תזכורת: המגזר העסקי פונה לבג"ץ
(חגי דקל, ירון ברנר)

הפגנות העצמאים הסוערות, מחאת ארגוני העצמאים, לשכות יועצי המס ורואי החשבון וההבנה שברחבי העולם הפיצוי לעצמאים המושבתים מעבודתם הרגילה גבוה פי כמה - עשו את שלהם. ממש ערב החג, אחרי 20 שעות דיונים ברציפות, הכריז משרד האוצר על שיפורים משמעותיים בכל תחומי הסיוע לעצמאים.
המענק המרבי הוגדל מ-6,000 שקל במרץ לסכום של 10,500 שקל, הגבלת ההכנסה השנתית של 240 אלף שקל בוטלה וכך בוטל גם החיבור לצורך הזכאות בין הכנסות בני זוג. בנוסף, שכירים בעלי שליטה הוכנסו גם הם למעגל הזכאים ובנפרד הוכנסו למענקי החג שכירים ועצמאים שהם נכי צה"ל. מעבר לכך, המענק לחג לבעלי משפחות שבהם ילדים עם מוגבלות הוגדל.
1 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
(צילום: AP)
בהתאם להערכה כמות הזכאים תעלה מ-300 אלף עצמאים ל-600 אלף עצמאים. כדי להבהיר את הכללים המורכבים שקבע משרד האוצר לקבלת הסיוע לעצמאים ומענקי החג, הכנו עבורכם לקט שאלות ותשובות, בסיועה של רו"ח רעיה קידר:
אני בעל חנות לכלי בית שנסגרה. ברצוני לבחור את שנת 2019 כבסיס לחישוב הכנסתי, אך טרם הגשתי את דו"ח המס. כיצד יבוצע התחשיב?
רוב העסקים במשק טרם הגישו את דו"ח שנת 2019, מאחר ונדרשים להגישו רק ב-31 ביולי, או 31 בדצמבר באמצעות מייצג, בעוד שאת תביעת המענק ניתן להגיש עד ה-10 ביוני. אם תספיק להכין את הדו"ח תוכל להעדיף את הכנסותיך ב-2019 על 2018. ההעדפה כדאית אם הכנסותיך היו גבוהות יותר אשתקד, כי אז הפיצוי על הפסד הכנסות יגדל.
אני רופא שיניים ונאלצתי לסגור את המרפאה, למעט טיפולי חירום. ב-2018 הרווחתי 350 אלף שקל, ולכן לא הייתי זכאי למענק בפעימה הראשונה (הכנסה גבוהה מ-240 אלף שקל). האם אהיה זכאי לקבל את המענק ובאיזה סכום?
תהיה זכאי לקבל את מענק הפעימה השנייה בלבד. גובה המענק יעמוד על סך של 10,500 שקלים, מאחר ועברת את מקסימום התקרה של 70% מההכנסה החייבת בשנת 2018.
אני בעלת סטודיו ליוגה ונאלצתי לעצור לחלוטין את הפעילות. הכנסותיי ב-2018 היו כ-15 אלף שקל לחודש. לא הייתי זכאית למענק הראשון מאחר שהכנסותינו המשותפות עלו על 340 אלף שקל לשנה. האם אהיה זכאית בפעימה זו?
כן, מבחן הכנסות התא המשפחתי בוטל. הזכאות נמדדת על בסיס הכנסות בעל העסק בלבד.
אני בעל חנות נעליים בקניון ונאלצתי לסגור באותה גלל המצב. למרות שעמדתי בכל הקריטריונים למענק בפעימה הראשונה, כשנרשמתי למערכת קיבלתי תשובה כי איני זכאי. האם זה אומר שלא אהיה זכאי גם לפעימה השנייה?
