הבית נבנה במקור לפני כשנתיים וחצי. בדירה מתגורר זוג צעיר בתחילת שנות ה-30'. במהלך השיפוץ האישה נכנסה להיריון, וכעת הם מתגוררים בו עם התינוק. השניים עובדים בתחום התוכנה בהיי-טק.
"בני הזוג רכשו את הדירה מדיירים שרכשו דירת קבלן, אחרי שבמשך שנה חיפשו דירה בפרויקט הפונה אל הים", מתארת ליבנת כהן מרין, סטודיו LCM, בוגרת בית-הספר לעיצוב של ברברה ברזין.
"הדירה הייתה דירת חמישה חדרים במקור, אשר הוסבה לארבעה חדרים על-ידי בעלי הנכס המקוריים".
לדבריה, "בני-הזוג רצו להחזיר את המצב לקדמותו, בכדי שיהיה להם חדר עבודה במרכז הבית. זאת, משום שעוד לפני תקופת הקורונה הם עבדו מהבית, והיה להם צורך בחדר עבודה מרווח ונוח".
"הדירה היא לגמרי מרכז החיים שלהם והם נמצאים בה רוב שעות היממה: עובדים, אוכלים, עושים ספורט, נחים, נרגעים, קוראים, מבשלים ומארחים", מוסיפה כהן מרין.
"על כן, הקו המנחה בעיצוב היה זן, שקט, רוגע ושלווה, תוך הקפדה על פשטות, ועל חומרים טבעיים. הבית הוא המקום בו השניים מוצאים איזון ויכולים להתנתק מכל מה שקורה בחוץ, להתכרבל וליהנות יחד".
על השיפוץ ועל בחירת סגנון העיצוב
המטבח הוחלף, הרצפה המקורית חופתה בפרקט מעץ גושני, ובחדרי הרחצה הוחלף רק הריצוף, בכדי להישאר במסגרת התקציב.
השיפוץ כלל פירוק מלא של המטבח, פירוק התקרה, החלפת מערכת המיזוג, שינוי מערכת הספרינקלרים בדירה, בהתאם לתוכנית התקרה החדשה ופירוק הקיר במסדרון, לטובת יצירת נישה לאחסון.
חדרי הרחצה הישנים פורקו לחלוטין ומיקום חדרי הרחצה החדשים שונה לחלוטין. צנרת אינסטלציה וחשמל לא הוחלפה, שכן מדובר בדירה חדשה, שנבנתה לפני שנים ספורות.
פנים הדירה שונה, כך שאחד מחדרי המגורים הוקטן, בכדי לאפשר מצדו השני של הקיר ארון אחסון במסדרון. בארון זה מאוחסנים מעילים, תיקים, חומרי ניקוי ושואב האבק, דבר שמונע התרוצצות מיותרת לחדר השירות ביומיום, ומאוד נוח לשימוש.
"סגנון העיצוב האהוב על בני הזוג הוא סגנון דני-מינימליסטי", מתארת כהן מרין. "האישה מאוד רצתה בית במראה מאוד רך, שברגע שנכנסים אליו מרגישים כאילו עוברים למימד אחר. הגבר רצה מאוד מראה מינימליסטי, מודרני ונקי. הוא מאוד ירד לפרטי פרטים, במסגרת תהליך התכנון והשיפוץ, הן בפן הטכנולוגי והן בפן הפונקציונלי".
לדבריה, "במהלך השיפוץ, הייתה התלבטות לגבי העיצוב שנקבע, והעבודות הופסקו למשך מספר ימים, לתוך חישוב מסלול מחדש. במהרה, חזרנו אל התהליך, ולאחר שנבחר המטבח, שמהווה את לב הדירה, לבני הזוג היה ברור כבר איך הכל יראה, וכיצד הכל מתחבר.
"הצעתי להם לוותר על האי במטבח, דבר שיגרום למטבח להיות הרבה יותר פתוח, מינימליסטי ופרקטי, עם מספיק שטחי אחסון, בסגנון שמתאים לכלל הדירה".
מיקום: שכונת נאות פרס בחיפה.
סוג המבנה: דירה.
גודל: דירה בשטח של 110 מ"ר, כולל שטח המרפסת.
דיירים: בדירה מתגורר זוג צעיר בתחילת שנות ה-30 ותינוק.
עיצוב פנים: ליבנת כהן מרין, סטודיו LCM.
סוג השיפוץ: שינוי חלוקת חדרים ושיפוץ של החלל המרכזי של הדירה.
סכום השיפוץ: 280 אלף שקל.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך חודשיים והעבודה בפועל נמשכה כחודש וחצי.
מה היו האתגרים העיקריים בשיפוץ?
הקורונה והצורך בכלי עבודה מרחוק גם כשמדובר בשיפוץ: "בני-הזוג שהיו בסיכון גבוה, עברו שנה מאוד מאתגרת מבחינה בריאותית", מתארת כהן מרין.
"הם ביקרו בשטח רק לאחר סיום יום העבודה של הפועלים, והרבה מהעבודה נעשה בשלט רחוק, דרך הטלפון והמחשב".
