עושים עלינו קופה: אם לשפוט על פי גל מבצעי הרצפה של סוף השבוע האחרון ברשתות המזון, נדמה היה לרגע שחזרנו לימי ה"עוף בשקל". כפי שפורסם אמש ב-ynet, בימים האחרונים הציעו רשתות השיווק הצעות מגוונות ומפתות למוצרים מוזלים במיוחד ברכישות מעל סכום מסוים. אלא שדווקא כאשר נדמה היה שהרשתות מתחשבות במצבם הכלכלי הקשה ומורידות מחירים, בדיקת "ידיעות אחרונות" מעלה כי ההפך הוא הנכון: מאחורי המבצעים המפתים, המחירים של מוצרים רבים זינקו במהלך תקופת הקורונה כך שאנו, הצרכנים, ממשיכים לשלם את מחיר הנגיף.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בימים האחרונים הרשתות הגדולות זיהו בפועל את מה שעולה מנתוני הלמ"ס האחרונים: יש ירידה בקניות. כלומר, סל הקניות הממוצע למשפחה מכיל פחות מוצרים בתקופה האחרונה בגלל המצב הכלכלי הקשה. ואכן, קרוב ל-10% מאלה שדיווחו על הצורך לצמצם ברכישת המזון הודו כי עשו זאת עקב מחסור כספי. עם זאת, רשתות המזון, שכזכור עשו קופה יפה ונהנו מגידול מחזור המכירות ומזינוק הרווחים בעת תקופת הקורונה, לא רק שלא שמרו על מחירים יציבים אלא, מסתבר, אף העלו את המחירים במקרים רבים.
עלייה של למעלה מ-13% בסל המשפחתי
בסיוע המועצה לצרכנות נערכה ביום חמישי האחרון (25.6) בדיקה של סל מוצרים אקראי, הכולל 26 מוצרי מזון וניקיון בסיסיים, והשוואת המחירים לתקופה שלפני הקורונה (מה-1 במרץ). התוצאה הייתה מפתיעה: למרות שלל המבצעים בסופרים שיוצרים את הרושם כאילו המחירים שוב ירדו, בפועל ניכרת עלייה של למעלה מ-13% בשווי הסל המשפחתי הממוצע.
בסל המוצרים האקראי שהרכבנו לצורך הבדיקה תוכלו למצוא: קטשופ בקבוק לחיץ אסם 750 מ"ל, עוף טרי שלם, 1 ק"ג בשר טחון טרי, אבטיח במשקל, חלה רגילה, דג אמנון במשקל, רביעיית נתחי טונה בהירה סטרקיסט בשמן צמחי, נייר טואלט בגוון פסטל דו-שכבתי של לילי פיור (30 גלילים), ספריי לניקוי כללי אנטי קאלק 4 ב-1 של סנו (700 מ"ל), אלכוג'ל של ד"ר פישר (500 מ"ל), אבוקדו במשקל, שמן קנולה מזוכך עץ הזית (1 ליטר), ממרח שוקולד השחר העולה (חלבי 500 גר'), לימון במשקל, שמן זית כתית עדין מעולה יד מרדכי (750 מ"ל), אורז פרסי קלאסי סוגת (1 ק"ג), קמח חיטה לבן דגן (1 ק"ג), ועוד.
מהלך שיווקי של הרשתות
"מהלכי הרשתות להורדות מחיר מוצר זה או אחר הם מן הסתם גם מהלך שיווקי", מציין בדאגה עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, "בזמן שהמשק כולו נכנס למצב של הקפאה, רשתות השיווק נהנו מהקלות רגולטוריות על חשבון הצרכן, ביניהן אי-אכיפת סימון מחירים והקלות בנושא חוק הטכנאים שמנע מצרכן שהמתין בביתו עד בוא שליח מהסופר לקבלת פיצוי.
"על הציבור לדעת שאין קשר בין הורדה של מחיר בודד לרמת מחירים נמוכה של כלל מוצרי הרשת. צריך להבין שכל אותם מבצעי רצפה הם בסופו של דבר מבצעים 'הממומנים' על ידי הצרכנים", הוא מוסיף.
תגובת הרשתות
רמי לוי מסר בתגובה כי "מבצע עוף בשקל איתו יצאנו בסוף השבוע האחרון חוסך 40 שקלים מסל הקנייה המשפחתי. לדעתי, הצרכנים קונים פחות כי הם פשוט התחנכו לקנות נכון יותר, וכך צריך להיות כי אין שום מחסור של מוצרים".
מרשת מחסני השוק נמסר בתגובה כי "אנו יוצאים באופן שוטף במבצעים מיוחדים ללקוחות. כבר מהיום הרשת תחל בפסטיבל מבצעי 20 שקלים על אלפי מוצרים".
מרשת יינות ביתן ומגה בעיר נמסר כי "בתקופה שהמצב הכלכלי קשה יותר לכולם יצאנו עם שורה ארוכה של הוזלות על קרוב ל-2,900 מוצרים שונים. לא העלינו מחירים בחנויות בתוך העיר. להפך, רק הוזלנו".
אייל רביד, הבעלים של ויקטורי, אמר כי "בגלל המשבר הכלכלי החלטנו להשקיע מיליון שקלים למען הקצאת כמות חלות/לחם פרוס לכל לקוח בשקל אחד והיינו היחידים שלא התנו את המבצע בקנייה בסכום כלשהו. למען האמת, קיוויתי שכשאנחנו נרים את הכפפה ראשונים יחקו את המודל שלנו רשתות קמעוניות נוספות, אלא שבפועל הצעד שלנו הוביל לתחרות בין הקמעונאים על החזרת הלקוחות לחנויות של כל רשת".