארוכי טווח שיבטיחו שליטה בשמי הזירה. לפקיסטן יש שבעה מטוסי בקרה אווירית, ולסין, שגם היחסים שלה עם הודו במגמת התדרדרות, יש קרוב ל-30. ההודים החליטו בעבר לפתח מטוסי בקרה אווירית מתוצרת עצמית, אך עד כה הניב הפרויקט רק שתי מערכות מכ"ם שהותקנו על מטוסי אמבראיר עם ביצועים פחות טובים משל מערכות הפלקון.
מטוסי בקרה אווירית חיוניים בעיקר באזורים שלא מכוסים בידי יחידות הבקרה האווירית הקרקעית. מטוס כמו הפלקון מצויד במכ"ם לטווח של מאות קילומטרים, ש"רואה" לטווח ארוך בהרבה מזה של מטוסי הקרב, יכול לזהות לפני הטייסים איומים מתקרבים ולשלוח אותם לטפל בהם. מכ"מים אוויריים כמו הפלקון גם יעילים יותר ממכ"מים קרקעיים באיתור מוקדם של טילי שיוט מתקרבים ואיומים נוספים.
מכ"ם הפלקון ממוקם בתוך "צלחת" המותקנת מעל למטוס, שמכיל מערכות מחשוב המנתחות את המידע ממנו, ועמדות הפעלה לבקרים אוויריים שנמצאים בקשר עם טייסי הקרב וכלי טיס אחרים שמקבלים הוראות ממטוס הבקרה האווירית.
2 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
העסקה תכלול תשלום של כ-300 מיליון דולר לאיליושין עבור המטוסים ונתח גדול משמעותית, של ככמיליארד דולר לעשייה האווירית עבור מערכות מכ"ם משופרות והתקנתן. לפי הפרסומים בהודו שני המטוסים הנוספים יזכו לגרסה מתקדמת יותר של מערכת הפלקון, עם ביצועים משופרים ויכולות נוספות. האספקה צפויה להתבצע כשלוש-ארבע שנים לאחר חתימת העסקה.
עד כה נמכרו מטוסי ביון ובקרת אווירית של התעשייה האווירית לצ'ילה, ובגרסה מוקטנת שניתן להתקין על בסיס מטוסי מנהלים של גאלפסטרים, ה"נחשון", גם לחיל האוויר ולאיטליה. גם סינגפור הציגה לציבור מטוסי נחשון שרכשה מהתעשייה האווירית, ולפני כשלושה חודשים דיווחה החברה לבורסה על מכירת מטוס נחשון נוסף ב-350 מיליון דולר למדינה אירופית ששמה טרם נחשף.
החודש היו שני מטוסי נחשון של חיל האוויר חלק ממשלחת חיל האוויר שיצאה לראשונה לגרמניה לאימון משותף עם חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה, לצד מטוסי אף-16 ומטוסי תדלוק. מעבר לאימון שימש האירוע כהזמנות לחשוף את יכולות המערכת הישראלית למפקדי חיל האוויר הגרמני, שמשתמש כיום לבקרה אווירית בצי מטוסי האיוואקס המזדקנים של נאט"ו, שנרכש מארה"ב בשנות ה-80.
עסקה למכירת ארבעה מטוסי פלקון לסין שנחתמה בשנות ה-90, בוטלה בשנת 2000 בלחץ הממשל האמריקני.