לדבריה, "העבודה מול קבלן השיפוצים הייתה קצת יותר מאתגרת, שכן הוא פחות טכנולוגי, והיה קצת יותר קשה מבחינה זו להתנהל מולו, שכן בתקופת הקורונה הטכנולוגיה היוותה את כלי העבודה העיקרי.
"כמעצבת, אני נוהגת להגיע עם טאבלט לכל פגישה, ומשם שולפת את תוכניות העבודה ומייצרת סקיצות במקום. עם הקבלן הזה, זה פחות עבד, מה שהוביל לחוסר סבלנות לקראת סוף הפרויקט, דווקא ברגעים הקריטיים של צורך בהחלפת גוונים של הקירות.
כיצד היית מתנהלת אחרת בדיעבד?
"להבא, אדע לערוך תיאום ציפיות מוגדר מראש על הצורך בהתנהלות גם באמצעים טכנולוגיים, ואיידע על בחירת הגוונים בפרויקט, בייחוד כשתוכנית הצבע מונה מעל עשרה גוונים שונים.
"אני בהחלט ממליצה גם לאחרים לקחת בחשבון את המסוגלות לעבוד בצורה דיגיטלית, בעידן זה, גם כשמדובר בעבודות פיזיות כמו שיפוצים".
"השימוש בתמונות, במיילים, בסקיצות דיגיטליות ובהעברת מסרים קלה עם כמה שיותר תיעוד ואוטומציות, הוא קריטי עבורי", היא מוסיפה. "לכן, מאז הקורונה, עבורי זה הפך להיות תנאי הכרחי לעבודה ולהתקשרות עם קבלן כזה או אחר".
גודל החלל הציבורי בדירה: מדובר בדירה שבה שטח החלל הציבורי קטן מאוד, ומשתרע על פני 50 מ"ר בלבד. זאת, למרות שהיא כוללת חמישה חדרים. על כן, היה צורך בפתרונות שיאפשרו הכנסת כל האלמנטים הדרושים, תוך שמירה על מרחב מחייה ותחושה מאווררת.
"ההחלטה להסיר את האי שבמקור היה במטבח, גרמה לחלל להיות הרבה יותר מאוחד ומאוורר", מסבירה כהן מרין.
"בכדי ליצור תחושה הרמונית, עם הגדרה פחות ברורה של הסלון ביחס למטבח, עשינו שימוש בפלטת גוונים מאוד מדויקת, המאחדת ביניהם. נעשה שימוש בגווני חול טבעיים, ובעץ אלון לבן אירופאי".
תקציב: התקציב המקורי הוגדר לטווח של 200-250 אלף שקל, ובסופו של דבר הסתיים בסכום של 280 אלף שקל.
כהן מרין: "הדבר נבע מבחירות במוצרים איכותיים, ללא פשרות על נוחות. שני בני-הזוג הם 'פיינש-מייקרים' עם טעם מאוד יוקרתי והבנה בעיצוב.
"היו מקומות שלא הייתה ברירה אלא לשלב פריטים מרשתות גנריות, בכדי להישאר בכל זאת בגבולות התקציב. פשרה נוספת הייתה בבחירת חזיתות דלתות המטבח. נבחרו חזיתות מפורמייקה, אשר היא זולה בכ-20 אחוז מצביעה בתנור, וזולה משמעותית גם מעץ מלא.
"תחילה בחרנו בגוון של המטבח, ואליו התאמנו את הגוונים של שאר האלמנטים בדירה (צבע קירות, ריהוט וטקסטיל)".
לדבריה, "הרהיטים נרכשו בחנויות יוקרתיות יחסית, אך במחירי מבצע וחלקם מוצרים מהתצוגה. גם הווילונות נרכשו ברשתות גנריות וזולות יחסית, ורק ההתאמה הסופית והמדויקת שלהם נעשה אצל תופרת".
כיצד נבחרה צורת המטבח?
כהן מרין: "המטבח נבחר להיות בצורת האות ריש, ללא אי. האי הקודם חסם את כל הבית והיה בבחינת פיל ענק בחנות חרסינה. הוא פרץ לתוך מתחם הסלון, ומנע זרימה עיצובית.
"ברגע שהבנו שאנחנו הולכים לוותר על כמה מגירות אחסון, החזרנו את שולחן האוכל הקטן שהיה פופולארי פעם במטבחים. הוא פונקציונאלי במיוחד, נוח לארוחות יומיומיות, מהמקרר ישירות לצלחת.
"באשר למשטחי העבודה, שינינו את התכנון של המטבח, כך שיכיל את מוצרי החשמל הגבוהים ועדיין יאפשר משטח עבודה של 50 ס"מ משמאל לכיריים".
המטבח פעיל מאוד ועובדים בו שני בני הזוג. הוא תוכנן כך שיהיה נוח לעבודה של שני אנשים במקביל.
כהן מרין: "שמרנו על חישובי המרחק בערכי 'משולש הזהב' (כיור, כיריים ומקרר) ועל נוחיות העבודה גם כשהמדיח והמקרר פתוחים.