בהנחה שאתה עומד בקריטריונים, תהיה זכאי למענק בגין שתי הפעימות. יש לבדוק מה הסיבה שקיבלת מענה של אי זכאות. תוכל לערער. חלק מתשובות אי הזכאות השגויות, הן במקרים של עצמאים שהגישו את דו"ח 2018, אך הוא טרם נקלט במערכת רשות הימסים. עם קליטת הדו"ח תהיה זכאי גם לפעימה הראשונה.
אני מורה לפסנתר. לרעייתי משכורת גבוהה ולכן לא הייתי זכאי למענק הראשון. חדלתי לעבוד לחלוטין, ולמרות שאני עומד כעת בקריטריונים של הפעימה השנייה נכנסתי היום למערכת וקיבלתי שוב תשובה שאינני זכאי ולא הייתי זכאי. מדוע?
החקיקה טרם עברה בכנסת והמודל להגשת הפעימה השנייה עדיין לא עלה לאוויר. כבר בימים הקרובים יאושרו התיקונים ולאחר מכן תקבל תשובה חיובית ותוך זמן קצר הנך צםוי לקבל את הפיצוי.
אני גרפיקאי ומחזור הפעילות שלי ירד בכ-25%. במרץ ההכנסה שלי הייתה גבוהה ביותר, מאחר שקיבלתי תשלומים על חשבון עבודות בפברואר, וכן לנוכח המצב לחצתי על לקוחות לשלם חובות עבר. האם ניתן שלא לכלול את מחזור מרץ בחישוב ירידת מחזור ההכנסות מ-2019 ל-2020 מאחר שאינו משקף את השפעת הפגיעה בעסק?
לא, חודש מרץ ייכנס לתחשיב. יחד עם זאת הפעם חישוב ירידת המחזורים תעשה בדרך של השוואת המחזורים של חודשים מרץ עד יוני, ולא חודשים מרץ אפריל בלבד, כמו בפעימה הקודמת. המשמעות היא שעסקים רבים שנפגעו, אך הירידה בפועל לא באה לידי ביטוי כבר במחזור בחודש מרץ , יהיו זכאים הפעם למענק.
אני עוסק פטור. האם אני זכאי למענק ?
כן, בהנחה שעמדת במבחנים. אין זה משנה סיווג העסק ברשויות מע"מ.
אני בעל שליטה בחברת הובלות. פעילות החברה צנחה ב-80%. בשנתיים האחרונות שכרי עמד על 20 אלף שקל לחודש ושולם בגינו ביטוח לאומי כחוק. האם אהיה זכאי למענק?
גם בעלי שליטה יהיו זכאים למענק במסגרת הפעימה השנייה. מבחני הזכאות ישקללו את משכורת בעל השליטה, ורווחי החברה.
אני נכה צה"ל. כאשר הוחלט על המענקים לחג, היו רק נכים שלא נפגעו במסגרת הצבא זכאים למענק. איני מקבל קצבה מהביטחח הלאומי. מי ישלם לי את המענק ומה יהיה גובהו?
אתה מקבל את קצבת הנכות ממשרד הביטחון והוא יוסיף לך לקצבה הקבועה 500 שקל לחג.
יש לי שישה ילדים, אחד מהם הוא בעל מוגבלות. הוחלט שמענק אקבל רק עבור ארבעת הילדים הראשונים. השתנה משהו?
כן. ברגע האחרון הוחלט שמשפחה עם ילד שיש לו מוגבלות תקבל מענק עבורו גם מעבר לארבעה הילדים הראשונים. לכן יזוכה חשבונך היום (יום ראשון) ב-2,500 שקל.
אני בן 86 ומקבל קצבת השלמת הכנסה. האם אקבל מענק חג גבוה יותר?
כן. ברגע האחרון הוחלט, ביוזמת ח"כ איציק שמולי, להעניק לקשישים סיעודיים ומקבלי השלמת הכנסה עוד 450 שקל כמענק לחג. המשמעות: תקבל היום לחשבונך 950 שקל ולא רק 500 שקל לילד ומקבלי קצבת זקנה רגילה.