מכרז התדרים לדור ה-5 ברשת הסלולר הסתיים. מי הן הזוכות במכרז, האם הסלולר שלנו בכלל תומך בדור 5 ומתי נוכל כבר לגלוש במהירות? כל השאלות והתשובות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר התקשורת, יועז הנדל, התייחס לסיום המכרז בשבוע שעבר ואמר כי "אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה, ההייטק ויפתח אופקים חדשים בתחום האינטרנט של הדברים (IOT) שפותח אפשרויות חדשות לאזרחי מדינת ישראל".
1 צפייה בגלריה
דור 5 5G קורונה
דור 5 5G קורונה
דור 5G
(צילום: Shutterstock)
האם בימים הקרובים אפשר יהיה לגלוש בדור ה-5 בהיקף מלא? לא. המכרז איפשר למפעילות לרכוש את התדרים, שהם משאב מדינה, הנדרשים להפעלת דור 5 (ולמעשה, בעיקר להשלמת רשתות דור 4 הוותיקות). מן הרגע שבו ישלימו שלוש הקבוצות הזוכות את הניירת הכרוכה בקבלת הרישיון הרשמי, כולל אישור מן המינהל האזרחי באיו"ש, הן יוכלו לקבל מיידית רישיון ו"להרים את השאלטר".
אילו חברות סלולר זכו בתדרים ומה מצבן? על פי תוצאות המכרז, דמי הרישיון יעמדו על 265 מיליון שקל: סלקום, גולן טלקום ואקספון ישלמו 115 מיליון שקל; פלאפון תשלם 88 מיליון שקל; פרטנר והוט מובייל ישלמו 62 מיליון שקל. החברות זכו פחות או יותר בכמות תדרים שווה.
פלאפון, שכבר הכריזה על השקה מסחרית של דור 5, תמהר כנראה לעשות זאת בתוך ימים, לכל המאוחר עד סוף החודש. אבל גם שם מודים שמדובר בפריסה ראשונית וחלקית בלבד של אנטנות, ורק באזורים נבחרים. פריסה מלאה של רשת דור 5 תארך בכל החברות כארבע שנים תמימות, ואצל כולן מדובר בפריסה איטית והדרגתית.
הרשת המשותפת לפרטנר ולהוט מובייל, שהודיעה כי השלימה להקים את ליבת הרשת, החלה גם היא בפריסה של אנטנות בחודשים האחרונים, אם כי בהיקפים קטנים משל פלאפון, והיא מתכוונת להגביר את הקצב מהיום וחלק מהלקוחות שלה, באזורים מסוימים, יוכלו ליהנות מיידית משירותי דור 5.
הרשת הסלולרית הגדולה בישראל, המשותפת לסלקום (כולל גולן טלקום) ו-We4G (אקספון), פחות מוכנה מהמתחרות, עדיין בשלב הפיילוט, אבל נמצאת בשלבי היערכות מתקדמים וצפויה לצמצם פערים במהירות.
האם יש מפעילות סלולריות שהפסידו במכרז ולא יוכלו לספק שירות דור 5? לא. כל המפעילות המוכרות יוכלו לספק את השירות ברמה דומה.
עלויות ההשקעה בדור 5 הן עצומות - מאות מיליוני שקלים. לאור מצבן העגום - מאיפה ייקחו חברות הסלולר את הסכומים הנדרשים לכך? ראשית, תנאי המכרז לקחו מראש בחשבון את מצבן הקשה: את דמי הרישיון הן יידרשו לשלם רק בספטמבר 2022, וחלק ניכר מהסכום יחזור אליהן אם יעמדו ביעדי הפריסה שהוצבו להן כתמריץ. שנית, חלק ניכר מן ההשקעה בדור 5 פשוט מחליף את ההשקעה שממילא נדרשת בתחזוקת דור 4.
שלישית, פריסת הרשת תהיה איטית והדרגתית ותאפשר להן אורך נשימה פיננסי. ורביעית, מודל ההכנסות הצפוי מדור 5 שונה לגמרי ממה שהכרנו עד היום: מספר הלקוחות יגדל דרמטית, כי הם יכללו לא רק סמארטפונים, אלא גם מיליוני חיישנים, גלאים, מצלמות ומכוניות ששולב בהן סים. אלה - בניגוד לבני אדם - נוטים פחות לנטוש את המפעילה או לעבור מתוכנית לתוכנית.
האם נוכל ליהנות מגלישה בדור 5 בסמארטפונים שלנו? גלישה בדור 5 אפשרית רק במכשירים עם רכיב קליטה ושידור (מודם) המותאם לכך במיוחד. בדרך כלל הם יקרים משמעותית מהדגמים המקבילים להם מדור 4.
האם כבר נמכרים בישראל סמארטפונים המותאמים לדור 5? כן, מעטים: שניים מתוצרת שיאומי (mi 10 ו-Poco F2 Pro), ושניים מבית וואן פלוס (OnePlus 8 ו-8Pro). עם זאת, סמסונג תתחיל לייבא בקרוב גם את דגמי דור 5 למכשירי הפרימיום שלה. גם אייפון 12, שיושק בספטמבר, אמור להיות תואם לרשת החדשה.
האם מכשיר דור 5 מחו"ל יתאים גם לרשתות בישראל? לא בהכרח, גם אם מדובר לכאורה בדגם הנמכר בישראל. התדרים בארץ תואמים עקרונית את התקן האירופי, אבל גם מכשירים המתאימים לתקן הזה שנקנו בחו"ל עשויים להיות חסומים לשימוש בישראל. ההמלצה בינתיים: לרכוש בארץ.