"בעלת הבית מרבה לבשל, והם כמעט ולא אוכלים בחוץ או מזמינים אוכל. הם מאוד מינימליסטים ודוגלים ברכישות יומיומיות של מוצרים טריים. זו הייתה למעשה הסיבה שעברו למיקום הזה של הדירה, שכן הסופר השכונתי במרחק של כ-100 מטרים מהדירה".
על היעדר קיר כוח בדירה
"בדירה זו לא בחרנו קיר כוח והסיבה היא שרצינו להשיג תחושה של רוגע, זרימה ונחת ולא לייצר מוקד אחד חזק ודומיננטי שיתפוס את העין", מנמקת כהן מרין.
"המטרה הייתה שכל החפצים בחלל יהיו בהרמוניה שלמה האחד עם השני ודאגנו לעשות זאת במעברים של הגוונים שבחרנו לקירות מחלל אחד למשנהו".
בחלל הציבורי בדירה יש ארבעה גוונים שונים: במטבח, בפינות הסלון השונות וליד פינת האוכל. הטונים השונים של הצבע, עזרו להשיג תחושת זרימה בחלל.
האם היו רהיטים מיוחדים שהיה חשוב להם לשמור גם לאחר השיפוץ, או רהיטים שעברו חידוש והתאמה?
כהן מרין: "היה רהיט של סבתא של בעלת הנכס, שמוקם בחדר אימון, שיהפוך לחדר תינוקות בעתיד. יתר הרהיטים לא עברו לדירה החדשה, למעט ארונות הקיר בחדר השינה, אשר לא הוחלפו בשלב זה, בשל מגבלת תקציב".
מה היה השינוי בחדרי השינה?
"חדר השינה זכה לעבודת סטיילינג מסיבית יותר. מכיוון שנצמדו לתקציב המקורי, לא החלפנו ריהוט בחדר השינה, אלא רק צבענו אותו, השקענו בפריטי אמנות, בשידת צד ובטקסטיל שהוסיף המון רכות".
האם נוסף בבית חדר, פינת עבודה, פינת קריאה או כל פינה אחרת שלא הייתה קיימת?
"כן. פינת האוכל שהוצגה בתכנית המכר של הדירה הוסבה לחדר עבודה. הדירה הייתה בעברה דירת 5 חדרים שהוסבה לדירת 4 בכדי להימכר".
עוד כתבות בנושא:
מה היה חשוב להם מניסיון בחיים בבית שלפני השיפוץ שהם רצו לוותר עליו ומה רצו שישמר, כי שירת אותם נאמנה?
"הייתה חסרה להם פינת אוכל לאירוח והם החליטו שהפעם הם לא מוותרים", אומרת כהן מרין.
"הדירה שנרכשה הייתה דירה גדולה. אולם, בחלל המרכזי היא העניקה תחושה של חלל לא שלם כתוצאה מהחדר שבוטל.
"אמנם מבחינת מטראז', 'הקטנו' את החלל, אך מצד שני השגנו לחלל המרכזי תחושת של חלל פתוח".
מחיצת עץ משולבת זכוכית פסים, אפשרה תחושת חלל פתוח ואוורירי. כהן מרין: "המחיצה מכניסה שפע של אור מהחלון בסלון לכיוון חדר עבודה ומוסיפה תחושת אווריריות גם בחלל הציבורי.
"תחילה תיכננו חדר שיבוצע מחלון זכוכית עם פרופיל בלגי מרצפה לתקרה, אך מהר מאוד הבנו שתחושת הברזל תהיה לנו קרה ולא נעימה ותעניק לנו אווירה משרדית ופחות מראה של משרד ביתי.
"בחרנו בפרקט מעץ טבעי לחיפוי הרצפה, עם קורות בעובי של 8 ס"מ, של אלון לבן אירופאי במראה מעט מעושן".
על בחירת הגוונים והחומרים
פלטת הגוונים של הבית נבחרה די בשלב התחלתי של התכנון. "היה לנו ברור שהיא תהיה פלטת צבעים רכה, בהירה ונעימה שמשרה רוגע", מתארת כהן מרין.
"היות שהמטבח היה הראשון שבחרנו, הוא זה שהיווה נקודת מוצא טובה לתכנון סכמת הצבעים בבית.
"יצרנו משחקי עומק של אור וצל עם עבודה מדויקת של תתי-גוונים. ניתן בהחלט להרגיש עד כמה הגוונים משתנים לאורך שעות היום בדירה".
לחדר התינוקות העתידי, אשר בתקופה זו משמש את בני הזוג כחדר אימון כושר, נבחרו גווני חיטה טבעיים. לחדר השינה הראשי, נבחרו גווני פשתן רכים.
לחיפוי החלונות, נבחרו וילונות רכים ונשפכים, עשויים מפשתן אמיתי, המאפשרים קשר בין החוץ לפנים, ומאפשרים להרגיש את הים שנשקף מהדירה, כשהחלון פתוח והם מתנופפים ברוח.
איך נראתה הדירה לפני השיפוץ?
פורסם לראשונה: 12:35, 06.04.21